Bedrijven benutten steeds vaker Belgische waterwegen
De Belgische binnenvaart zit in de lift, zo blijkt uit onderzoek van logistieke vastgoedspeler Ceusters, dat zich onder meer baseert op de meest recente cijfers van Statbel. In 2017 vervoerden de Belgische binnenschepen een recordaantal van 36.808 containers, goed voor zo’n 201.129.000 ton en meer dan 11 miljard afgelegde kilometers.
En het ziet er naar uit dat de trend zich nog verder doorzet. In het tweede kwartaal van 2018 alleen al vervoerden binnenschepen meer dan 52 miljoen ton goederen op de bevaarbare Belgische binnenscheepvaartwegen. Dat is een stijging van 1,8% ten opzichte van het vorige kwartaal, en van 5,6% ten opzichte van het eerste kwartaal 2017.
“België heeft alles in huis om meer gebruik te maken van onze waterwegen”, meent CEO Ingrid Ceusters. “Ons land telt 1.076 kilometer bevaarbare waterwegen en meer dan 25.000 kilometer binnenvaartwegen verbinden de belangrijkste industriële centra in Europa. Het is bovendien goedkoper, energiezuiniger en stipter dan wegverkeer en dus zonder twijfel een van de oplossingen voor de groeiende files.”
België telt naar schatting tussen de 10 en 12 miljoen magazijnen, het gros daarvan is gelegen in en rond de haven van Antwerpen. Maar volgens experts zit vooral het aantal magazijnen in de buurt van een waterweg fors in de lift. Volgens cijfers van de Vlaamse Waterweg liggen er vandaag in Vlaanderen alleen al 534 bedrijventerreinen langs of vlakbij een waterweg, goed voor een totaal van 31.830 hectare. Steeds meer bedrijven – zowel grote internationale spelers als Belgische bedrijven – kijken in hun zoektocht naar logistieke centra naar locaties bij een waterweg. Een sprekend voorbeeld van een distributiecentrum dat bijna uitsluitend via het water wordt bevoorraad, is het dc van Nike in Laakdal. Dat recente complex wordt zowel gebruikt wordt voor e-commerce als voor leveringen aan de retailsector en de groothandel in 38 landen in Europa en Azië. In totaal komt bijna 99% van de containers er langs het water binnen, wat neerkomt op zo’n 14.000 vrachtwagens per jaar minder op de weg.
Logistieke vastgoedspelers zien in de stijging van de binnenvaart kansen voor de sector. Want België blijkt een van de sterkst groeiende Europese landen als het op e-commerce aankomt. Vorig jaar bestelden naar schatting 8 op de 10 Belgen ouder dan 15 minstens één keer iets online. En meer dan de helft van de oudere bevolking shopt online. “In tegenstelling tot vrachtwagens, staat een binnenschip nooit in de file en ondervindt het nauwelijks hinder van de weersomstandigheden. Het klopt dat de binnenschepen er langer over doen dan wegtransport, maar hun reistijd is wel een stuk beter voorspelbaar”, besluit Christophe Wuyts, head of Industrial Agency bij Ceusters.
Foto: Ceusters