Bedrijven hebben data-analyse en artificiële intelligentie nodig om relevant te blijven

Hoewel big data de goudmijn van elke onderneming zou betekenen, hebben veel bedrijven dat nog niet ontdekt. Nochtans bevat de gigantische hoeveelheid data die bedrijven dagelijks produceren heel wat informatie waarmee ze beter kunnen inspelen op de markt en kunnen voorspellen waar kansen liggen. Dat menen Stephen Gallagher (Avanade), Joris Aeles (Microsoft) en Nick Millman (Accenture), die onlangs samen een Big Data & Analytics event op touw zetten.

“Vaak heerst nog de misvatting dat big data een privilege is van grote bedrijven met grote budgetten. Dat is gelukkig verleden tijd. De prijs van analytische software is danig gezakt en dataopslag vindt nu in de clouds plaats. Daardoor is big data analytics meer dan ooit toegankelijk voor startups en kmo’s”, meent Stephen Gallagher, VP bij Avanade.

Avanade lanceerde onlangs nog het Technology Vision 2017 rapport. Die studie identificeert de toekomstige uitdagingen voor bedrijven en hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden op een wereld die steeds meer door artificiële intelligentie wordt gedomineerd. Het rapport formuleert vijf werkpunten op het vlak van nieuwe gebruikerservaringen, augmented workforce, de platformeconomie, designops en digitale ethiek. Die punten zijn cruciaal voor bedrijven opdat ze binnen enkele jaren niet hopeloos achterophinken. “Nieuwe technologieën blijven elkaar in sneltempo opvolgen. AI zal in eerste instantie de digitale klantenervaring veranderen. Maar ook voor werknemers zal AI het belangrijkste technologische instrument worden”, aldus Stephen Gallagher.
 
Het Avanade Technology Vision 2017 rapport legt de volgende vijf werkpunten bloot:
Denk aan nieuwe interacties en innovatieve customer experience. Apps zullen snel voorbijgestreefd zijn. Klanten zullen virtuele assistenten op basis van AI verwachten, net zoals gemengde realiteit en zogenaamde haptics. Het gebruik van nieuwe technologieën zoals neural networks, natural language processing en machine learning voor klanten wordt crucialer dan ooit. Het beheer van big datasets is hier voor veel bedrijven het belangrijkste werkpunt. Zij moeten immers voortdurend op zoek blijven gaan naar nieuwe manieren om data te interpreteren, de data te benutten en uiteindelijk zo de klantenervaring te verbeteren.
Empower de werknemers. AI zal ervoor zorgen dat medewerkers snellere en betere prestaties kunnen leveren. Daarin investeren en de juiste werkkrachten aantrekken, zijn cruciale stappen voor een onderneming om bij te blijven.
Plug in bij de Platform Economy. AI zal helpen bij de opzet van nieuwe ecosystemen over de landsgrenzen heen. Bedrijven sluiten zich hier beter aan om consumenten te blijven bereiken.
Ga voor een DesignOps approach. Het hanteren van moderne engineering methodes en design thinking wordt cruciaal voor bedrijven die hun groei in de toekomst gegarandeerd willen zien.
Werk aan een ethisch kader. De ontwikkeling van een kader rond digitale ethiek is cruciaal om AI te integreren in de bedrijfsactiviteiten, onder meer op het vlak van data security en privacy.

Recente nieuwsberichten

Eerste paal logistiek centrum DB Schenker in Venlo

Op ‘Trade Port Noord’ in het Nederlands Limburgse Venlo werd vorige week het officiële startschot gegeven voor de bouw van een nieuw logistiek centrum. Op de logistieke hotspot bouwt Willy Naessens Nederland in opdracht van WDP een logistiek centrum van ongeveer 50.000 vierkante meter voor logistiek dienstverlener Schenker Logistics BeNeLux.

Onderzoek Descartes onderstreept belang van EDI

Tachtig procent van de Belgische en Nederlandse producenten, leveranciers, retailers en logistiek dienstverleners noemt electronic data interchange (EDI) een bedrijfskritische voorziening binnen de organisatie. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Descartes Systems Group bij 140 bedrijven in België en Nederland.

8 redenen waarom u Supply Chain Innovations niet mag missen

1. 5 prominente keynote sprekers die het voornamelijk zullen hebben over de toekomst van supply chain management. 2. Meer dan 30 high level, niet commerciële uiteenzettingen met onder meer praktijkcases van Grand Vision, Everlam, Yusen Logistics, Bleckmann, New Valmar, Daikin, Barco, Tereos, AZ Groeninge, TVH Parts, Igepa, Ontex, PFS Liege, Bekaert, Dreamland, Dreamby & Collishop, JB De Decker, Sunny Europe, Heineken, Spaas, Fujifilm, Atlas Copco, Deventer Profielen, Chocolate World, H. Jagtenberg Plastics, Suitsupply,… 3.

Supply Chain Innovations – Maak kennis met het nieuwe shuttle-based distributiecentrum van TVH

De Supply Chain Innovations op 23 maart 2017 in Antwerp Expo is dé ideale ontmoetingsplaats voor de logistieke professional. Binnen één dag bent u weer volledig op de hoogte van de nieuwste trends en ontwikkelingen op het gebied van Supply Chain Management.

Boa Concept introduceert Plug-and-Carry 2.0

Daarmee brengt de aanbieder vijf jaar na de lancering van het eerste Plug-and-Carry-systeem nu een nieuwe generatie slimme modulaire transportbanden op de markt. Het nieuwe Plug-and-Carry 2.0-ontwerp moet zijn gebruikers nog autonomer maken: de configuratie is vereenvoudigd, het aantal losse onderdelen van de modulaire elementen is teruggebracht en bij het ontwerp is rekening gehouden met praktijkervaringen.

TGW Benelux start divisie ‘Life Time Services’

De leverancier van material handling-oplossingen breidt zijn aanbod in de Benelux uit met ‘Life Time Services’ (LTS). Het nieuwe aanbod moet een dienstverlening betekenen die volledig op de behoeften en de wensen van de klant is afgestemd.

GeoPost neemt Stuart over voor express pakketbezorging in steden

GeoPost, het internationale filiaal van de Franse Groep La Poste dat verantwoordelijk is voor expressleveringen, verwerft 100% van het kapitaal van Stuart. Stuart, opgericht in 2015, ontwikkelde een technologieplatform voor express pakketbezorging in stedelijke omgevingen (automatische dispatching, geolocalisatie van koeriers in real-time, API-integratie voor alle gebruikers).

IBM en Maersk brengen blockchainoplossing voor logistieke sector

IBM en Maersk werken samen aan een blockchainoplossing die het papierwerk rondom de wereldwijde supply chain digitaliseert. De oplossing moet tientallen miljoenen zeecontainers over de hele wereld helpen managen en volgen, moet terug transparantie brengen in alle onderdelen van de logistieke keten en moet de veilige uitwisseling van informatie tussen handelspartners garanderen.

Prologis breidt twee dc’s uit tot 100.000m²

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis zal voor Coolblue en een internationale retailer in totaal 80.000 vierkante meter extra distributiecentra ontwikkelen. De eerste uitbreiding vindt plaats op Prologis Park Tilburg. Daar gaat Prologis met de bouw van 37.000 vierkante meter de derde en laatste fase in voor een distributiecentrum van uiteindelijk 100.000 vierkante meter.

DSV Logistics en Dow Performance Silicones verlengen contract in Feluy

DSV Logistics is met Dow Performance Silicones (Dow Corning) tot een onderling akkoord gekomen om het contract in Feluy voor een periode van zes maanden te verlengen tot 10 februari 2018. Vorige maand kondigde Dow Performance Silicones de stopzetting van het contract aan met logistiek dienstverlener DSV Logistics en voor juli het einde van de activiteiten op de site in Feluy, vanwege de integratie in The Dow Chemicals Company.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.