AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

Foto: Dematic / AgriEuro

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Het AutoStore-systeem dat door Dematic wordt geïmplementeerd, gebruikt zo’n 32.000 bakken voor een totale opslagcapaciteit van ruim 2.000m³ aan producten. Op het oppervlak van het raster zijn 12 robots geplaatst om een verwerkingscapaciteit van 240 bewegingen per uur te bereiken met vijf in- en uitgangen voor de producten, die door AgriEuro-personeel worden bediend. Deze AutoStore-oplossing is gebaseerd op een ‘goederen-naar-persoon’-proces dat de noodzaak van orderpicking elimineert en een ergonomisch verbeterde werkomgeving biedt voor het magazijnpersoneel.

Dankzij een ontwerp van Dematic stelt het AutoStore-systeem AgriEuro in staat de beschikbare magazijnruimte optimaal te benutten, door dozen op elkaar te stapelen en door meerdere items in één doos op te slaan. Het systeem ‘leert’ automatisch welke producten een hoge omloopsnelheid hebben, waarvan de relevante kratten bovenaan het raster worden geplaatst om de verwerking te versnellen.

De keuze van AgriEuro om de processen voor reserveonderdelen met een AutoStore-oplossing te beheren, gaat volgens logistiek manager Roberto Arduini verder dan de simpele noodzaak om het ruimtegebruik te optimaliseren. “Het gaat om een strategische investering die de nadruk legt op aftersales-service als een onderscheidende factor in de markt”, zegt hij. “Het vernieuwt een gecentraliseerde aanpak om onze aftersales-service te beheren door de opslagcapaciteit te verhogen tot meer dan 1.000.000 reserveonderdelen voor 40.000 machinemodellen. Wij verwachten daardoor aanzienlijke verbeteringen in de niveaus van klantenservice, met betrekking tot nauwkeurigheid en timing bij de verzending van reserveonderdelen en de snelheid van serviceverlening.”

Recente nieuwsberichten

DHL onderzoekt trends in e-commerce

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Arvato ontwikkelt geavanceerde robotarm

Arvata, logistieke dienstverlener voor e-commerce en b2b en onderdeel van Bertelsmann, introduceert Leleka. Deze robotarm is ontworpen voor de picking en sortering van modeartikelen in magazijnomgevingen. De innovatie werd volledig in-house ontwikkeld door Arvato’s research & development team. Leleka is intussen live op Arvato’s site in Hannover.

Generix kondigt volgende innovatiefase aan

De leverancier van bedrijfssoftware met een reeks SaaS-oplossingen voor supply chain, financiën, handel en b2b-integratie kondigt zijn volgende innovatiefase aan, met een investering van honderd miljoen euro tot het boekjaar 2028. Het doel is om de volledige portfolio van toepassingen en technologieën opnieuw uit te vinden in het tijdperk van AI. Dat moet leiden tot een vernieuwd portfolio van digitale applicaties en technologieën, die AI-ready en cloud-agnostisch zijn.

VRD Group implementeert nyce.logic WMS

Logistiek dienstverlener VRD Group is gespecialiseerd in containertransport, b2b-distributie, crossdocking en magazijndiensten in de Benelux. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Temse en operaties in Bornem, heeft meer dan 200 medewerkers in dienst. VRD Group had een flexibele en schaalbare WMS-oplossing nodig om zijn activiteiten te ondersteunen.

Hans De Sutter neemt afscheid als managing director van TGW Benelux

Na ruim 10 jaar de rol van managing director voor TGW Benelux te hebben opgenomen, gaat Hans De Sutter met pensioen. Onder de leiding van Hans heeft TGW Benelux tal van projecten ontworpen en gerealiseerd. Deze projecten hebben bijgedragen aan het feit dat het bedrijf is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de regio, met ruim 150 medewerkers in de Benelux.

GSK, Yusen Logistics en MG Real Estate openen nieuw farmaceutisch magazijn in Wallonië

Het gebouw van 40.000 m² in het Waalse Gembloers is het grootste biofarmaceutische logistieke centrum van Wallonië. Het centrum, met een waarde van 50 miljoen euro, kan tot 42.000 pallets herbergen. Afhankelijk van de vereisten kunnen die op verschillende temperaturen worden opgeslagen, dankzij de koelruimte van 7.000m² en het vriescompartiment van 700m². Dagelijks zullen vanuit het centrum 1 miljoen dosissen vaccins worden geëxporteerd naar meer dan 160 landen.

VR optimaliseert productieproces bij Pringles in Mechelen

De Pringles-fabriek in Mechelen gebruikt voortaan virtual reality (VR) om zijn medewerkers op te leiden – en bij uitbreiding haar hele productieproces te optimaliseren. Het project is het resultaat van een samenwerking met studenten van de Howest-hogeschool in Kortrijk en het Mechelse bedrijf Spectr BIM, dat instaat voor de 3D-technologie.

Radarsysteem van Linde verhoogt veiligheid bij achteruitrijdende heftrucks

Het nieuwe hulpsysteem Reverse Assist Radar van Linde Material Handling beschermt personen en voorkomt schade aan goederen en infrastructuur. De Reverse Assist Radar herkent bewegende en stilstaande objecten aan de achterzijde van heftrucks en brengt de trucks bij gevaar zeer snel tot stilstand.

Supply chain professionals vinden dat hun IT-infrastructuur voor warehouseoperaties toe is aan modernisering

Dat blijkt uit het onderzoek ‘2024 State of Warehouse Operations’ van Manhattan Associates in samenwerking met Vanson Bourne. Maar liefst 97% van de respondenten zijn van mening dat de IT-infrastructuur van hun magazijnactiviteiten op zijn minst enige modernisering nodig heeft. Daarnaast geeft 84% aan problemen te hebben met het behoud van personeel. Een groot aantal respondenten zegt ook dat personeelsgerelateerde uitdagingen, waaronder het werven en opleiden van werknemers op korte termijn (41%) en het garanderen van de productiviteit (40%), de afgelopen twaalf maanden fors zijn toegenomen.

Eén op twee werkgevers in transport/logistiek gaat aanwerven

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer wordt verwacht dat de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het derde kwartaal van 2024 zal toenemen. De helft van de werkgevers (51%) die in januari 2024 in deze sector zijn bevraagd, verwachten hun personeelsbestand tegen het einde van september uit te breiden, terwijl 21% van plan is dat te verminderen. De zogenaamde nettotewerkstellingsprognose – het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn medewerkers in dienst te nemen en het percentage werkgevers die medewerkers willen ontslaan – bereikt volgens ManpowerGroup een bemoedigende +30%. Dat is een stijging ten opzichte van het vorige kwartaal en een status-quo ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.