AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Foto: Lockheed Martin

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

“De seizoensgebonden uitdagingen voor de sector reiken veel verder dan alleen het volume”, licht David Woodward, systems solutions programmes manager bij Lockheed Martin, toe. “Handmatig invoeren, fouten bij OCR-herkenning, fouten bij douaneaangiften en kostbare mislukte leveringen nemen in deze periode allemaal sterk toe, waardoor operators gedwongen worden tienduizenden tijdelijke medewerkers in te huren. Om een idee te geven: in 2024 nam het Britse Royal Mail 16.000 seizoensmedewerkers in dienst, terwijl USPS er maar liefst 50.000 aanwierf, wat neerkomt op honderden miljoenen aan extra arbeidskosten. Tegenwoordig maken postbedrijven dan ook steeds vaker gebruik van AI om hun prestaties te verbeteren en hun marges te beschermen.”

Traditionele OCR-engines hebben moeite met complexe of slechte adreslabels, reflecterende verpakkingen, gestileerde lettertypes en handgeschreven tekst.

Verkeerd gelezen adressen behoren tot de duurste problemen voor vervoerders, waardoor pakketten vaak meerdere dagen door het netwerk worden gestuurd voordat de fout wordt ontdekt. Uit onderzoek van Loqate, gespecialiseerd in locatie-intelligentie en adresvalidatiesoftware, blijkt dat 41% van de foutieve adressen leidt tot vertraagde leveringen en 39% zelfs tot mislukte leveringen, met gemiddelde kosten van 17,20 dollar per mislukte levering in de VS en 11,60 pond in het VK.

“Zelfs kleine verbeteringen in de nauwkeurigheid van adresherkenning kunnen duizenden verkeerde routes voorkomen, waardoor brandstof, tijd en CO₂-uitstoot worden bespaard en de klanttevredenheid wordt verbeterd”, vervolgt David Woodward. “AI-gestuurde beeldverwerkingsplatforms, zoals het Minerva-systeem, helpen operators de beperkingen te overwinnen. Met behulp van machine learning isoleert de software het blok met het afleveradres, maakt het beeld helder en voert een contrastrijke, vereenvoudigde versie in de bestaande OCR-engine in. Het resultaat is een aanzienlijke verbetering van de nauwkeurigheid bij het lezen van adressen met behulp van de infrastructuur die operators al hebben. Omdat oplossingen zoals Minerva als modulaire SaaS-tools worden geleverd, kunnen operators bovendien hun bestaande sorteerlijnen verbeteren zonder ingrijpende hardware-aanpassingen.”

Voor het kleine percentage items dat nog steeds niet automatisch kan worden gelezen, kan AI het menselijke ‘intoetsen’ snel repliceren, waardoor knelpunten tijdens piekuren verder worden verminderd.

Nu het aantal internationale pakketten toeneemt, moeten operators ook douaneaangiftegegevens snel en nauwkeurig vastleggen. AI-gestuurde identificatie van relevante gebieden helpt ook daar bij het extraheren en verwerken van die informatie, waardoor er minder handmatige gegevensverzameling nodig is en compliance-controles sneller kunnen worden uitgevoerd.

Recente nieuwsberichten

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Prologis maakt DC minder afhankelijk van elektriciteitsnet met microgrid

In een regio waar uitbreiden vrijwel onmogelijk is door netcongestie, heeft Prologis een nieuw logistiek pand van ongeveer 23.000m² ontwikkeld dat grotendeels onafhankelijk is van het elektriciteitsnet. De locatie in het Nederlandse Almere is uitgerust met een microgrid: een lokaal energiesysteem dat zonne-energie, energieopslag en noodvoorzieningen combineert. Dat maakt het gebouw operationeel op een plek waar geen volwaardige netaansluiting beschikbaar is.

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen: Verhoog de efficiëntie in de diepvriessector. Onze geautomatiseerde intralogistieke oplossingen voor diepvriesopslag en -distributie maken het mogelijk.

Gofo Netherlands voorziet hub van sorteermachine met dubbele dwarsband

Gofo, een aanbieder van last-mile bezorging in de Verenigde Staten, Frankrijk, Nederland en Italië, heeft in zijn hub in Amsterdam (die in april 2025 werd geopend) een sorteermachine met dubbele dwarsband geïnstalleerd. Met het systeem wil het bedrijf de flexibiliteit en efficiëntie van zijn Nederlandse netwerk verbeteren, zodat het tegemoet kan komen aan de vraag tijdens het piekseizoen. De eerste resultaten zouden alvast een meetbare verbetering in de sorteersnelheid en -nauwkeurigheid bevestigen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.