Automatisering en duurzaamheid gaan hand in hand
Maak kennis met het nieuwe DC van Cebeo in Doornik
In het najaar van 2023 opent het nieuwe distributiecentrum van Cebeo zijn deuren en poorten. Het DC moet de verdere groei van de organisatie helpen realiseren. Met het oog op een optimale efficiëntie en ergonomie voor zijn medewerkers, zet Cebeo er sterk in op automatisering. Verder wordt op het vlak van duurzaamheid niets aan het toeval overgelaten. Tijdens Supply Chain Innovations 2023 gaf Danny Gotink, VP Supply Chain bij Cebeo, ons al een virtuele inkijk in het gloednieuwe Cebeo Distribution Center (CDC).
Cebeo maakt deel uit van het Franse Sonepar, dat wereldwijd actief is en in 2022 een omzet van 32 miljard euro boekte. In België staat Cebeo bekend als b2b-distributeur van elektronisch materieel. Het bedrijf levert producten aan installateurs die actief zijn in de residentiële, tertiaire en industriële markt. In totaal telt Cebeo zo’n 38.000 businessklanten, van lokale elektriciens tot grote installateurs en onderhoudsbedrijven. Het productgamma gaat van stopcontacten tot bobijnen met kabels die op maat van de klant worden versneden. Ook voor zonnepanelen en warmtepompen kunnen installateurs bij Cebeo terecht. Vorig jaar realiseerde het bedrijf met ruim 1.000 medewerkers een omzet van 800 miljoen euro. Het bekende zusterbedrijf van Cebeo in Nederland is Technische Unie.
In totaal houdt Cebeo ongeveer 55.000 referenties op voorraad. ’s Nachts wordt de voorraad in de 55 filialen van het bedrijf systematisch aangevuld. Daarnaast worden er kant-en-klare orders aangeleverd, die klanten vanaf 5 uur ’s ochtends kunnen ophalen als de bestelling de vorige dag voor 19 uur werd geplaatst. Verder kunnen klanten ook overdag worden beleverd. Om een snelle service mogelijk te maken, beschikt Cebeo over vijf transporthubs, verspreid over het land. Voor het transport kan de organisatie rekenen op zijn eigen transportorganisatie Sobe-Log.
Groei vraagt groter en gesofisticeerd magazijn
Het is vooral de sterke groei die Cebeo naar een alternatief deed uitkijken voor zijn distributiecentrum in Moeskroen. Niet enkel was dat magazijn te klein geworden, er werd ook op een zeer conventionele manier gewerkt. Om de groei op een efficiënte manier te blijven ondersteunen, was een groter, state-of-the-art magazijn noodzakelijk. “We beschouwen dit dan ook als een strategisch project, dat bepalend is voor de toekomst van onze onderneming”, aldus Danny Gotink. “Vanuit het nieuwe DC willen we in de eerste plaats onze klanten nog beter gaan bedienen, met een breder serviceportfolio. Bovendien willen we een meer ergonomische en veilige werkomgeving voor onze medewerkers creëren.”
De ideale plek voor het nieuwe distributiecentrum vond Cebeo in de industriezone Tournai Ouest 3, aan de rand van Doornik (Blandain) en vlak bij het kruispunt van de E42 en E403. Daar werd het nieuwe pand op een perceel van 11,5 hectare gebouwd. Aangezien het nieuwe DC in de buurt van het oude distributiecentrum ligt, kan Cebeo de huidige CDC-medewerkers en hun kennis aan boord houden, wat mooi meegenomen is. Bovendien ligt het nieuwe pand op slechts een half uur rijden van Cebeo’s hoofdkantoor in Waregem. Verder kan het 42.000 vierkante meter grote pand op dezelfde site op termijn met nog 15.000 vierkante meter worden uitgebreid.
In het najaar van 2021 zijn de bouwwerken van het nieuwe CDC gestart. Het nieuwe magazijn, dat 18 meter hoog is geworden en twee verdiepingen telt, werd gebouwd door Willy Naessens. In februari 2022 ging de eerste kolom de lucht in, vervolgens werd het gebouw in verschillende fasen neergezet.
Opslag in zones
Een grote uitdaging voor Cebeo bestond erin het magazijn zo efficiënt mogelijk in te richten voor het brede assortiment.
Danny Gotink: “Wij kunnen niet anders dan met verschillende opslagzones werken. Zo stockeren wij niet enkel kleine producten, maar ook zonnepanelen en allerlei producten tot zes meter lang, onze zogenaamde ‘long & bulky’ goederen. Ook belangrijk voor onze business zijn de kabels op rollen. Zo bieden we – naast standaardafmetingen – meer dan 4.000 referenties die op maat voor klanten worden versneden. Daarvoor beschikken we over een tiental versnijdingsmachines die bobijnen tot acht ton kunnen verwerken.”
Voor de lange artikelen werd in het nieuwe magazijn een conventionele zone met draagarmstellingen ingericht. Om producten en dozen op pallets op te slaan, opteerde Cebeo voor een VNA-zone (very narrow aisle) met palletlocaties die door combitrucks en orderpickers worden bediend. Als er voor een order volle dozen of pallets nodig zijn, bijvoorbeeld een volle doos stopcontacten of een wasmachine, zullen zij rechtstreeks vanuit die zone naar de expeditiezone gaan.
De bobijnen van meer dan vier ton worden op een buitenlocatie opgeslagen. Voor de andere bobijnen werd in samenwerking met systeemleverancier Knapp een automatisch kranenmagazijn gecreëerd.
D. Gotink: “In dat kranenmagazijn kunnen ‘moederbobijnen’ op liefst 10.000 locaties worden opgeslagen. Van daar uit zullen de kranen en een conveyorsysteem de bobijnen naar de versnijdingsmachines brengen. In Duitsland heeft Sonepar al zo’n magazijn, dat we ook wel het ‘cable paradise’ noemen.”
Om de kleinere goederen efficiënt op te slaan en te verzamelen, koos Cebeo voor een semi-geautomatiseerd shuttlesysteem van Knapp, de OSR. In de zomer van 2022 startte de opbouw van die installatie, momenteel vindt de indienststelling plaats.
“Die logistieke automatisering is goed voor zo’n dertig procent van het totale investeringsbudget”, vertelt Danny Gotink. “In het shuttlesysteem kunnen 62.000 bakken dubbeldiep worden opgeslagen. Op de decanteerstations worden die voorraadbakken gevuld met goederen uit de leveranciersdozen. Tijdens het orderpickproces gaan die bakken via de shuttles en conveyors naar de zeven ergonomische ‘Pick-it-Easy’-stations op de eerste verdieping. Daar legt een operator, met behulp van een gebruikersvriendelijk ‘pick-to-light’-systeem, het juiste aantal stuks voor een order in de orderbak. Vervolgens gaat de voorraadbak het magazijn weer in. Op die manier kunnen orders erg snel worden verzameld. Ongeveer zeventig procent van de orderlijnen zal met behulp van dit shuttlesysteem worden verzameld.”
Daarnaast werd voorzien in een bescheiden ADR-zone en een consolidatiezone, waar goederen uit verschillende zones worden verzameld om samen te worden verscheept. De magazijnoperaties worden aangestuurd door het WMS (warehouse management system) van Manhattan Associates. Dat moet de operaties nog efficiënter maken en de processen voor de medewerkers vereenvoudigen.
Doel is om het nieuwe CDC met maximaal 48.000 SKU’s op te starten. De eerste bestellingen vanuit het nieuwe CDC zullen in oktober 2023 naar de filialen en de klanten vertrekken.
Doorgedreven duurzaamheid
Aan het eind van de rit zal het logistieke gebouw het BREEAM-certificaat (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) Excellent dragen. De BREEAM-score wordt toegekend op basis van negen categorieën, met verschillende gewichten. Het Excellent-label – het op een na hoogste in de classificatie – komt neer op een totale score van meer dan zeventig procent.
“Het is de bedoeling dat we zo energieneutraal mogelijk gaan werken. Op het dak komen liefst 8.500 zonnepanelen.” licht Danny Gotink toe. “In het magazijn hebben we ledverlichting met intelligente sturing voorzien. Voor de verwarming en de koeling zullen we geothermie en warmtepompen inzetten. Fossiele brandstoffen worden volledig geweerd. We voorzien ook voldoende laadinfrastructuur voor elektrische wagens. Daarnaast zijn we stapsgewijs aan het overstappen naar een groene transportvloot.”
“Kiezen voor een BREEAM-certificaat, is jezelf continu uitdagen om na te denken over je keuzes”, gaat Danny Gotink verder. “Niet alleen tijdens het design van het gebouw, maar ook bij de uitvoering van de werkzaamheden. Zo hebben we last minute gekozen voor witte binnenmuren in het magazijn, nadat we bij een ander bedrijf hadden gezien welk verschil qua beleving dat voor de medewerkers kan maken. Ook dat is duurzaamheid. Om het groene plaatje aan de buitenkant van het magazijn compleet te maken, planten we vijfhonderd bomen en andere flora op het domein.”
Ook bij de installatie van de opslag- en orderpicksystemen werd op het duurzaamheidsaspect gelet. Zo draagt ook het shuttlesysteem zijn steentje bij. De slimme software in de shuttles laat bijvoorbeeld toe energie te recupereren. Zo heeft één shuttlebeweging nog slechts vijf procent energie, tegenover een klassieke miniload nodig. Met behulp van rapportages en analyses op het vlak van energieverbruik wil Cebeo de vinger aan de pols houden en verdere verbeteringsmogelijkheden in kaart krijgen
Nog een belangrijke, duurzame beslissing is de overstap naar herbruikbare bakken voor de verzending van kleine goederen.
D. Gotink: “Uiteraard zou het makkelijker zijn om gewoon met kartonnen dozen te blijven werken, want dan hoef je niet na te denken over de retourstromen en hoe je de filialen in het verhaal kunt meekrijgen. Maar toch hebben we die meer duurzame keuze bewust gemaakt. Je mag niet vergeten dat wij jaarlijks ongeveer een miljoen kartonnen verpakkingen verschepen. Als we de producten uit ons shuttlesysteem in herbruikbare bakken kunnen verschepen, maakt dat al een groot verschil.”
De firma Loadhog, gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van kunststof bakken, werd gevraagd te zorgen voor honderd procent recycleerbare bakken, die achteraf ook volledig kunnen worden gerecycleerd. Loadhog zorgde niet enkel voor standaardbakken, maar ook voor een kleiner formaat dat specifiek voor Cebeo werd ontwikkeld. Voor heel kleine orders worden enveloppes gebruikt. Op basis van het formaat van de artikelen zal het WMS kiezen welke verpakking het meest geschikt is en of er een of meerdere bakken nodig zijn voor een order.
“Loadhog en Knapp hebben samen met ons nagedacht over hoe we de bakken vlot in onze logistiek konden integreren en hoe we het retoursysteem op een succesvolle manier konden opzetten”, besluit Danny Gotink. “Zo zullen we met ‘stackers’ en ‘destackers’ werken, waardoor de bakken automatisch op het conveyorsysteem kunnen worden gelanceerd. Voor een geslaagde transitie naar ons nieuwe magazijn en de nieuwe manier van werken is dit wat we nodig hebben: leveranciers en medewerkers die meedenken in het belang van de duurzaamheid en de groei van ons bedrijf.”
Premium
Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.
Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.