BD Logistics en Universiteit Antwerpen lanceren CO2-calculator voor minder CO2 in de stad

BD Logistics en Universiteit Antwerpen hebben hun nieuwe CO2-calculator gelanceerd. Deze tool laat de logistieke speler toe via een geijkte wetenschappelijke meetmethode de totale CO2-uitstoot van zijn ‘urban’ activiteiten weer te geven. Zo kan een klant berekenen welke besparing in CO2 hij via het urban concept realiseert en die vergelijken met de impact van last mile leveringen op de klassieke manier.

BD Logistics nam begin 2020 CityDepot, een voortrekker in duurzame stadsdistributie, over en doopte de groene stadsoplossing om tot ‘urban’. Het urban-concept van BD Logistics focust zich op het bundelen van de goederenstromen aan de rand van de stad. Zo worden de kilometers binnen de stad tot een minimum gereduceerd en verhogen de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de binnenstad. BD Logistics combineert ook leveringen en ophalingen zodat hun voertuigen maximaal vol in en uit de stad rijden. “Wanneer je die logistieke bewegingen kunt uitvoeren met een duurzaam voertuig zoals fietskoeriers, elektrische bestelwagens, voertuigen op CNG en vrachtwagens op HVO, is het effect ‘dubbel groen’”, aldus Kristof Gouvaerts, managing director van BD Logistics.
 
Hier staan nu ook concrete cijfers tegenover. BD Logistics beschikte wel over  data uit ons planningsplatform en deden al analyses naar de reductie van CO2 in de stad, maar dat alles bleek niet toereikend. Vandaar dat de logistieke speler besliste een wetenschappelijke CO2-calculator te laten bouwen door de Universiteit Antwerpen.
Het project werd voor de universiteit getrokken door prof. dr. Wouter Dewulf, die samen met zijn team instond voor de volledige ontwikkeling van de tool. BD Logistics koos er bewust voor zelf geen toegang tot de achterliggende IT-codes te hebben om zo de onafhankelijkheid van de tool te bewaren.
 
De calculator houdt rekening met de ‘first’, ‘mid’ en ‘last mile’, en vergelijkt de netwerken van de vijf grootste logistieke spelers in de Belgische e-commercesector. De calculator berekent ook de impact van een stedelijk distributiecentrum op de CO2-uitstoot van een levering. “Concreet betekent dit dat er door een juiste mix van consolidatie en het inzetten van groene voertuigen, een CO2-besparing tot 90% kan gehaald worden’, aldus Kristof Gouvaerts.
 
Minister Petra De Sutter, verantwoordelijk voor ambtenarenzaken, overheidsbedrijven, telecommunicatie en post, was bij de lancering van de tool aanwezig. Volgens haar sluit het project naadloos aan bij haar ambitie om de e-commerce te verduurzamen, onder meer door de milieu-impact van de sector te meten en transparant te maken. “Zo krijgen de burger, de bedrijven en het beleid duidelijk zicht op de impact van hun pakketbezorging op milieu en klimaat”, meent ze.
 
De CO2-calculator wordt toegepast in de CityDepot vestigingen van BD Logistics in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt, Brussel, Charleroi, Mechelen, Roeselare en Luik. BD Logistics plant een verdere uitrol in 2022.
Foto: BD Logistics

Recente nieuwsberichten

Markt voor logistiek vastgoed houdt stand in Vlaanderen

JLL focust op de industriële vastgoedmarkt in Vlaanderen en maakt de balans op na drie trimesters in 2020. In dit bijzondere jaar heeft de transactionele markt zelfs tijdens de lockdown niet stilgelegen, zo blijkt. Het wijzigende consumentengedrag en de vrees voor een wijdverspreide heropflakkering van het coronavirus hebben de marktvraag in de eerste jaarhelft sterk beïnvloed.

Spoorverbinding Luik - China heeft ondertussen dagelijkse frequentie

Begin juli 2020 arriveerde in het trimodale havengebied Renory (ten zuiden van Luik) de eerste trein met medische apparatuur rechtstreeks vanuit Chengdu, de hoofdstad van de Chinese provincie Sichuan. De aanvankelijke frequentie van de spoorverbinding – één keer per maand – werd algauw opgevoerd en ondertussen sporen er dagelijks treinen met goederen vanuit China rechtstreeks naar Renory.

Op naar een weerbare post Covid-19 supply chain

Artikel - Veel bedrijven zijn nog aan het bekomen van de schok die de coronacrisis in hun ketens heeft veroorzaakt. Toch is het raadzaam om – met de geleerde lessen in het achterhoofd – al na te denken over hoe we onze supply chain beter kunnen wapenen tegen dit of ander onheil dat vroeg of laat op ons afkomt.

Speelgoedproducent Haba automatiseert distributiecentrum met Dematic

De Duitse speelgoedproducent HABA Family of Companies verdeelt vanuit zijn distributiecentrum in Bad Rodach producten van Haba, Qiéro!, Fitz en Jako-O. Voor de automatisering van zijn retour- en verzendingslogistiek heeft HABA Family of Companies een beroep gedaan op Dematic.

Webinar Optimact

(Advertorial) Link naar een introductie Optimact met demo Optimact. Ga naar https://www.youtube.com/watch?v=Em-geZw-YP4

Still gaat voluit voor elektrisch met nieuwe RX 60 voor 3,5 tot 5 ton

‘Alles, behalve uitlaatgassen’. Met die slagzin heeft Still zijn nieuwe RX 60-familie aangekondigd. Een jaar na de lancering van de nieuwe RX 60-reeks in de gewichtsklasse van 2,5 tot 3,5 ton, pakt de Duitse heftruckfabrikant uit met een volledig nieuwe familie van 3,5 tot 5 ton.

Engels ontwikkelt verrijdbare bakken voor onderste schap in magazijnen

In heel wat magazijnen waar het orderpicken handmatig verloopt, zorgen de onderste schappen voor (ergonomische) problemen. De producten zijn nauwelijks zichtbaar en de orderpickers moet vaak op hun knieën om iets uit het schap te pakken. Het onderste schap wordt daardoor amper benut.

CITRUS-proefproject schetst slimme mobiliteit van de toekomst

Big data, digitalisering en technologie kunnen helpen om het vrachtvervoer te optimaliseren en de veiligheid, doorstroming en emissies te verbeteren. Dat is de conclusie van CITRUS (Cooperative Intelligent Transport Systems for Trucks), het eerste Vlaamse proefproject waarbij werd getest hoe voertuigen en verkeerslichten in twee richtingen met elkaar kunnen communiceren.

Collect&Go City levert boodschappen per cargofiets tot in stadscentrum

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, test onder de naam ‘Collect&Go City’ een nieuw concept in het centrum van Brussel, waarbij gebruik wordt gemaakt van een cargofiets. Met een aanbod van 500 verse producten en bereide gerechten voor het avondeten mikt de nieuwe dienst op milieubewuste stedelingen voor wie tijdswinst, nabijheid en duurzaamheid primeren.

Shippeo neemt oPhone over

Shippeo, Europees aanbieder van real-time transportation visibility oplossingen met hoofdkantoor in Parijs, heeft oPhone uit Lyon overgenomen, eveneens gespecialiseerd in real-time transportation visibility. Als onderdeel van de acquisitie zal het team van oPhone zich bij Shippeo voegen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.