Automatisering van receptieproces winstgevend volgens onderzoek VIL

Bij veel bedrijven is het ontvangen van externen een manueel en tijdsintensief proces. Vrachtwagenchauffeurs, pakjesbezorgers en bezoekers worden persoonlijk ontvangen en/of doorverwezen. De daarmee gepaard gaande fouten en vertragingen leiden tot een overbodige kostenstijging. In het project ‘Selfservice in Logistics’ testte VIL de automatisering van het receptieproces en ontwikkelde het een gedetailleerde ROI-tool die aantoont dat automatisering van deze verouderde processen wel degelijk financieel aantrekkelijk is.

Op basis van een analyse van het receptieproces bij de negen deelnemende bedrijven (Ciblex Belgium, Decathlon, Generix Group, iOnLogistics, Nike, Renewi, Scania Parts Logistics, Sprint.transport en Unilin) detecteerde VIL 25 inefficiënties. De belangrijkste oorzaken zijn taalbarrières, foutieve of onvolledige informatie, onvoldoende integratie van WMS-toepassingen en wachttijden. Samen met partners UA en AP Hogeschool onderzocht VIL op welke manier betaalbare technologieën een oplossing kunnen bieden voor het verbeteren van het receptieproces waardoor medewerkers tijd winnen en zich op hun kernactiviteiten kunnen focussen.
 
In een doorgedreven marktanalyse werden verschillende technologieën en hun aanbieders gematcht met de inefficiënties uit de uitgevoerde analyse. Daaruit bleek de grootste potentiële winst te zitten in de combinatie van een tijdslot-boekingssysteem en een yard management systeem. Dankzij interactieve kiosken kunnen chauffeurs 24/7 in hun eigen taal worden geholpen, met minder wachtrijen tot gevolg. In combinatie met een tijdsreserveringssysteem kunnen bedrijven de wachtrijen tot een minimum beperken.
 
De businesscases bij Unilin en Scania Parts Logistics leidden alvast tot spectaculaire resultaten. De kiosken voor automatische ontvangst, waar chauffeurs zelf een deel van de receptietaken uitvoeren, resulteerden in een tijdsbesparing die overeenkomt met één à twee voltijdse medewerkers. Ook de chauffeur verliest minder tijd doordat de kiosken taalbarrières, wachttijden en drukte wegnemen.
Om te berekenen na hoeveel tijd de investering in zo’n interactieve kiosk wordt terugverdiend, werden naast de baten ook de kosten (projectkosten, hardwarekosten en maandelijkse licentiekosten) in kaart gebracht. Ook dat rekensommetje stemt positief: volgens een conservatieve schatting kunnen bedrijven op jaarbasis de werkuren van één voltijdse medewerker ergens anders inzetten. Dat betekent dat de investering al na 5,6 maand wordt terugverdiend.
 
VIL concludeert dat de logistieke sector geen excuses meer heeft om de selfservice niet in te voeren. “Veel bedrijfsafdelingen zullen van deze automatisering gelukkiger worden: het onthaal, het magazijn, het financieel-, het HR-departement én niet in het minst de vrachtwagenchauffeurs zelf”, klinkt het.
 
Het project werd mee gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen van de Vlaamse Overheid.

Foto: Gerd Altmann via Pixabay

Recente nieuwsberichten

Monitoring software van Brighteye waakt over gezondheid van productiesystemen

Brighteye is leverancier van een modulaire softwareoplossing voor manufacturing operations management (MOM), die bestaat uit MES, WMS, quality management en geavanceerde mogelijkheden voor planning en scheduling. De softwareleverancier is nu gestart met de grootschalige uitrol van Momentum Monitoring, een functie die werd ontwikkeld om de gezondheid van infrastructuur en applicaties en gebruikersadoptie te volgen. De nieuwe functionaliteit is gratis beschikbaar voor klanten en moet gebruikers van Brighteye’s MOM-software in staat stellen de systeemgezondheid van hardware, timings en fouten op de productievloer te monitoren en proactief te beheren.

EPAL digitaliseert open EPAL pallet pool

De EPAL Euro pallet QR, die de European Pallet Association (EPAL) in het najaar van 2023 aankondigde, is sinds 1 januari 2024 officieel in omloop. Dat nieuwe ‘open EPAL palletpool product’ is voorzien van een unieke QR-code op de rechter hoekblokken en kan daardoor gemakkelijk worden geïntegreerd in digitale processen in de goederen- en palletlogistiek. Met de introductie van de nieuwe pallet heeft EPAL naar eigen zeggen de eerste stap in de digitalisering van de EPAL Euro palletpool succesvol afgerond.

TVH voortaan officieel Carraro-reparatiecentrum voor Belux

TVH, wereldwijd leverancier van onderdelen gevestigd in Waregem, heeft een nieuw strategisch partnership gesloten met Carraro, een onderdelenleverancier voor landbouw-, grondverzet- en material handling machines. Concreet wordt TVH het erkende Carraro-reparatiecentrum voor de Belux-regio. Daardoor kunnen klanten in de Belux voortaan een beroep doen op de gespecialiseerde reparatiediensten van TVH voor Carraro-onderdelen, zoals aandrijf- en stuurassen, automatische transmissies en versnellingsbakken.

Transuniverse sluit partnership met Torrestir in Portugal

Vanaf 1 februari 2024 werkt groepagespecialist Transuniverse Forwarding, met hoofdzetel in Wondelgem, samen met het Portugese Torrestir om de distributie in Portugal te verzorgen. Torrestir, gevestigd in Braga, beschikt over een fijnmazig nationaal distributienetwerk, waardoor de transittijden op meer afgelegen bestemmingen met een dag zouden verminderen. Een bijkomend voordeel is een verbeterde opvolging van zendingen dankzij geautomatiseerd dataverkeer.

Mitsubishi Forklift Trucks stelt nieuwe zware elektrische heftrucks voor

Mitsubishi Forklift Trucks heeft een nieuwe, stille elektrische heftruck met een hefcapaciteit van 12 ton gelanceerd. Daarmee wordt het assortiment elektrische heftrucks van Mitsubishi Forklift Trucks naar eigen zeggen compleet. Klanten kunnen nu kiezen uit hefcapaciteiten van 1,4 tot 12 ton.

Machinebouwer AWL stroomlijnt productieproces met cloudoplossing van Infor

AWL, met hoofdvestiging in het Nederlandse Harderwijk, is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van slimme (modulaire) machines en richt zich daarbij vooral op complexe automatiseringsprojecten voor bedrijven die wereldwijd opereren. Doordat bij AWL de orders steeds minder projectmatig en in toenemende mate seriematig binnenkomen, groeide de behoefte aan een nieuw ERP-systeem. Een voorwaarde van klanten waarvoor seriematig machineconcepten worden gebouwd, is onder meer de traceerbaarheid binnen de productie en de product lifecycle, zodat eventuele verstoringen of problemen ondanks de grote schaal snel kunnen worden gesignaleerd en verholpen.

Om zijn productieproces te helpen optimaliseren, besloot AWL ‘industry cloud company’ Infor in de arm te nemen. Voortaan zet de machinebouwer voor zijn business unit ‘material handling’ de CloudSuite Industrial Enterprise in, een ERP-oplossing op basis van Amazon Web Services (AWS). Daarmee wordt AWL ondersteund in de volumeproductie van deze business unit.

Lalesse Logistic Solutions gaat geavanceerd geautomatiseerd diepvriesmagazijn realiseren

De Nederlandse financiële holding Elsrijk heeft opdracht gegeven aan Lalesse Logistic Solutions, aanbieder van warehouse automatiseringssystemen, om in Dordrecht een geavanceerd geautomatiseerd diepvriesmagazijn te realiseren. Een van de gebruikers van het magazijn wordt B&S, leverancier van levensmiddelen en overige consumentengoederen aan rederijen van (cruise)schepen, luchtvaartmaatschappijen, militaire instellingen, ngo’s en grote retailers. Het nieuwe magazijn zal ruimte bieden aan 32.000 palletlocaties, verspreid over 7 niveaus en zal worden geïntegreerd met innovatieve technologieën die een naadloze en efficiënte logistieke operatie moeten garanderen.

Datalogic lanceert PowerScanTM 9600 DPX-serie voor DPM-traceerbaarheid

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de PowerScanTM 9600 DPX-serie. Het betreft een industriële handscanner ontworpen voor ‘direct part marking’ (DPM)-toepassingen. De nieuwe serie robuuste scanners biedt verschillende functies en oplossingen voor bedrijven die te maken hebben met uitdagingen op het gebied van traceerbaarheid en leent zich onder meer voor toepassingen in de auto-industrie, de lucht- en ruimtevaart, elektronica, de bandensector en de gezondheidszorg.

Brown Thomas Arnotts verlaagt kosten en verbetert klantervaring met ZetesAthena

Brown Thomas Arnotts, een van de grootste luxeretailers van Ierland, versnelt zijn omnichannelgroei met de ZetesAthena In-Store Management Solution. De oplossing verbetert winkelactiviteiten en ‘click & collect’ diensten door winkelpersoneel te voorzien van intuïtieve software en realtime gegevens. Gevolgen van de implementatie zijn een betere klantervaring en een beter bedrijfsresultaat.

Simac Phi Data en BlooLoc bundelen krachten voor warehouse-efficiëntie

Simac Phi Data, gespecialiseerd in Smart Edge, is een strategisch partnership aangegaan met zijn Belgische sectorgenoot BlooLoc met als doel magazijnen efficiënter te helpen beheren. Met zijn yooBeeEYE-oplossing geeft BlooLoc logistiek verantwoordelijken een visueel overzicht van wat zich waar in een magazijn bevindt. De oplossing vormt volgens de partners een goede aanvulling op de logistieke oplossingen van Simac Phi Data voor voorraadbeheer en warehousing.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.