APS-oplossing zorgt voor stroomlijning productieprocessen en verhoging opbrengst bij Bridgestone

(Advertorial)Zelfs de grootste bandenproducenten ter wereld stuiten bij hun productieproces soms op kuilen en hobbels op de weg. Als deze producenten winstgevend willen blijven, is het essentieel dat de productieprocessen in de hele supply chain soepel en naadloos verlopen. In de uiterst complexe bandenproductiesector, waarbinnen agressieve concurrentie heerst, zijn het continu kunnen leveren van een breed gamma aan producten van wereldklasse en het aanbieden van uitmuntende service de sleutelfactoren bij het houden van voorsprong op de concurrentie en het genereren van succes.

Brisa Bridgestone, de op zes na grootste bandenproducent in Europa en de grootste bandenfabrikant van Turkije, heeft een stevige positie verworven als een van de wereldleiders in de bandenfabricagesector. Brisa is opgericht in 1988 als joint venture tussen Bridgestone Corporation of Japan en Sabanci Group. Het bedrijf produceert en verkoopt een uitgebreid assortiment banden, met als merken Bridgestone en Lassa. Het productiebedrijf van Brisa Bridgestone in Kocaeli (361.000 vierkante meter) is de grootste bandenfabriek onder één dak ter wereld, en wereldwijd een van de belangrijkste productiefaciliteiten voor Bridgestone Corporation.

Uitdagingen

Het interessante is dat juist de kracht van Brisa Bridgestone – het enorme volume en de grote verscheidenheid aan producten en klanten – uit een oogpunt van planning en productie aanzienlijke problemen opleverde.
 
De totale structuur van het productienetwerk van Brisa bestaat uit drie onderling verbonden productieafdelingen; het eindproduct van de ene afdeling vormt het ingangsmateriaal van de volgende. Hoewel elk van deze productieafdelingen haar eigen unieke, interne plannings- en fabricageprocessen kent, moeten de afdelingen zodanig samenwerken dat de juiste producten op de juiste tijd aan de juiste klanten worden geleverd, waarbij ook nog eens de insteltijd, de transporttijd voor onderdelen en de voorraadniveaus zo beperkt mogelijk moeten blijven.
 
De productie van Brisa Bridgestone verliep echter niet volgens plan omdat het – vanwege de complexiteit, de beperkingen en het gebrek aan coördinatie tussen de productieprocessen van het bedrijf – voor de planningsafdeling van Brisa Bridgestone heel problematisch was om een hanteerbaar productieschema te genereren en te onderhouden. Dit had als gevolg dat in elk van de drie productieafdelingen de productie geregeld werd onderbroken, wat de benutting van de productiecapaciteit en de algehele efficiëntie niet ten goede kwam.
 
Bovendien probeerde de verkoopafdeling van Brisa Bridgestone het productieproces te vereenvoudigen door orders te consolideren, om zo de productieverscheidenheid binnen planningscycli te verminderen. Dit leverde echter geen bevredigende oplossing op, omdat het de concurrentiepositie van Brisa Bridgestone verslechterde en leidde tot minder mogelijkheden om aan de specifieke eisen van afzonderlijke klanten te voldoen.
 
De kern van het probleem was dat de planningsafdeling van Brisa Bridgestone handmatige planning combineerde met planningtools die intern waren ontwikkeld. Deze tools waren niet in staat één naadloos productieplan te genereren waarmee de productieprocessen van Brisa Bridgestone konden worden gestroomlijnd en geoptimaliseerd. Als gevolg daarvan werd het bedrijf doorlopend geconfronteerd met onrealistische deadlines en soms zelfs met ontevreden klanten.

Oplossing

In het besef dat er dringend een allesomvattende, volledig geautomatiseerde APS-oplossing (Advanced Planning and Scheduling) nodig was, wendde Brisa Bridgestone zich tot ICRON.
 
De APS-oplossing van ICRON voor bandenfabrikanten is een robuust, flexibel platform dat zich gemakkelijk met bestaande systemen laat integreren voor geoptimaliseerde prestaties bij strategische planning en realtime-productieprocessen in de hele leveringsketen, waaronder materiaalbeheer, productiebewerkingen, magazijnopslag voor gereed product, logistiek en distributie.
 
Toen Brisa Bridgestone eenmaal had besloten de APS-oplossing van ICRON te implementeren, opende het zijn deuren voor het team van ICRON-experts. Deze experts maakten een grondige analyse van het bestaande planningssysteem van de bandenfabriek en integreerden de unieke elementen van dat systeem in de APS-oplossing van ICRON.
 
De ICRON-experts maakten gebruik van ICRON’s GSAMS (Graphical Scheduling Algorithm Modeling System), waarin een uitgebreide bibliotheek van standaardplanningsalgoritmen die ICRON in de loop der jaren heeft ontwikkeld, wordt gecombineerd met de mogelijkheid tot het ontwikkelen van nieuwe algoritmes. Hiermee konden de experts snel een aangepast, gebruikersvriendelijk platform configureren en implementeren dat perfect aansluit bij alle planningsvereisten van Brisa Bridgestone.
 
De veelzijdige architectuur van de APS-oplossing van ICRON maakte het mogelijk, rekening te houden met de complexiteit van de volledige productieomgeving van Brisa Bridgestone, waarmee het volgende kon worden bereikt: 1) optimaliseren van de afzonderlijke planningsprocessen van de drie productieafdelingen van Brisa Bridgestone; 2) coördineren van de processen van deze afzonderlijke eenheden voor optimale, algehele samenwerking en productiviteit in de hele leveringsketen.
 
Het APS-platform van ICRON heeft voor Brisa Bridgestone ook een grotere flexibiliteit mogelijk gemaakt. Het planningsteam van Brisa Bridgestone heeft nu een volledig zicht op alle processen, inclusief realtime-controle, waardoor het kan reageren op de voorspelbaar onvoorspelbare schommelingen in vraag en aanbod in de bandenfabricagesector en snel bij elk scenario de optimale plannen kan genereren.
 
Na de implementatie van de APS-oplossing van ICRON is het volledige bandenfabricageproces van Brisa Bridgestone getransformeerd. Er is meer productieflexibiliteit, productiviteit en winstgevendheid tot stand gebracht. En er zijn nog meer tastbare voordelen gerealiseerd, waaronder:
 

  • De insteltijden en voorraadniveaus zijn geminimaliseerd.
  • De benutting van de productiecapaciteit is met 10% gestegen.
  • De productieafdeling kan circa 15% meer diverse orders aan en de verkoopafdeling hoeft geen orders meer te consolideren.
  • De productiekosten zijn aanzienlijk gedaald.
  • De klanttevredenheid is met meer dan 10% gestegen.
  • De verkoopopbrengst is al in het eerste jaar met 5% gestegen. 
 
 
ICRON is een toonaangevende softwareleverancier op gebied van Advanced Planning,
Scheduling & Optimization oplossingen. ICRON helpt klanten om hun “end-to-end” supply chain activiteiten te verbeteren en te optimaliseren.

Waarom ICRON

De plannings- en supply chain problemen en uitdagingen zijn voor ieder bedrijf uniek qua complexiteit en uitdagingen, maar er is een eenvoudige oplossing: ICRON. Het op algoritmen gebaseerde “Advanced Planning & Scheduling” (APS) software platform van ICRON is in staat om bedrijfsbreed een totale integratie en optimalisatie door te voeren, resulterende in een verbetering van de efficiëntie, de flexibiliteit en de winstgevendheid.
 
Op welk niveau van het “Supply Chain Optimization Maturity Model” uw organisatie zich ook bevindt, ICRON’s schaalbare platform zal altijd 100 procent passen bij de actuele wensen, eisen en ontwikkelstadium van uw organisatie. En als de business toeneemt en meer volwasser wordt, zal ICRON’s software platform geleidelijk mee opschalen, meer features toevoegen om zodoende tegemoet te komen aan de hogere geëvolueerde standaarden. Het door ICRON gehanteerde “maturity based” prijsmodel is ontwikkeld om op continue basis optimaal waarde te leveren waarbij altijd sprake is van een “Return on Investment”.    
 
http://www.icrontech.com

Recente nieuwsberichten

Montea investeert ruim 50 miljoen euro in uitbreiding in Duitsland

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, verwerft een logistiek park met een totale verhuurbare oppervlakte van 63.500m² in Hamburg. De transactie betekent een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van Montea in Duitsland, een steeds belangrijker wordende markt voor de vennootschap. Naast Hamburg beschikt Montea over nog twee site op Duitse bodem, met name in Mannheim en Leverkusen.

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Whitepaper: Letterlijk én figuurlijk op hoog niveau werken

Ons land geraakt hoe langer hoe meer volgebouwd, en grondprijzen worden steeds duurder. Verticale opslagruimte wordt dus almaar interessanter, maar heeft u daarvoor ook het juiste transport in huis?

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.