Axfood implementeert omnichannelplatform voor retail van Witron

Om de picking voor zijn traditionele winkels en voor zijn e-business in één omnichannelmagazijn te combineren, doet de Zweedse voedselretailer Axfood een beroep op de nieuwe OCM-strategie van systeemintegrator Witron. Axfood bouwt niet alleen een geautomatiseerd omnichannelmagazijn van meer dan 100.000m² dat klanten in de winkel én online vanuit een centrale locatie bevoorraadt; het bedrijf ontwikkelt samen met Witron ook een retailplatform.

Axfood is een van de eersten die het nieuwe OCM-concept van Witron gaan gebruiken en bouwt nu zijn nieuwe magazijn bij Stockholm samen met de systeemintegrator. Het sterk geautomatiseerde distributiecentrum levert aan Axfood-winkels en aan online klanten, met meer dan 22.000 verschillende producten. De temperatuurzones variëren van +25 tot -26 graden Celsius. Het systeem is ontworpen op een pickcapaciteit van ongeveer 1,6 miljoen picks per dag, wat vanaf 2023 staat gepland.
 
Het hoogtepunt van het nieuwe omnichannelmagazijn is dat het online bedrijf toegang heeft tot dezelfde voorraad als het winkelbedrijf. Processen die in een conventioneel DC in afzonderlijke secties zouden worden verwerkt en vervolgens vaak moeizaam zouden worden geconsolideerd, worden nu door het systeem in één geïntegreerd logistiek magazijnsysteem afgehandeld. Dat moet resulteren in aanzienlijk hogere efficiëntie, snelheid en kwaliteit van het picking- en verpakkingsproces en een aanmerkelijke besparing op de benodigde investering.
 
Witrons OCM – voluit Omni Channel Machinery – is een geïntegreerd retailplatform. “Het omvat een hoogwaardig omnichannel-distributiecentrum, interfaces met alle horizontale en verticale spelers (leveranciers, distributiecentra, transport en de verschillende distributiekanalen, winkels, thuisbezorging, click & collect en drives) en daarnaast een optimizer waarmee eenvoudig en efficiënt het gegenereerde netwerk kan worden beheerd op basis van verschillende prioriteiten (tijd, kosten, prestaties, transport of volume). Het doel is een platform te creëren, een efficiënt end-to-end retail-distributiecentrum waarin alle knooppunten voortdurend met elkaar communiceren en elkaar tegelijkertijd optimaliseren”, aldus Witron.
 
De systeemintegrator wil evenwel geen nieuw routeplanningssysteem of nieuwe orderbeheersoftware ontwikkelen en wil zeker niet als service provider tussen de retailer en zijn klanten fungeren. “We combineren bestaande technologieën, ontwikkelen een platform van de leverancier naar het magazijn tot aan de winkel of eindklant, creëren transparantie binnen het retailnetwerk en maken data-uitwisseling tussen alle deelnemers mogelijk”, klinkt het.

Recente nieuwsberichten

Apollo versnelt productieproces met SPS shopfloorapplicatie

Machinefabriek en -leverancier Apollo Group produceert en levert spiraalconveyors aan bedrijven in meer dan 175 landen, bijvoorbeeld aan grote brouwerijen en e-commerce warehouses. De onderneming, met hoofdkantoor in het Nederlandse Coevorden, is gestart met de shopfloorapplicatie van Smart Production Solutions (SPS).

Nieuwe 2-in-1-sensor van Leuze kan zowel meten als schakelen

Ligt er een voorwerp op de transportband? Zo ja, wat is de positie ervan of de afstand tot de machine? Typische vragen die in een breed scala van industriële toepassingen en processen moeten worden beantwoord. In het verleden werd dat opgelost door het gebruik van meerdere sensoren.

Shippeo breidt uit in de VS en versterkt platform

Shippeo, een wereldwijde speler op het vlak van realtime transportation visibility, breidt zijn activiteiten in Noord-Amerika uit. Ook het managementteam in de VS krijgt versterking. Daarnaast versterkt Shippeo zijn multimodale visibility platform.

4Blue gaat supply chain uitdagingen oplossen met Blue Ridge

4Blue is een groothandel in zonnestroomsystemen, gevestigd in het Nederlandse Wijchen. Om haar supply chain uitdagingen aan te pakken, doet de snelgroeiende onderneming een beroep op Blue Ridge, leverancier van een platform voor supply chain planning en prijsoptimalisering.

Ikea implementeert software van Enisco in zijn grootste logistiek centrum

Het logistieke centrum van meubelgigant Ikea in Dortmund gaat aan de slag met software van MES-leverancier Enisco. De nieuwe software moet de Zweedse meubelgigant helpen de levertijden van zijn producten in heel Europa verder te verkorten.

Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer op 16 en 30 maart 2022.

(Advertorial) De opleiding gaat in op de deeldomeinen waarin het vakgebied zich afspeelt: strategie, processen, organisatie en systemen. Hierdoor zult u niet alleen het operationele belang van een optimale voorraad inzien, maar ook de financiële impact die gerealiseerd kan worden met bekwame medewerkers op cruciale posities.

PLUS optimaliseert belevering met TMS van Manhattan Associates

De Nederlandse supermarktketen Plus heeft de cloudgebaseerde transportmanagementoplossing van Manhattan geselecteerd om zijn  leveringsprocessen te stroomlijnen. De TMS-oplossing, die het transport en de logistieke behoeften van de supermarkten in heel Nederland moet beheren, is inmiddels in een aantal distributiecentra geïmplementeerd.

Jan De Bock nieuwe managing director van Delaware Belux

Sinds 1 januari 2022 is Jan De Bock managing director van Delaware Belux. Hij nam de fakkel over van Patrick Andersen die van 2016 tot 2021 de functie van managing director had. Voor hem werd die rol ingevuld door Luc Van Aelbroeck (2003-2008) en Jan Delaere (2009-2015).

SiB Solutions breidt uit naar de Benelux

SiB Solutions, een Zweeds logistiek technologiebedrijf dat intelligente video- en AI-diensten aanbiedt, vergroot zijn aanwezigheid in Europa door voet aan de grond te zetten in de Benelux. Daartoe breidt SiB Solutions zijn team uit met twee logistieke professionals: Milou Brüll is voortaan senior sales manager, Donald Houben bekleedt de functie van head of sales Europe.

H.Essers groeit in Nederland door overname Verheul Transport

De Belgische logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Nederlandse Verheul Transport over. Dat familiebedrijf uit Twello (Gelderland) werd in 1963 opgericht door Arie Verheul. Waar hij ooit begon met het vervoer van straatstenen en aardappelen, is het familiebedrijf vandaag gespecialiseerd in het transport van bouwmaterialen, prefab beton en sierbestrating.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.