Axfood implementeert omnichannelplatform voor retail van Witron

Om de picking voor zijn traditionele winkels en voor zijn e-business in één omnichannelmagazijn te combineren, doet de Zweedse voedselretailer Axfood een beroep op de nieuwe OCM-strategie van systeemintegrator Witron. Axfood bouwt niet alleen een geautomatiseerd omnichannelmagazijn van meer dan 100.000m² dat klanten in de winkel én online vanuit een centrale locatie bevoorraadt; het bedrijf ontwikkelt samen met Witron ook een retailplatform.

Axfood is een van de eersten die het nieuwe OCM-concept van Witron gaan gebruiken en bouwt nu zijn nieuwe magazijn bij Stockholm samen met de systeemintegrator. Het sterk geautomatiseerde distributiecentrum levert aan Axfood-winkels en aan online klanten, met meer dan 22.000 verschillende producten. De temperatuurzones variëren van +25 tot -26 graden Celsius. Het systeem is ontworpen op een pickcapaciteit van ongeveer 1,6 miljoen picks per dag, wat vanaf 2023 staat gepland.
 
Het hoogtepunt van het nieuwe omnichannelmagazijn is dat het online bedrijf toegang heeft tot dezelfde voorraad als het winkelbedrijf. Processen die in een conventioneel DC in afzonderlijke secties zouden worden verwerkt en vervolgens vaak moeizaam zouden worden geconsolideerd, worden nu door het systeem in één geïntegreerd logistiek magazijnsysteem afgehandeld. Dat moet resulteren in aanzienlijk hogere efficiëntie, snelheid en kwaliteit van het picking- en verpakkingsproces en een aanmerkelijke besparing op de benodigde investering.
 
Witrons OCM – voluit Omni Channel Machinery – is een geïntegreerd retailplatform. “Het omvat een hoogwaardig omnichannel-distributiecentrum, interfaces met alle horizontale en verticale spelers (leveranciers, distributiecentra, transport en de verschillende distributiekanalen, winkels, thuisbezorging, click & collect en drives) en daarnaast een optimizer waarmee eenvoudig en efficiënt het gegenereerde netwerk kan worden beheerd op basis van verschillende prioriteiten (tijd, kosten, prestaties, transport of volume). Het doel is een platform te creëren, een efficiënt end-to-end retail-distributiecentrum waarin alle knooppunten voortdurend met elkaar communiceren en elkaar tegelijkertijd optimaliseren”, aldus Witron.
 
De systeemintegrator wil evenwel geen nieuw routeplanningssysteem of nieuwe orderbeheersoftware ontwikkelen en wil zeker niet als service provider tussen de retailer en zijn klanten fungeren. “We combineren bestaande technologieën, ontwikkelen een platform van de leverancier naar het magazijn tot aan de winkel of eindklant, creëren transparantie binnen het retailnetwerk en maken data-uitwisseling tussen alle deelnemers mogelijk”, klinkt het.

Recente nieuwsberichten

H.Essers compenseert CO2-uitstoot met HVO insetting-concept

Logistiek dienstverlener H.Essers lanceert het ‘HVO insetting’-concept, waarbij bedrijven de CO2-voetafdruk van hun transporten rechtstreeks kunnen verminderen. De emissies worden niet extern gecompenseerd (offsetting), maar intern door de inzet van HVO (hydrotreated vegetable oil), een milieuvriendelijke biodiesel op basis van afval.

Montea ontwikkelt delivery station voor Amazon op Blue Gate Antwerp

Amazon heeft Blue Gate Antwerp uitgekozen voor de vestiging van een 8.438m² groot delivery station. Het delivery station maakt deel uit van een grotere site die vastgoedontwikkelaar Montea momenteel ontwikkelt als een stedelijk logistiek park.

Webfleet Solutions en TomTom ontwikkelen samen geïntegreerde mobiele oplossing voor wagenparkbeheerders en chauffeurs

Leverancier van telematicaoplossingen Webfleet Solutions, een dochteronderneming van Bridgestone, is een samenwerking aangegaan met TomTom, de kaartenmaker gespecialiseerd in locatietechnologie. Het doel bestaat erin de Webfleet Work App en de app TomTom Go Fleet als geïntegreerde oplossing op de markt te introduceren.

Element Logic krijgt mondiale rechten AutoStore

(Advertorial) Na uitbreiding naar Europese landen zoals Tsjechië, Finland, Spanje en de Benelux in de afgelopen twee jaar, gaat Element Logic nu ook wereldwijd AutoStore distribueren. De leverancier van intralogistieke oplossingen heeft onlangs wereldwijde distributierechten verkregen voor de verkoop en implementatie van AutoStore.

ViaTim en DPD rollen netwerk verder uit voor duurzame e-commerce

Het hoeft niet gezegd dat e-commerce een ongeziene groei doormaakt. Dat vergt creatieve oplossingen van de sector, met name wat betreft de fameuze ‘last mile’. Volgens de Nederlandse startup ViaTim ligt een deel van de oplossing in een netwerk van zogenaamde buurtpunten, waarbij particulieren pakketten aannemen en retouren verzorgen voor hun hele wijk.

Elise Gerritsen vervoegt directieteam van Buck Consultants International

Elise Gerritsen (54) is per 15 februari 2022 lid van het directieteam van economisch, logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International. Ze zal er instaan voor strategieontwikkeling en implementatie. Elise Gerritsen volgde een econometrie-opleiding aan de Universiteit van Amsterdam.

Makro centraliseert met Slim4 van Slimstock

Makro, al ruim 50 jaar actief als full service groothandel voor met name ondernemend Nederland, besloot een optimaliseringstraject aan te gaan om zijn supply chain toekomstbestendiger te maken. Dat traject werd ondersteund door Slim4, de software voor voorraadoptimalisering van Slimstock.

Element Logic wordt wereldwijd AutoStore-verdeler

Element Logic, leverancier van oplossingen voor magazijnautomatisering met hoofdkantoor in Noorwegen, installeerde in 2005 voor het eerst een AutoStore-oplossing. In de jaren die volgden, bouwde het Scandinavische bedrijf een solide positie uit op de Europese markt.

UPS Healthcare beantwoordt met actief koelketentransport aan farma- en gezondheidszorgsector

UPS Healthcare lanceert in de Benelux een nieuwe koelketendienst voor transport over land die over de hele markt actief is en kan rekenen op een sorteerhub in zowel België als Nederland. De nieuwe koelketenvloot met dubbele-temperatuurcontrole is gericht op het snel en efficiënt verschepen van gespecialiseerde farmaceutische producten en biologische therapeutische geneesmiddelen, waaronder vaccins, rDNA, en afgeleiden van bloed en plasma, aan groothandels, ziekenhuizen en apotheken in de Benelux.

Montea koopt 16.000m² aan nieuwe ontwikkelingen in Nederland

Vastgoedvennootschap Montea heeft in Nederland drie nieuwbouwprojecten gekocht die voor een periode van 10 jaar zullen worden verhuurd aan GVT Transport & Logistics, dat eind vorig jaar door ID Logistics werd overgenomen. In totaal gaat het om ongeveer 30.000m² aan grond met zo’n 16.000m² aan warehouse- en crossdock-gebouwen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.