Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

De basis voor Altrea Logistics werd in 1936 gelegd met Alders Transport. In 2008 nam Roel Smets (2de van rechts op foto) het familiebedrijf Alders Transport over, wat in de loop der jaren uitgroeide tot Altrea Logistics. Vandaag bestaat Altrea Logistics uit drie business units: Altrea International Transport Solutions, Altrea Bulk & Liquids en Altrea Distribution. Daar wordt nu een vierde business unit aan toegevoegd: Altrea Logistics Chemical Solutions of Alochem, met als eerste vestiging Chemical Hub Limburg.

Het nieuwe logistieke centrum komt op een terrein van 50.000m², vlak bij het Albertkanaal in Meerhout. Als gespecialiseerde one-stop-shop richt Alochem zich op het ontzorgen van chemische producenten, importeurs, handelaars, distributeurs en tankterminals.

Met die nieuwe logistieke hub wil Altrea Logistics voortaan de ganse keten van value added logistics activiteiten voor chemische vloeistoffen en hoogwaardige droge stoffen voor zijn rekening nemen. Zo kunnen klanten naast warehousing- en distributiediensten voor (ADR-)goederen nu ook een beroep doen op bijkomende diensten zoals herverpakken, koelen of verwarmen, afvullen, mengen of toevoegen van vloeistoffen volgens receptuur.

In nauwe samenwerking met BCTN is op het terrein van Alochem ook een grote opslagzone voorzien voor containers en tankcontainers met gevarengoed. “De ligging van Alochem langs het Albertkanaal, maar buiten de congestiegevaarlijke Antwerpse havenregio, biedt een kostenefficiënte en milieuvoordelige oplossing voor onze klanten voor de aanvoer en afvoer van de goederen via tankcontainers en gewone boxcontainers naar het hinterland”, klinkt het. Daarmee is Alochem een sterke promotor voor en gebruiker van de binnenvaart.

De bouwvergunning voor de nieuwe hub is binnen en de werken zijn gestart. De opstart is voorzien voor oktober 2024.

Altrea Logistics investeert 25 miljoen euro in de Alochem-vestiging. Voor de financiering van de investering kon het bedrijf een beroep doen op de bestaande aandeelhouders LRM en VR4TR om een substantiële kapitaalverhoging door te voeren. Als nieuwe financiële partner is het Belgian Resiliance Fund ingestapt als verstrekker van een langdurige, achtergestelde lening.

Foto: LRM – Alochem

Recente nieuwsberichten

VR optimaliseert productieproces bij Pringles in Mechelen

De Pringles-fabriek in Mechelen gebruikt voortaan virtual reality (VR) om zijn medewerkers op te leiden – en bij uitbreiding haar hele productieproces te optimaliseren. Het project is het resultaat van een samenwerking met studenten van de Howest-hogeschool in Kortrijk en het Mechelse bedrijf Spectr BIM, dat instaat voor de 3D-technologie.

Radarsysteem van Linde verhoogt veiligheid bij achteruitrijdende heftrucks

Het nieuwe hulpsysteem Reverse Assist Radar van Linde Material Handling beschermt personen en voorkomt schade aan goederen en infrastructuur. De Reverse Assist Radar herkent bewegende en stilstaande objecten aan de achterzijde van heftrucks en brengt de trucks bij gevaar zeer snel tot stilstand.

Supply chain professionals vinden dat hun IT-infrastructuur voor warehouseoperaties toe is aan modernisering

Dat blijkt uit het onderzoek ‘2024 State of Warehouse Operations’ van Manhattan Associates in samenwerking met Vanson Bourne. Maar liefst 97% van de respondenten zijn van mening dat de IT-infrastructuur van hun magazijnactiviteiten op zijn minst enige modernisering nodig heeft. Daarnaast geeft 84% aan problemen te hebben met het behoud van personeel. Een groot aantal respondenten zegt ook dat personeelsgerelateerde uitdagingen, waaronder het werven en opleiden van werknemers op korte termijn (41%) en het garanderen van de productiviteit (40%), de afgelopen twaalf maanden fors zijn toegenomen.

Eén op twee werkgevers in transport/logistiek gaat aanwerven

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer wordt verwacht dat de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het derde kwartaal van 2024 zal toenemen. De helft van de werkgevers (51%) die in januari 2024 in deze sector zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van september uit te breiden, terwijl 21% van plan is dat te verminderen. De zogenaamde nettotewerkstellingsprognose – het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn medewerkers in dienst te nemen en het percentage werkgevers die medewerkers willen ontslaan – bereikt volgens ManpowerGroup een bemoedigende +30%. Dat is een stijging ten opzichte van het vorige kwartaal en een status-quo ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Arvato bouwt nieuw DC in het Nederlandse Echt

Arvato, leverancier van supply chain oplossingen en onderdeel van Bertelsmann, bouwt aan een nieuw hoogwaardig distributiecentrum in bedrijvenpark De Loop in het Nederlands-Limburgse Echt, gelegen tussen Maastricht en Roermond. Met de nieuwbouw wil Arvato zijn operationele capaciteiten versterken en zijn positie in de logistieke 3PL-sector verder uitbreiden.

UPS Healthcare breidt Europese hub in Roermond uit

UPS Healthcare breidt zijn bestaande Europese hub in Roermond (Nederland) uit met 21.860 vierkante meter. Tegelijk vergroot de logistiek dienstverlener ook zijn koelketencapaciteit. Die laatste is een cruciale schakel in een betrouwbare toeleveringsketen voor een groot aantal complexe biofarmaceutische producten. De vernieuwde logistieke hub staat in nauw contact met de faciliteiten in Heist-op-den-Berg, waardoor die op hun beurt extra capaciteit en flexibiliteit in leveringen kunnen aanbieden.

Distrilog automatiseert met zelfrijdende AGV-vloot van Toyota

De Belgische Distrilog Group, actief in de markt van logistiek en transport in de Benelux, heeft een deel van de activiteiten in zijn magazijn in Breendonk geautomatiseerd. Distrilog deed daarvoor een beroep op Toyota Material Handling, een van de vaste technologiepartners van het familiebedrijf uit Willebroek.

All Sport Group live met Locus WMS

All Sport is een Belgisch familiebedrijf dat in de jaren ‘70 werd opgericht in Arendonk, waar het hoofdkantoor en magazijn zich nog steeds bevinden. In de loop der jaren is de groothandel voor sport- en lifestylemerken – met merken als Nike, Speedo en de tassen van Converse – internationaal gegroeid.

All Sport heeft een grote verscheidenheid aan seizoensartikelen en -orders, met veel specifieke vereisten voor opslag, pickmethoden en waardetoevoegende activiteiten. De bouw van een nieuw magazijn was de ideale gelegenheid om een sturend warehouse management systeem te integreren om de algemene efficiëntie te verhogen. De keuze viel op Locus WMS, waarvan onlangs de go-live plaatsvond.

Igus brengt bionische hand voor ReBeL cobot op de markt

Robots zijn niet meer weg te denken uit de industrie en vinden steeds vaker hun weg naar kleine en middelgrote bedrijven in de vorm van cobots. Ze sorteren, picken en verplaatsen met behulp van camera’s, zuigers en grijpersystemen. Igus, fabrikant van hoogwaardige polymeren voor beweging, heeft nu een vingergrijper ontwikkeld voor zijn ReBeL cobot, zodat deze ook humanoïde taken kan uitvoeren. De vingergrijper is volledig vervaardigd uit kunststoffen die vrij zijn van smeermiddelen en is eenvoudig te integreren.

Vanas Engineering in Italiaanse handen

De Belgische integrator Vanas Engineering, gespecialiseerd in het implementeren van pick- en opslagsystemen voor magazijnoptimalisering, maakt voortaan integraal deel uit van Modula S.p.A., een Italiaanse leverancier van geautomatiseerde intralogistieke oplossingen. De overname moet zorgen voor een voortzetting van de groei die beide bedrijven de laatste jaren hebben gerealiseerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.