Arvato Supply Chain Solutions breidt e-commerce activiteiten uit voor Rituals Cosmetics

Arvato Supply Chain Solutions heeft samen met zijn bestaande klant Rituals Cosmetics een nieuwe logistieke hal geopend in Hannover. De supply chain en e-commerce dienstverlener zal er de online business van het wellnessmerk beheren voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, een regio die tot nu toe vanuit het Nederlandse Gennep werd bediend. Het nieuwe distributiecentrum, waarvan Rituals een kwart van de ruimte inneemt, heeft een oppervlakte van bijna 47.000m² en ligt naast Arvato’s bestaande logistieke centrum in de wijk Bemerode.

Het hart van de automatiseringsoplossing die Arvato Supply Chain Solutions in Hannover installeerde, is een AutoStore-magazijnsysteem, dat moet zorgen voor een vlotte en efficiënte verwerking van het snelgroeiende online ordersegment van Rituals. Het acht meter hoge AutoStore-systeem herbergt in totaal 32.000 bakken gevuld met Rituals-producten, gerangschikt in een raster bestaande uit meerdere niveaus over een vloeroppervlak van bijna 4.000m². Boven in het AutoStore-systeem kunnen tot 120 robots werken. Zij bewegen autonoom langs rails in alle richtingen, verzamelen bakken van overal in het raster op basis van de artikelen die nodig zijn voor een order, en vervoeren ze naar de respectieve werk- of verzamelstations.

Het systeem is uitgerust met 6 werkstations – of zogenaamde ‘ports’ – voor het aanvullen van inkomende goederen, en 13 ports voor de picking. Alle up- en downstream processen zijn via conveyors met het systeem verbonden, waaronder 18 verpakkingstafels, een sorteersysteem en automatische dozenopzet- en sluitmachines. Het AutoStore-systeem is ontworpen voor een capaciteit van 20.000 tot 30.000 orders per dag, afhankelijk van de vraag of er in twee of drie ploegen wordt verzameld.

Nadat de constructie van de hallen was voltooid, was het AutoStore-systeem in vijf maanden tijd klaar. Zo’n 15 à 20% van het ordervolume wordt nog buiten het AutoStore-systeem verwerkt. Het gaat daarbij om ‘fast moving’ artikelen of ‘oversized’ artikelen uit het Rituals-assortiment, zoals de Rituals-adventskalender, die niet in een AutoStore-bak past. Daarnaast worden diensten met toegevoegde waarde voor Rituals uitgevoerd. Bestellingen worden ingepakt in inpakpapier, wens- en cadeaukaarten worden in de doos gestopt en – net als in de winkel – kunnen gepersonaliseerde parfums of shampoos voor een eindklant worden gemengd in het speciaal geplaatste Hair Temple en House of Rituals Talisman station in het magazijn.

Opvallend aan het AutoStore-systeem in Hannover is de integratie van een opslagruimte voor gevaarlijke stoffen voor producten als deodorant. Een dergelijk systeem werd al in de AutoStore in Gennep geïmplementeerd en werd nu ook aangepast voor Hannover. De verhuizing naar het nieuwe distributiecentrum brengt volgens de partners nog andere voordelen met zich mee. Binnen het Arvato-netwerk is Hannover de centrale hub voor direct verkeer voor de DACH-regio, Noord-, Oost- en Zuid-Europa. Dat vertaalt zich in een kleinere afstand tot de markt en een snellere doorvoer met latere cutoff-tijden en kortere levertijden naar de eindklant. Naast de uitbreiding van de DACH-activiteiten worden opties voor verdere groei overwogen. Zo kan de capaciteit van de AutoStore eenvoudig worden uitgebreid om groeiende online orderaantallen op te vangen. “We kunnen de capaciteit nog tot 50.000 orders per dag uitbreiden”, klinkt het.

Foto: Arvato Supply Chain Solutions / Rituals Cosmetics

Recente nieuwsberichten

Mercitalia Logistics en Amazon verleggen samen transport van weg naar spoor

Mercitalia Logistics, een 100% dochteronderneming van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane Group), blijft streven naar meer efficiëntie en minder CO2-uitstoot door gebruik te maken van het spoor. De logistiek dienstverlener heeft samen met Amazon een overeenkomst getekend om goederen te transporteren tussen de Amazon fulfilment centra in Duitsland en Italië. De nieuwe overeenkomst is erop gericht het internationale vrachtverkeer te verminderen, waardoor zowel de CO2-uitstoot als de congestie op de belangrijkste Europese wegen moet afnemen. Het project moet Amazon ook helpen de voorraadverwerking te optimaliseren, levertijden te verkorten en zo de klantervaring te verbeteren.

Dachser creëert nieuwe LCL-verbindingen tussen Rotterdam en Azië

De lucht- en zeevrachtdivisie van Dachser in de Benelux breidt zijn diensten uit met nieuwe LCL-verbindingen met vaste vertrektijden tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië.

Mercadona schakelt ook voor 16e geautomatiseerde DC Witron in

Eind december 2023 gaf Mercadona de Witron Group de opdracht voor de bouw van een nieuw 15.000m² groot distributiecentrum voor droge producten in Guadix (Granada) in Zuid-Spanje. In hun twintigjarige samenwerking is dit al het zestiende geautomatiseerde logistieke centrum dat Witron voor de Spaanse retailer ontwerpt en realiseert - met in totaal 203 COM-machines voor droge, verse en diepvriesproducten. Vanaf 2026 zal de sterk geautomatiseerde faciliteit meer dan 90 winkels van de Spaanse foodretailer bevoorraden met 4.000+ artikelen. Sinds begin 2021 runt Mercadona op de locatie Guadix een modern logistiek centrum voor diepvriesproducten, dat ook door Witron is ontworpen en geïmplementeerd.

Montea bouwt duurzaam distributiecentrum dicht bij de stad

Logistiek vastgoedontwikkelaar Montea bouwt momenteel een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Blue Gate in Antwerpen. Het DC bestaat uit twee units, respectievelijk voor logistiek bedrijf Herfurth en modegroep Dries Van Noten. Beide bedrijven gaan een langdurige huurovereenkomst met Montea aan. De oplevering van beide units is voorzien voor het najaar van 2024.

DSV Solutions benoemt Edwin Eggebeen tot managing director

In zijn nieuwe rol als managing director bij DSV Solutions zal Edwin Eggebeen (foto) toezien op het vormgeven van de bedrijfsstrategie en het leiden van de operaties, inclusief de bouw van een nieuw 120.000m² groot magazijn in Gent.

Prévoté optimaliseert voorraadbeheer met ZetesMedea Full Pallet Inventory

Omdat het Franse logistiek- en transportbedrijf Prévoté werd geconfronteerd met bekende uitdagingen bij voorraadbeheer, zoals de beschikbaarheid van personeel, risico op fouten en het lang vasthouden van voorraden, besloot het op zoek te gaan naar opties om het voorraadbeheer sneller, nauwkeuriger en efficiënter in te richten. Het bedrijf richtte zich tot Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering, voor de implementatie van een oplossing die gebruik maakt van ‘machine vision’-technologie. De ingebruikname van ZetesMedea Full Pallet Inventory (FPI) zorgt bij Prévoté voor een gestroomlijnd en geautomatiseerd voorraadbeheer.

Combi Safe-Lift van Combilift beveiligt heftrucks tegen overbelasting

Om veilig te werken, moeten heftruckbestuurders het gewicht van de lading die ze verplaatsen, goed kunnen inschatten. Om hun daarbij te helpen, lanceert Combilift de Combi Safe-Lift. Het betreft een beveiligingssysteem waarmee heftruckbestuurders kunnen voorkomen dat hun truck wordt overbeladen.

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Dematic klantendag bij Radial

Een nieuw distributiecentrum in Groningen met 299 AMR's helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Bent u geïnteresseerd om deze faciliteit live te zien? Verzeker u nu van uw deelname!

Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport

In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.