Bedrijven hebben data-analyse en artificiële intelligentie nodig om relevant te blijven

Hoewel big data de goudmijn van elke onderneming zou betekenen, hebben veel bedrijven dat nog niet ontdekt. Nochtans bevat de gigantische hoeveelheid data die bedrijven dagelijks produceren heel wat informatie waarmee ze beter kunnen inspelen op de markt en kunnen voorspellen waar kansen liggen. Dat menen Stephen Gallagher (Avanade), Joris Aeles (Microsoft) en Nick Millman (Accenture), die onlangs samen een Big Data & Analytics event op touw zetten.

“Vaak heerst nog de misvatting dat big data een privilege is van grote bedrijven met grote budgetten. Dat is gelukkig verleden tijd. De prijs van analytische software is danig gezakt en dataopslag vindt nu in de clouds plaats. Daardoor is big data analytics meer dan ooit toegankelijk voor startups en kmo’s”, meent Stephen Gallagher, VP bij Avanade.

Avanade lanceerde onlangs nog het Technology Vision 2017 rapport. Die studie identificeert de toekomstige uitdagingen voor bedrijven en hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden op een wereld die steeds meer door artificiële intelligentie wordt gedomineerd. Het rapport formuleert vijf werkpunten op het vlak van nieuwe gebruikerservaringen, augmented workforce, de platformeconomie, designops en digitale ethiek. Die punten zijn cruciaal voor bedrijven opdat ze binnen enkele jaren niet hopeloos achterophinken. “Nieuwe technologieën blijven elkaar in sneltempo opvolgen. AI zal in eerste instantie de digitale klantenervaring veranderen. Maar ook voor werknemers zal AI het belangrijkste technologische instrument worden”, aldus Stephen Gallagher.
 
Het Avanade Technology Vision 2017 rapport legt de volgende vijf werkpunten bloot:
Denk aan nieuwe interacties en innovatieve customer experience. Apps zullen snel voorbijgestreefd zijn. Klanten zullen virtuele assistenten op basis van AI verwachten, net zoals gemengde realiteit en zogenaamde haptics. Het gebruik van nieuwe technologieën zoals neural networks, natural language processing en machine learning voor klanten wordt crucialer dan ooit. Het beheer van big datasets is hier voor veel bedrijven het belangrijkste werkpunt. Zij moeten immers voortdurend op zoek blijven gaan naar nieuwe manieren om data te interpreteren, de data te benutten en uiteindelijk zo de klantenervaring te verbeteren.
Empower de werknemers. AI zal ervoor zorgen dat medewerkers snellere en betere prestaties kunnen leveren. Daarin investeren en de juiste werkkrachten aantrekken, zijn cruciale stappen voor een onderneming om bij te blijven.
Plug in bij de Platform Economy. AI zal helpen bij de opzet van nieuwe ecosystemen over de landsgrenzen heen. Bedrijven sluiten zich hier beter aan om consumenten te blijven bereiken.
Ga voor een DesignOps approach. Het hanteren van moderne engineering methodes en design thinking wordt cruciaal voor bedrijven die hun groei in de toekomst gegarandeerd willen zien.
Werk aan een ethisch kader. De ontwikkeling van een kader rond digitale ethiek is cruciaal om AI te integreren in de bedrijfsactiviteiten, onder meer op het vlak van data security en privacy.

Recente nieuwsberichten

Gefco breidt activiteiten in Benelux uit

Gefco, actief op het gebied van industriële logistiek en autologistiek, heeft recent een goederenexpeditiekantoor en opslagfaciliteit in Antwerpen geopend. De groep wil zijn aanwezigheid in de Benelux versterken door te focussen op zee- en luchtvracht binnen de Antwerpse tak en door het als een vlaggenschip voor goederenexpeditie in België te presenteren.

Abecon AX wordt GreatCircle

Abecon AX, aanbieder van Microsoft Dynamics AX-diensten, zet zijn activiteiten voortaan verder onder de naam GreatCircle Solutions. De versterking van GreatCircle is ingegeven door het recente samengaan van Abecon met de Broad Horizon Groep.

BAS Group implementeert WMS van Boltrics

BAS Group, gevestigd in het Nederlandse Etten-Leur, wil zich ontwikkelen tot allround logistiek dienstverlener en wil zich daarbij toeleggen op goederen die extra aandacht nodig hebben, zoals chemicaliën, consumentenelektronica, farmaceutische producten en voedingsmiddelen.

Kracht kiest Jungheinrich om zijn intralogistiek te centraliseren

Jungheinrich bouwt in de West-Duitse stad Werdohl een 3500m² groot logistiek centrum voor Kracht, een wereldwijde fabrikant van transmissiepompen, doorstroompompen en hydraulische onderdelen voor industriële toepassingen. De kern van het nieuwe centrum bestaat uit een volautomatisch rekkenmagazijn voor 5100 europallets en ongeveer 12.000 bakken met kleine onderdelen.

Nieuwe druk voor Basisboek Logistiek

‘Basisboek Logistiek’ is aan zijn tweede druk toe. Het boek geldt als de inleiding in de logistiek en biedt zowel een kennismaking als een overzicht voor studenten en professionals met een geringe logistieke basis. In dit basisboek staat de klant centraal in het logistieke proces.

Samenwerkingstechnologieën geven bedrijven een boost

Uit een door Insight gesponsord rapport van Harvard Business Review Analytic Services, dat 421 professionals heeft bevraagd, blijkt dat meer dan 80 procent van de respondenten samenwerkingstools zeer tot uiterst belangrijk vindt om de bedrijfsdoelstellingen van hun organisaties te halen.

Liege Airport zet in op klantenervaring met CRM-project

Liege Airport is een samenwerking gestart met SQLI die er SAP hybris Cloud (Cloud for Customer C4C en Marketing) zal integreren en uitrollen. Met die oplossing moet Liege Airport informatie over de luchthaven kunnen aanpassen aan de noden van elke klant en gebruik kunnen maken van een zicht van 360° op haar klanten om zo de multichannel-toepassingen te versterken.

Alltricks.fr kiest opnieuw voor Savoye dochter Prodex

Alltricks.fr, een Franse online leverancier van fietsen en fietsproducten, kende in 2014 een omzetgroei van maar liefst 80%. Het bedrijf bestond toen net zes jaar en noteerde al een omzet van 30 miljoen euro. Omdat het 7.000m² grote magazijn in Maurepas daardoor te klein werd, besloot het bedrijf in 2016 te verhuizen naar een 13.000m² groot magazijn in Châteaudun.

Nor Lines zet POD en logistics execution oplossingen van Zetes in

De Noorse logistieke dienstverlener werkt met een vloot van 450 vrachtwagens en 7 distributiecentra en is onderdeel van DSD, een van de grootste vervoers- en transportbedrijven in Noorwegen. Nor Lines heeft Zetes gekozen als lange termijn supply chain-technologiepartner om te helpen de operationele processen te verbeteren, de efficiëntie en productiviteit te verhogen en de kosten terug te brengen.

UPS test met succes thuislevering met drone

UPS heeft in Florida een test uitgevoerd met een drone die vertrekt vanaf het dak van een bezorgvoertuig, zelfstandig een pakje aflevert aan huis en vervolgens terugkeert naar het voertuig terwijl de chauffeur zijn route verderzet voor andere leveringen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.