Axfood implementeert omnichannelplatform voor retail van Witron

Om de picking voor zijn traditionele winkels en voor zijn e-business in één omnichannelmagazijn te combineren, doet de Zweedse voedselretailer Axfood een beroep op de nieuwe OCM-strategie van systeemintegrator Witron. Axfood bouwt niet alleen een geautomatiseerd omnichannelmagazijn van meer dan 100.000m² dat klanten in de winkel én online vanuit een centrale locatie bevoorraadt; het bedrijf ontwikkelt samen met Witron ook een retailplatform.

Axfood is een van de eersten die het nieuwe OCM-concept van Witron gaan gebruiken en bouwt nu zijn nieuwe magazijn bij Stockholm samen met de systeemintegrator. Het sterk geautomatiseerde distributiecentrum levert aan Axfood-winkels en aan online klanten, met meer dan 22.000 verschillende producten. De temperatuurzones variëren van +25 tot -26 graden Celsius. Het systeem is ontworpen op een pickcapaciteit van ongeveer 1,6 miljoen picks per dag, wat vanaf 2023 staat gepland.
 
Het hoogtepunt van het nieuwe omnichannelmagazijn is dat het online bedrijf toegang heeft tot dezelfde voorraad als het winkelbedrijf. Processen die in een conventioneel DC in afzonderlijke secties zouden worden verwerkt en vervolgens vaak moeizaam zouden worden geconsolideerd, worden nu door het systeem in één geïntegreerd logistiek magazijnsysteem afgehandeld. Dat moet resulteren in aanzienlijk hogere efficiëntie, snelheid en kwaliteit van het picking- en verpakkingsproces en een aanmerkelijke besparing op de benodigde investering.
 
Witrons OCM – voluit Omni Channel Machinery – is een geïntegreerd retailplatform. “Het omvat een hoogwaardig omnichannel-distributiecentrum, interfaces met alle horizontale en verticale spelers (leveranciers, distributiecentra, transport en de verschillende distributiekanalen, winkels, thuisbezorging, click & collect en drives) en daarnaast een optimizer waarmee eenvoudig en efficiënt het gegenereerde netwerk kan worden beheerd op basis van verschillende prioriteiten (tijd, kosten, prestaties, transport of volume). Het doel is een platform te creëren, een efficiënt end-to-end retail-distributiecentrum waarin alle knooppunten voortdurend met elkaar communiceren en elkaar tegelijkertijd optimaliseren”, aldus Witron.
 
De systeemintegrator wil evenwel geen nieuw routeplanningssysteem of nieuwe orderbeheersoftware ontwikkelen en wil zeker niet als service provider tussen de retailer en zijn klanten fungeren. “We combineren bestaande technologieën, ontwikkelen een platform van de leverancier naar het magazijn tot aan de winkel of eindklant, creëren transparantie binnen het retailnetwerk en maken data-uitwisseling tussen alle deelnemers mogelijk”, klinkt het.

Recente nieuwsberichten

Intersig houdt voorraden in het gareel met Optimact

(Advertorial) Het behaaglijke gevoel de voorraden onder controle te hebben in een complexe omgeving. Dat was voor Intersig de belangrijkste motivatie om een gespecialiseerd voorraadpakket te implementeren. De producent van bouwstaal vond hiervoor de geknipte aanvulling op zijn ERP-pakket in Optimact van Xeleos Consulting.

Woolworths schakelt Knapp in voor nieuw automatisch fulfilment center

De Australische supermarktketen Woolworths is van plan in Auburn, New South Wales een ​​nieuw geautomatiseerd fulfilment center te bouwen voor de verwerking van e-commerce orders. Met nieuwe technologie wil Woolworths de capaciteit vergroten en op die manier de online boodschappenervaring van klanten in West-Sydney optimaliseren.

Nederlandse bedrijven, CBS en overheid zorgen samen voor betere data-uitwisseling

In Nederland loopt een project waarin het bedrijfsleven, Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de overheid samen de uitwisseling van gegevens willen verbeteren. In het gezamenlijke project in opdracht van de Topsector Logistiek realiseren CBS en de Stichting Uniforme Transport Code (namens TLN en Evofenedex) een digitale infrastructuur om het delen van logistieke basisdata vanuit het bedrijfsleven met het CBS, makkelijker te maken.

PwC’s 2021 Global Crisis Survey: bedrijven willen meer veerkracht en betere crisisparaatheid

Voor de tweede keer onderzoekt PwC met zijn Global Crisis Survey de reactie van de bedrijfswereld op de COVID-19-crisis. Meer dan 2.800 bedrijfsleiders uit 29 sectoren en 73 landen namen aan de survey deel.

VIL wijst op tijdswinst bij lossen en laden dankzij integratie realtime data in dynamisch slotboekingssysteem

Bedrijven en consumenten verwachten steeds meer dat producten snel, flexibel en betrouwbaar worden geleverd. Verlies- en wachturen bij magazijnen en distributiecentra zijn daardoor meer dan ooit uit den boze. Daarom heeft VIL met het project OptiPlan nagegaan wat de mogelijkheden zijn om de planning voor het laden en lossen te optimaliseren door realtime data te integreren in een dynamisch slotboekingssysteem.

Voorspellend onderhoud in intralogistiek: Anticiperen op problemen voordat ze zich voordoen

(Advertorial) Ook voor intralogistieke systemen wordt het door Industrie 4.0 mogelijk de conditie van belangrijke componenten te monitoren en stilstand van de systemen te elimineren. “De kunst is de beschikbaarheid van systemen continu te optimaliseren,” aldus Dr Maximilian Beinhofer, Head of Cognitive Systems Development bij TGW.

Voor een succesvolle COVID-19-vaccinatiedistributie, moeten we meer doen om afval te verminderen en het vertrouwen opbouwen in de koude keten

(Advertorial) Nu er steeds nieuws komt over succesvolle COVID-19 vaccinproeven, krijgen mensen over de hele wereld hoop dat de dagen van lockdowns, social distancing en mondkapjes binnenkort voorbij zijn. Maar het optimisme dat we een einde kunnen maken aan deze pandemie wanneer een vaccin op de markt komt, wordt uitgedaagd door de extreme temperatuurgevoeligheid en variabiliteit van zowel ultrabevroren, bevroren als gekoelde formuleringen.

Gebr. Heinemann kiest voor Rental Fleet Management van Jungheinrich

Gebr. Heinemann is als reisretailbedrijf wereldwijd actief. Het bedrijf exploiteert ongeveer 600 ‘duty free & travel value shops’, merkboetieks en concept stores onder licentie op internationale luchthavens, evenals winkels aan grensovergangen en aan boord van cruiseschepen.

Lineas neemt Independent Rail Partner in Nederland over

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas versterkt zijn aanwezigheid in de haven van Rotterdam en Nederland met de overname van operator Independent Rail Partner (IRP). De voorbije jaren heeft Lineas zijn Green Xpress Network uitgebreid tot 23 bestemmingen in heel Europa.

Go4Logistics wordt eerste Ultimo implementatiepartner in België

Het Belgische Go4Logistics, ontwikkelaar van oplossingen voor transport- en logistieke bedrijven, breidt per 1 juni zijn dienstverlening uit met Ultimo services. Daarmee wordt het bedrijf de eerste implementatiepartner voor Ultimo in België.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.