Bedrijven ervaren barrières ondanks geloof in digitale transformatie

Nieuw onderzoek in opdracht van Panasonic Connect Europe toont aan dat bedrijven vertrouwen hebben in technologie om hun productiviteit te verhogen, maar tegelijkertijd met grote kennis- en vaardigheidsbarrières worden geconfronteerd om hun digitale transformatieprojecten te voltooien. Europese bedrijven verwachten dat technologische digitale transformatieprojecten de productiviteit in slechts drie jaar met gemiddeld 38% zullen verhogen, met een verwachte totale ROI in iets minder dan vijf jaar, volgens senior besluitvormers. Maar tot nu toe heeft gemiddeld slechts 15% van de organisaties hun digitale transformatieprojecten afgerond.

Voor het onderzoek bevroeg het onafhankelijke onderzoeksbureau Opinion Matters, in opdracht van Panasonic Connect Europe, 300 senior besluitvormers die verantwoordelijk zijn voor de digitale transformatie van bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. De onderzoeksresultaten werden bekendgemaakt in het rapport ‘Breaking Down the Barriers to Digital Transformation’.
 
Bijna 40% van de respondenten gaf aan dat ze het gevoel hadden dat hun organisatie achterliep op de concurrentie als het ging om digitale transformatie. De belangrijkste obstakels voor de implementatie van digitale transformatietechnologieën zijn: gebrek aan interne kennis (35%), gebrek aan interne IT-middelen en -vaardigheden (32%), zorgen over de interoperabiliteit met bestaande IT-infrastructuur (30%) en een gebrek aan externe gespecialiseerde IT-ondersteuning of gespecialiseerde leveranciers (30%).
 
“Dit onderzoek toont aan dat Europese bedrijven begrijpen dat de nieuwste technologische oplossingen hun activiteiten kunnen transformeren en hen kunnen helpen grote stappen vooruit te zetten in productiviteit, maar er zijn nog barrières te overwinnen”, zegt Jan Kaempfer, marketing director bij Panasonic Connect Europe. “Bedrijven hebben een gebrek aan interne expertise en middelen en hebben moeite om de externe specialistische ondersteuning te vinden die ze nodig hebben om hun plannen uit te voeren. Dat was precies de reden waarom Panasonic Connect Europe iets meer dan een jaar geleden werd opgericht – het samenbrengen van technologische hardware, softwareoplossingen en service-expertise om business-to-business organisaties te helpen hun uitdagingen op het gebied van digitale transformatie aan te gaan.”
 
Een management samenvatting van het rapport ‘Breaking Down the Barriers to Digital Transformation’ kunt u downloaden op https://info.business.panasonic.eu/EU_FY22_PCOEU_PCOEU-Whitepaper-2023_EU_FY22_PCOEU_PCOEU-Whitepaper-2023.html
Foto: Panasonic Connect Europe

Recente nieuwsberichten

Renovatie en uitbreiding River Terminal Wielsbeke gestart

De Vlaamse Waterweg nv en POM West-Vlaanderen zijn van start gegaan met de verdere renovatie en uitbreidingswerken van de binnenvaartterminal in Wielsbeke. River Terminal Wielsbeke is een regionaal overslagcentrum langs de Leie. In dit overslagcentrum worden goederen gestockeerd en wisselen ze van transportmiddel, bijvoorbeeld van vrachtwagen naar binnenschip of omgekeerd.

Phi Data lanceert SmartProximity voor safety distancing op de werkvloer

Phi Data, ontwikkelaar en integrator van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie- en lokalisatie, lanceert met SmartProximity, een gebruiksklare oplossing om safety distancing op de werkvloer te ondersteunen en op te volgen.

PostNL neemt minderheidsbelang in healthcare-tak van CB

Nog nieuws van PostNL is dat het voornemens is een partnership aan te gaan met logistiek dienstverlener CB. Vanuit het nieuwe partnership ‘CB Healthcare’ willen PostNL en CB intensiever gaan samenwerken en klanten in de zorgsector voorzien van een breed aanbod aan logistieke oplossingen, zoals de levering van wondzorgproducten en incontinentiemateriaal aan huis en bij zorginstellingen.

PwC drijft samen met Cognite en OutSystems industriële digitalisering op

PwC, Cognite en OutSystems hebben een strategisch partnership gesloten om klanten in de maakindustrie en energie- en nutssectoren te voorzien van oplossingen voor digitale transformatie. Met het partnership willen ze datawetenschappers en ingenieurs in die sectoren de mogelijkheid bieden om applicaties te ontwikkelen waarbij data effectief worden ingezet door ze uit complexe datapijplijnen te halen en ze te contextualiseren.

Gratis testkits ‘Social Distancing Alarms’ voor logistiek

Zolang er geen vaccin voorhanden is, zullen social distancing maatregelen een belangrijke rol blijven spelen in het beheersen van Covid-19. Voor productiebedrijven, retailers en logistieke dienstverleners is het een grote uitdaging om altijd een minimale afstand van 1,5 meter tussen hun operatoren te behouden.

Still sluit partnership met Van den Dorpe Material Handling Group

Still NV, verdeler van trucks, service en intralogistieke oplossingen in België, gaat een partnership aan met Van den Dorpe Material Handling Group. Dat familiebedrijf heeft meer dan 30 jaar ervaring in de verkoop en service van handling equipment, met een sterke vertegenwoordiging in Oost- en West-Vlaanderen.

Transport- en logistieke sector bloedt

Ook Febetra (de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs) constateert uit een bevraging bij haar leden dat het coronavirus zware gevolgen heeft voor de transport- en logistieke sector. Waar transporteurs gemiddeld 48,49% omzetdaling kennen, is dat voor logistieke dienstverleners 40,98%.

Maggy helpt social distancing op de werkvloer te respecteren

Een aantal Belgische ondernemers heeft de koppen bij elkaar gestoken om met technologie een antwoord te bieden op de vraag hoe we straks weer veilig aan het werk kunnen. In minder dan een week tijd zijn Allan Segebarth, Bart Embrechts (Gumption Group), Nicolas Van Odijk en Ruben Miessen erin geslaagd met ‘Maggy’ een betaalbaar en betrouwbaar apparaat te ontwikkelen om de social distancing te ondersteunen.

Ceva Logistics zet cobots aan het werk

Een tweetal maanden geleden ging Ceva Logistics als eerste bedrijf op het Europese vasteland aan de slag met robots van het Amerikaanse Locus Robotics. Sindsdien werken vijftien zogenaamde cobots zij aan zij met de orderpickers in een van Ceva’s warehouses in Nederland.

Hema doopt winkels om tot orderpicklocaties

Twintig Nederlandse filialen van winkelketen Hema krijgen een extra rol toebedeeld. Ze gaan namelijk ook fungeren als distributiecentrum voor online bestellingen. Hoewel de fysieke winkels van Hema in Nederland gewoon open zijn, zit de online verkoop de laatste weken duidelijk in de lift.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.