Bedrijven benutten steeds vaker Belgische waterwegen

De Belgische binnenvaart zit in de lift, zo blijkt uit onderzoek van logistieke vastgoedspeler Ceusters, dat zich onder meer baseert op de meest recente cijfers van Statbel. In 2017 vervoerden de Belgische binnenschepen een recordaantal van 36.808 containers, goed voor zo’n 201.129.000 ton en meer dan 11 miljard afgelegde kilometers.

En het ziet er naar uit dat de trend zich nog verder doorzet. In het tweede kwartaal van 2018 alleen al vervoerden binnenschepen meer dan 52 miljoen ton goederen op de bevaarbare Belgische binnenscheepvaartwegen. Dat is een stijging van 1,8% ten opzichte van het vorige kwartaal, en van 5,6% ten opzichte van het eerste kwartaal 2017.
“België heeft alles in huis om meer gebruik te maken van onze waterwegen”, meent CEO Ingrid Ceusters. “Ons land telt 1.076 kilometer bevaarbare waterwegen en meer dan 25.000 kilometer binnenvaartwegen verbinden de belangrijkste industriële centra in Europa. Het is bovendien goedkoper, energiezuiniger en stipter dan wegverkeer en dus zonder twijfel een van de oplossingen voor de groeiende files.”
 
België telt naar schatting tussen de 10 en 12 miljoen magazijnen, het gros daarvan is gelegen in en rond de haven van Antwerpen. Maar volgens experts zit vooral het aantal magazijnen in de buurt van een waterweg fors in de lift. Volgens cijfers van de Vlaamse Waterweg liggen er vandaag in Vlaanderen alleen al 534 bedrijventerreinen langs of vlakbij een waterweg, goed voor een totaal van 31.830 hectare. Steeds meer bedrijven – zowel grote internationale spelers als Belgische bedrijven – kijken in hun zoektocht naar logistieke centra naar locaties bij een waterweg. Een sprekend voorbeeld van een distributiecentrum dat bijna uitsluitend via het water wordt bevoorraad, is het dc van Nike in Laakdal. Dat recente complex wordt zowel gebruikt wordt voor e-commerce als voor leveringen aan de retailsector en de groothandel in 38 landen in Europa en Azië. In totaal komt bijna 99% van de containers er langs het water binnen, wat neerkomt op zo’n 14.000 vrachtwagens per jaar minder op de weg.
 
Logistieke vastgoedspelers zien in de stijging van de binnenvaart kansen voor de sector. Want België blijkt een van de sterkst groeiende Europese landen als het op e-commerce aankomt. Vorig jaar bestelden naar schatting 8 op de 10 Belgen ouder dan 15 minstens één keer iets online. En meer dan de helft van de oudere bevolking shopt online. “In tegenstelling tot vrachtwagens, staat een binnenschip nooit in de file en ondervindt het nauwelijks hinder van de weersomstandigheden. Het klopt dat de binnenschepen er langer over doen dan wegtransport, maar hun reistijd is wel een stuk beter voorspelbaar”, besluit Christophe Wuyts, head of Industrial Agency bij Ceusters.
Foto: Ceusters

Recente nieuwsberichten

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.