Bedrijven hebben data-analyse en artificiële intelligentie nodig om relevant te blijven

Hoewel big data de goudmijn van elke onderneming zou betekenen, hebben veel bedrijven dat nog niet ontdekt. Nochtans bevat de gigantische hoeveelheid data die bedrijven dagelijks produceren heel wat informatie waarmee ze beter kunnen inspelen op de markt en kunnen voorspellen waar kansen liggen. Dat menen Stephen Gallagher (Avanade), Joris Aeles (Microsoft) en Nick Millman (Accenture), die onlangs samen een Big Data & Analytics event op touw zetten.

“Vaak heerst nog de misvatting dat big data een privilege is van grote bedrijven met grote budgetten. Dat is gelukkig verleden tijd. De prijs van analytische software is danig gezakt en dataopslag vindt nu in de clouds plaats. Daardoor is big data analytics meer dan ooit toegankelijk voor startups en kmo’s”, meent Stephen Gallagher, VP bij Avanade.

Avanade lanceerde onlangs nog het Technology Vision 2017 rapport. Die studie identificeert de toekomstige uitdagingen voor bedrijven en hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden op een wereld die steeds meer door artificiële intelligentie wordt gedomineerd. Het rapport formuleert vijf werkpunten op het vlak van nieuwe gebruikerservaringen, augmented workforce, de platformeconomie, designops en digitale ethiek. Die punten zijn cruciaal voor bedrijven opdat ze binnen enkele jaren niet hopeloos achterophinken. “Nieuwe technologieën blijven elkaar in sneltempo opvolgen. AI zal in eerste instantie de digitale klantenervaring veranderen. Maar ook voor werknemers zal AI het belangrijkste technologische instrument worden”, aldus Stephen Gallagher.
 
Het Avanade Technology Vision 2017 rapport legt de volgende vijf werkpunten bloot:
Denk aan nieuwe interacties en innovatieve customer experience. Apps zullen snel voorbijgestreefd zijn. Klanten zullen virtuele assistenten op basis van AI verwachten, net zoals gemengde realiteit en zogenaamde haptics. Het gebruik van nieuwe technologieën zoals neural networks, natural language processing en machine learning voor klanten wordt crucialer dan ooit. Het beheer van big datasets is hier voor veel bedrijven het belangrijkste werkpunt. Zij moeten immers voortdurend op zoek blijven gaan naar nieuwe manieren om data te interpreteren, de data te benutten en uiteindelijk zo de klantenervaring te verbeteren.
Empower de werknemers. AI zal ervoor zorgen dat medewerkers snellere en betere prestaties kunnen leveren. Daarin investeren en de juiste werkkrachten aantrekken, zijn cruciale stappen voor een onderneming om bij te blijven.
Plug in bij de Platform Economy. AI zal helpen bij de opzet van nieuwe ecosystemen over de landsgrenzen heen. Bedrijven sluiten zich hier beter aan om consumenten te blijven bereiken.
Ga voor een DesignOps approach. Het hanteren van moderne engineering methodes en design thinking wordt cruciaal voor bedrijven die hun groei in de toekomst gegarandeerd willen zien.
Werk aan een ethisch kader. De ontwikkeling van een kader rond digitale ethiek is cruciaal om AI te integreren in de bedrijfsactiviteiten, onder meer op het vlak van data security en privacy.

Recente nieuwsberichten

Storopack introduceert AIRmove² luchtkussensysteem

De AIRmove² produceert luchtkussens die producten in verzenddozen optimaal moeten beschermen. De diverse soorten luchtkussens zijn met name geschikt voor wikkelen, bufferen, en fixeren en om lege ruimtes in verzenddozen op te vullen. De luchtkussens worden direct op de inpakplaats vervaardigd, waardoor gebruikers opslagkosten besparen ten opzichte van klassieke beschermende verpakkingen.

KLG Europe verlengt samenwerking met Quintiq voor groupage in Europa

KLG Europe is een in Nederland gevestigde 3PL-leverancier die distributiezendingen verzorgt naar meer dan zestig landen. Het bedrijf biedt het volledige scala aan logistieke diensten, met een focus op groupagediensten in Europa en is met name sterk op het vlak van groupage tussen Nederland en Frankrijk.

WDPort of Ghent verwelkomt Mainfreight als tweede huurder

WDPort of Ghent verwelkomt Mainfreight als tweede huurder Logistiek dienstverlener Mainfreight breidt zijn huidige warehousing activiteiten in België verder uit op het WDPort of Ghent. Het tweede project van WDP aan het Kluizendok in de haven van Gent betreft 30.000m², waarvan Mainfreight in een eerste fase een distributiecentrum van circa 9.000m² zal innemen.

FedEx introduceert emissievrije elektrische bestelwagens in België

Vanaf deze maand stuurt FedEx vijf emissievrije en volledig elektrische Nissan e-NV200 bestelwagens de Belgische weg op. De vijf voertuigen worden ingezet om zendingen op te halen en af te leveren in de regio’s Gent, Brussel en Antwerpen. Omdat die grote steden vaak te maken hebben met last mile leveringen, vormen ze een ideaal gebied voor de elektrische bestelwagens.

DHL wil 0% logistiek gerelateerde CO2-uitstoot tegen 2050

Met die ambitieuze doelstelling wil Deutsche Post DHL Group bijdragen om de doelstellingen van de klimaattop in Parijs te halen, m.n. de opwarming van de aarde onder de twee graden Celsius te houden. Verder wil de groep zich manifesteren als leider in groene logistiek en zijn portfolio verder uitbreiden met groene producten en diensten.

Dematic wordt AGV-reus na integratie van Egemin Automation

Na de overname door de Kion Group heeft Dematic de plannen aangekondigd voor de integratie van Egemin Automation in zijn organisatie. De integratie zal tegen eind 2017 worden voltooid en zal resulteren in de grootste aanbieder van automatisch geleide voertuigen (AGV).

Jan De Kimpe en Philip Van Gasse versterken valueXstream

ValueXstream, dat zich toelegt op vraagstukken over de interne en externe supply chain, verwelkomt daarmee twee nieuwe partners. Philip Van Gasse (links op de foto) tekent e-commerce-strategieën uit en vertaalt supply chain noden in softwareoplossingen.

Snel en efficiënt orders tegelijkertijd verzamelen met Pcdata’s PickCart!

Met de PickCart van Pcdata beschikt u over een eenvoudig en flexibel muti-orderpicksysteem. Het systeem biedt u een hogere productiviteit en betere kwaliteit dan andere orderpick technologieën zoals barcodescanning of voicepicking. De software berekent de meest optimale looproute door het warehouse en laat onnodig lange loopafstanden tot de verledentijd behoren.

Lifé Pharma verkrijgt transparantie met Qlik Sense van Credon

Lifé Pharma is een Waalse coöperatie die voor een netwerk van meer dan 300 zelfstandige apothekers in Wallonië optreedt als groothandelaar in geneesmiddelen en medische producten. Het bedrijf worstelde met het hoge tempo van digitalisering in de sector.

Hyster lanceert nieuwe meeloopstapelaar van 2 ton

De stapelaar is geschikt om pallets te stapelen en op te pakken uit stellingen tot een hoogte van 4 meter. De fabrikant noemt de S2.0 in het bijzonder geschikt voor het gebruik in magazijnen van doe-het-zelfzaken, kleinschalige opslag of productieactiviteiten met zware lasten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.