Bedrijven ervaren barrières ondanks geloof in digitale transformatie

Nieuw onderzoek in opdracht van Panasonic Connect Europe toont aan dat bedrijven vertrouwen hebben in technologie om hun productiviteit te verhogen, maar tegelijkertijd met grote kennis- en vaardigheidsbarrières worden geconfronteerd om hun digitale transformatieprojecten te voltooien. Europese bedrijven verwachten dat technologische digitale transformatieprojecten de productiviteit in slechts drie jaar met gemiddeld 38% zullen verhogen, met een verwachte totale ROI in iets minder dan vijf jaar, volgens senior besluitvormers. Maar tot nu toe heeft gemiddeld slechts 15% van de organisaties hun digitale transformatieprojecten afgerond.

Voor het onderzoek bevroeg het onafhankelijke onderzoeksbureau Opinion Matters, in opdracht van Panasonic Connect Europe, 300 senior besluitvormers die verantwoordelijk zijn voor de digitale transformatie van bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. De onderzoeksresultaten werden bekendgemaakt in het rapport ‘Breaking Down the Barriers to Digital Transformation’.
 
Bijna 40% van de respondenten gaf aan dat ze het gevoel hadden dat hun organisatie achterliep op de concurrentie als het ging om digitale transformatie. De belangrijkste obstakels voor de implementatie van digitale transformatietechnologieën zijn: gebrek aan interne kennis (35%), gebrek aan interne IT-middelen en -vaardigheden (32%), zorgen over de interoperabiliteit met bestaande IT-infrastructuur (30%) en een gebrek aan externe gespecialiseerde IT-ondersteuning of gespecialiseerde leveranciers (30%).
 
“Dit onderzoek toont aan dat Europese bedrijven begrijpen dat de nieuwste technologische oplossingen hun activiteiten kunnen transformeren en hen kunnen helpen grote stappen vooruit te zetten in productiviteit, maar er zijn nog barrières te overwinnen”, zegt Jan Kaempfer, marketing director bij Panasonic Connect Europe. “Bedrijven hebben een gebrek aan interne expertise en middelen en hebben moeite om de externe specialistische ondersteuning te vinden die ze nodig hebben om hun plannen uit te voeren. Dat was precies de reden waarom Panasonic Connect Europe iets meer dan een jaar geleden werd opgericht – het samenbrengen van technologische hardware, softwareoplossingen en service-expertise om business-to-business organisaties te helpen hun uitdagingen op het gebied van digitale transformatie aan te gaan.”
 
Een management samenvatting van het rapport ‘Breaking Down the Barriers to Digital Transformation’ kunt u downloaden op https://info.business.panasonic.eu/EU_FY22_PCOEU_PCOEU-Whitepaper-2023_EU_FY22_PCOEU_PCOEU-Whitepaper-2023.html
Foto: Panasonic Connect Europe

Recente nieuwsberichten

Atos en OutSystems sluiten strategisch partnership

OutSystems, leverancier van het Low-Code-platform voor applicatieontwikkeling, heeft een strategische overeenkomst getekend met Atos in België. Laatstgenoemde zal als IT-dienstverlener het Low-Code platform van OutSystems inzetten bij klanten om cloud- en digitale transformatie-initiatieven te versnellen.

Cegeka lanceert nieuwe spin-off Switchfully voor invullen van IT-vacatures

Switchfully, een spin-off van technologische dienstverlener Cegeka, is een nieuwe partner voor bedrijven die hun IT-vacatures moeilijk ingevuld krijgen. Zo’n 27% van de bedrijven geeft expliciet aan moeilijkheden te ondervinden bij het invullen van die vacatures.

NewCold opent automatisch diepvriesmagazijn in Verenigde Staten

De Nederlandse dienstverlener NewCold, gespecialiseerd in diepvriesopslag en -logistiek, heeft zijn eerste volledig geautomatiseerd warehouse geopend in de VS, meer bepaald in Tacoma WA. Het hoogbouwmagazijn voor koudeopslag biedt plaats aan ongeveer 100.000 pallets en zal instaan voor de distributie van de producten van Trident Seafoods in het noordwesten van de VS. Trident Seafoods oogst en verwerkt vis en zeevruchten, voornamelijk uit Alaska.

Cen Global lanceert nieuw delivery management systeem

De nieuwe delivery management oplossing kan zowel stand alone werken als geïntegreerd met CargoWise en andere logistieke en ERP-systemen. De cloudgebaseerde oplossing moet ervoor zorgen dat voertuigen optimaal worden ingezet (gebaseerd op het gewicht of het volume) en voorziet ook routeplanning.

Renault Trucks stelt serie elektrische voertuigen voor

De Renault Master Z.E., Renault Trucks D Z.E. en Renault Trucks D Wide Z.E. bestrijken samen het complete gamma van 3,1 tot 26 ton, dat bij uitstek geschikt is voor toepassingen in de stad, zoals goederendistributie of afvalinzameling. De Renault Trucks D en Renault Trucks D Wide Z.E.

Swisslog versterkt samen met KUKA zijn CarryPick oplossing

CarryPick, een geautomatiseerd opslag- en order fulfilment systeem, is een schaalbaar concept dat uitkomst moet bieden bij multi-channel fulfilment operaties. De nieuwe KMP600 AGV van het CarryPick systeem is ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen Swisslog en KUKA Group, fabrikant van industriële robots en automatiseringssystemen.

Markt van heftrucks en magazijntrucks blijft boomen

Na een voortreffelijk 2016 doet 2017 het nog beter als het op de verkoop van heftrucks en magazijntoestellen aankomt. Dat blijkt uit cijfers van de federatie Sigma. De gemiddelde stijging tegenover 2016 bedroeg 17,5%, wat van 2017 meteen het beste jaar ooit maakt.

35% van Belgische werkgevers krijgt vacatures niet ingevuld

Hoewel er in België momenteel niet minder dan 130.000 jobs beschikbaar zijn, zegt 35% van de Belgische werkgevers dat ze wervingsproblemen ondervinden. Dat blijkt uit de twaalfde editie van de wereldwijde enquête over het tekort aan talent die door ManpowerGroup in 43 landen en grondgebieden, waaronder België, werd georganiseerd.

Brexit zorgt voor onzekerheid in Belgische transportsector

Terwijl de Brexitonderhandelingen nog volop aan de gang zijn, zijn er nu al zichtbare effecten op de handelsrelaties tussen het Verenigd Koninkrijk en de rest van de EU. Zo staat de Britse exportgroei naar het Europese vasteland op het hoogste niveau sinds 2012.

Schoeller Allibert opent greenfield fabriek in Beringen officieel

Met de nieuwe fabriek in het Limburgse Beringen is de producent van herbruikbare kunststof verpakkingen aan zijn veertiende productieplant wereldwijd toe. De fabriek, die model moet staan voor alle toekomstige fabrieken van de Schoeller Allibert Group, omvat een productiehal van 6500m², 4500m² buitenopslagruimte en 1200m² kantoren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.