Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging. In het project ‘Selfservice in Logistics’ testte VIL de automatisering van het receptieproces en ontwikkelde het een gedetailleerde ROI-tool die aantoont dat automatisering van deze verouderde processen wel degelijk financieel aantrekkelijk is.

Op basis van een analyse van het receptieproces bij de negen deelnemende bedrijven (Ciblex Belgium, Decathlon, Generix Group, iOnLogistics, Nike, Renewi, Scania Parts Logistics, Sprint.transport en Unilin) detecteerde VIL 25 inefficiënties. De belangrijkste oorzaken zijn taalbarrières, foutieve of onvolledige informatie, onvoldoende integratie van WMS-toepassingen en wachttijden. Samen met partners UA en AP Hogeschool onderzocht VIL op welke manier betaalbare technologieën een oplossing kunnen bieden voor het verbeteren van het receptieproces waardoor medewerkers tijd winnen en zich op hun kernactiviteiten kunnen focussen.
 
In een doorgedreven marktanalyse werden verschillende technologieën en hun aanbieders gematcht met de inefficiënties uit de uitgevoerde analyse. Daaruit bleek de grootste potentiële winst te zitten in de combinatie van een tijdslot-boekingssysteem en een yard management systeem. Dankzij interactieve kiosken kunnen chauffeurs 24/7 in hun eigen taal worden geholpen, met minder wachtrijen tot gevolg. In combinatie met een tijdsreserveringssysteem kunnen bedrijven de wachtrijen tot een minimum beperken.
 
De businesscases bij Unilin en Scania Parts Logistics leidden alvast tot spectaculaire resultaten. De kiosken voor automatische ontvangst, waar chauffeurs zelf een deel van de receptietaken uitvoeren, resulteerden in een tijdsbesparing die overeenkomt met één à twee voltijdse medewerkers. Ook de chauffeur verliest minder tijd doordat de kiosken taalbarrières, wachttijden en drukte wegnemen.
Om te berekenen na hoeveel tijd de investering in zo’n interactieve kiosk wordt terugverdiend, werden naast de baten ook de kosten (projectkosten, hardwarekosten en maandelijkse licentiekosten) in kaart gebracht. Ook dat rekensommetje stemt positief: volgens een conservatieve schatting kunnen bedrijven op jaarbasis de werkuren van één voltijdse medewerker ergens anders inzetten. Dat betekent dat de investering al na 5,6 maand wordt terugverdiend.
 
VIL concludeert dat de logistieke sector geen excuses meer heeft om de selfservice niet in te voeren. “Veel bedrijfsafdelingen zullen van deze automatisering gelukkiger worden: het onthaal, het magazijn, het financieel-, het HR-departement én niet in het minst de vrachtwagenchauffeurs zelf”, klinkt het.
 
Het project werd mee gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse Overheid.

Foto: Gerd Altmann via Pixabay

Recente nieuwsberichten

Passagiersdrone vervoert voor het eerst medische cargo door Europees luchtruim in Sint-Truiden

Op 25 juli 2023 heeft een passagiersdrone met twee zitplaatsen voor het eerst medische inhoud door Europees luchtruim vervoerd. De dronevlucht, een volledig onbemande en geautomatiseerde missie, vervoerde meerdere bloedzakjes over een afstand van één kilometer door het testluchtruim van DronePort in Sint-Truiden.

Distrilog Group neemt De Rocker Logistics over

3PL’er Distrilog Group neemt sectorgenoot De Rocker Logistics, met vestiging in Zele, over. De overname markeert volgens de partners een strategische uitbreiding voor beide bedrijven. Distrilog Group versterkt zijn positie in de geconditioneerde voedingslogistiek en breidt zijn geografische aanwezigheid in Vlaanderen verder uit door de strategische locatie van De Rocker Logistics tussen Gent en Antwerpen.

Jungheinrich sluit aan bij het UN Global Compact Initiative

Jungheinrich heeft zich aangesloten bij het United Nations Global Compact Initiative. Daarmee maakt de aanbieder van intralogistieke oplossingen voortaan deel uit van het grootste netwerk dat zich wereldwijd inzet voor een rechtvaardige en duurzame economie.

Chep lanceert eerste 100% post-consumer plastic pallet

Chep, wereldwijd toonaangevend in palletpooling en gespecialiseerd in duurzame oplossingen voor de supply chain, heeft een circulaire displaypallet en dolly geproduceerd uit 100% kunststofafval afkomstig van consumentengoederen, dat anders op de stortplaats zou eindigen.

MicuraPharm lanceert eerste Daily Dose Dispenser D3 blistersysteem van Knapp

Knapp AG heeft een oplossing ontwikkeld om geneesmiddelen automatisch rechtstreeks uit de originele verpakking in een individuele blisterverpakking per patiënt te verstrekken. Het Daily Dose Dispenser D3 blistersysteem, een volautomatische oplossing voor patiëntspecifieke blisterverpakkingen van geneesmiddelen, is in opdracht van de Duitse farmaceutische dienstverlener MicuraPharm ontwikkeld.

Jeune Premier gaat hand in hand naar school met ShopWeDo e-fulfilment

Het boekentassenmerk Jeune Premier uit Oostende verkocht in 2022 wereldwijd meer dan 200.000 boekentassen en ander schoolgerief. Om de snelle groei te kunnen aanhouden, doet Jeune Premier voortaan een beroep op de logistieke diensten van ShopWeDo e-fulfilment, dat zowel de webshop als de business-to-business leveringen voor zijn rekening zal nemen.

Vectura AS neemt nieuw palletbuffersysteem van Dematic in gebruik

Vectura AS, een toonaangevende distributeur en leverancier van logistieke diensten voor alcoholische dranken in Noorwegen, heeft een geautomatiseerd buffer- en sequentiëringsysteem van Dematic in gebruik genomen. Het nieuwe systeem is een upgrade van het geautomatiseerde palletmagazijn van het bedrijf in Gjelleråsen bij Oslo.

Voorstel van Europese Commissie steunt vergroening van transport

Febetra, de federatie van Belgische transporteurs en logistiek dienstverleners, laat weten verheugd te zijn met het nieuwe voorstel van de Europese Commissie in verband met maten en gewichten van vrachtwagens. “Er wordt eindelijk een einde gesteld aan een aantal absurde regels”, klinkt het bij de federatie.

9altitudes groeit verder met overname Integral Group

9altitudes breidt opnieuw uit, deze keer met de overname van Integral Group, een toonaangevende speler in de CAD/PLM-business van PTC. Met de overname breidt 9altitudes geografisch uit naar Spanje, Portugal, Turkije en Zuid-Amerika en groeit het team met meer dan 130 medewerkers.

Exotec benoemt Jan Heijblom tot senior sales executive Benelux

Het Franse roboticabedrijf Exotec, wereldwijd actief als ontwikkelaar van robotoplossingen voor warehouses, stelt Jan Heijblom aan als senior sales executive Benelux. Jan Heijblom heeft meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales managementfuncties binnen de robotics-, supply chain-, warehouse management- en ICT-industrie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.