Axfood implementeert omnichannelplatform voor retail van Witron

Om de picking voor zijn traditionele winkels en voor zijn e-business in één omnichannelmagazijn te combineren, doet de Zweedse voedselretailer Axfood een beroep op de nieuwe OCM-strategie van systeemintegrator Witron. Axfood bouwt niet alleen een geautomatiseerd omnichannelmagazijn van meer dan 100.000m² dat klanten in de winkel én online vanuit een centrale locatie bevoorraadt; het bedrijf ontwikkelt samen met Witron ook een retailplatform.

Axfood is een van de eersten die het nieuwe OCM-concept van Witron gaan gebruiken en bouwt nu zijn nieuwe magazijn bij Stockholm samen met de systeemintegrator. Het sterk geautomatiseerde distributiecentrum levert aan Axfood-winkels en aan online klanten, met meer dan 22.000 verschillende producten. De temperatuurzones variëren van +25 tot -26 graden Celsius. Het systeem is ontworpen op een pickcapaciteit van ongeveer 1,6 miljoen picks per dag, wat vanaf 2023 staat gepland.
 
Het hoogtepunt van het nieuwe omnichannelmagazijn is dat het online bedrijf toegang heeft tot dezelfde voorraad als het winkelbedrijf. Processen die in een conventioneel DC in afzonderlijke secties zouden worden verwerkt en vervolgens vaak moeizaam zouden worden geconsolideerd, worden nu door het systeem in één geïntegreerd logistiek magazijnsysteem afgehandeld. Dat moet resulteren in aanzienlijk hogere efficiëntie, snelheid en kwaliteit van het picking- en verpakkingsproces en een aanmerkelijke besparing op de benodigde investering.
 
Witrons OCM – voluit Omni Channel Machinery – is een geïntegreerd retailplatform. “Het omvat een hoogwaardig omnichannel-distributiecentrum, interfaces met alle horizontale en verticale spelers (leveranciers, distributiecentra, transport en de verschillende distributiekanalen, winkels, thuisbezorging, click & collect en drives) en daarnaast een optimizer waarmee eenvoudig en efficiënt het gegenereerde netwerk kan worden beheerd op basis van verschillende prioriteiten (tijd, kosten, prestaties, transport of volume). Het doel is een platform te creëren, een efficiënt end-to-end retail-distributiecentrum waarin alle knooppunten voortdurend met elkaar communiceren en elkaar tegelijkertijd optimaliseren”, aldus Witron.
 
De systeemintegrator wil evenwel geen nieuw routeplanningssysteem of nieuwe orderbeheersoftware ontwikkelen en wil zeker niet als service provider tussen de retailer en zijn klanten fungeren. “We combineren bestaande technologieën, ontwikkelen een platform van de leverancier naar het magazijn tot aan de winkel of eindklant, creëren transparantie binnen het retailnetwerk en maken data-uitwisseling tussen alle deelnemers mogelijk”, klinkt het.

Recente nieuwsberichten

Supply Chain Innovations 2021 gaat door in Antwerpen op 7 oktober

Na anderhalf jaar onderbreking en verschillende door Covid gedwarsboomde plannen is het eindelijk zover, Supply Chain Innovations 2021 zal doorgaan op 7 oktober 2021. Het fysieke event waar elke supply chain manager jaarlijks naar uitkijkt staat weer op de agenda.

Thiery Geerts, CEO van Google Benelux, neemt de aftrap op Supply Chain Innovations 2021

Hij heeft het over de homo digitalis en hoe digitalisering ons meer menselijk maakt. Bedrijven die dit begrijpen en de nieuwe beschikbare technologieën willen toepassen zullen hun business modellen opnieuw moeten bekijken. Deze revolutie zal ook impact hebben op de supply chain die eveneens opnieuw moet worden uitgevonden om voordeel te halen uit digitalisering, Artificiële Intelligentie, Blockchain, 3D printing,… Thiery publiceerde hierover dit jaar het boek ‘Homo Digitalis: Hoe digitalisering ons meer mens maakt’.

DB Schenker lanceert Schenker Ventures voor innovatieve logistiek

Eerder deze maand lanceerde logistiek dienstverlener DB Schenker de nieuwe divisie Schenker Ventures. Bedoeling is innovatie in de logistiek te stimuleren door ondernemers en starters te ondersteunen en met hen samen te werken. Schenker Ventures zal de bestaande venture-activiteiten en investeringen van DB Schenker bundelen en uitbouwen.

BluJay wil met nieuwe releases vlotte wereldhandel ondersteunen

BluJay Solutions, leverancier van wereldwijde supply chain-software en -diensten, heeft versie 21.2 van zijn transport-, distributie- en Global Trade-applicaties uitgebracht. De nieuwe releases bieden mogelijkheden, integraties en actuele compliance-updates voor verladers, logistiek dienstverleners, vervoerders en douane-expediteurs.

How.fm geeft werkstappen visueel en in meerdere talen weer

Begrijpelijke werkinstructies vormen een van de belangrijkste verbeterpunten in magazijnlogistiek. Alleen als medewerkers weten welke taken ze moeten uitvoeren en hoe, blijft het foutenpercentage laag en blijft de vaak hoge werkdruk onder controle.

H.Essers verhoogt efficiëntie met verticale plateauliften

H.Essers verzorgt logistieke activiteiten voor verschillende klanten. Om hun klanten optimaal te bedienen, optimaliseerden ze hun opslagcapaciteit in het verleden al met Storeganizers en 3 verticale plateauliften van Vanas. Om hun productiviteit verder te verhogen breidt Essers deze opstelling verder uit met 3 extra plateauliften en een rollenbaan met drop-to-lights van Vanas.

Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Still breidt productgamma uit met NXV smallegangentruck

Met de NXV lanceert Still een nieuwe man-down smallegangentruck. Daarbij zet de producent hoog in op ergonomie. Zo is de truck voorzien van een ergonomische bestuurdersstoel met optionele kanteltechnologie, proportionele stoel- en voetplaatverstelling en de mogelijkheid om alle bedieningselementen aan de behoeften van de bestuurder aan te passen.

Logistics Capital Partners koopt logistieke site voor speculatief ontwikkelingsproject

Een jaar na de ontwikkeling van zijn eerste Belgische magazijn in Nijvel verwerft Logistics Capital Partners, een pan-Europees platform voor logistieke ontwikkeling en asset management, 6,6 hectare in Bilzen voor de speculatieve ontwikkeling van 42.100m².

DSV behaalt ROI van minder dan 6 maanden met Storeganizer

DSV, wereldwijde leverancier van transport- en logistieke oplossingen, heeft in zijn multi-client magazijn in het Nederlandse Tholen het Storeganizer-opslagsysteem geïntegreerd. Storeganizer, dat wordt ondersteund door het Belgische conTeyor, is een opslagsysteem dat magazijnen in staat moet stellen meer kleine artikelen per oppervlakte op te slaan door het gebruik van de rackruimte te optimaliseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.