AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

Foto: Dematic / AgriEuro

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Het AutoStore-systeem dat door Dematic wordt geïmplementeerd, gebruikt zo’n 32.000 bakken voor een totale opslagcapaciteit van ruim 2.000m³ aan producten. Op het oppervlak van het raster zijn 12 robots geplaatst om een verwerkingscapaciteit van 240 bewegingen per uur te bereiken met vijf in- en uitgangen voor de producten, die door AgriEuro-personeel worden bediend. Deze AutoStore-oplossing is gebaseerd op een ‘goederen-naar-persoon’-proces dat de noodzaak van orderpicking elimineert en een ergonomisch verbeterde werkomgeving biedt voor het magazijnpersoneel.

Dankzij een ontwerp van Dematic stelt het AutoStore-systeem AgriEuro in staat de beschikbare magazijnruimte optimaal te benutten, door dozen op elkaar te stapelen en door meerdere items in één doos op te slaan. Het systeem ‘leert’ automatisch welke producten een hoge omloopsnelheid hebben, waarvan de relevante kratten bovenaan het raster worden geplaatst om de verwerking te versnellen.

De keuze van AgriEuro om de processen voor reserveonderdelen met een AutoStore-oplossing te beheren, gaat volgens logistiek manager Roberto Arduini verder dan de simpele noodzaak om het ruimtegebruik te optimaliseren. “Het gaat om een strategische investering die de nadruk legt op aftersales-service als een onderscheidende factor in de markt”, zegt hij. “Het vernieuwt een gecentraliseerde aanpak om onze aftersales-service te beheren door de opslagcapaciteit te verhogen tot meer dan 1.000.000 reserveonderdelen voor 40.000 machinemodellen. Wij verwachten daardoor aanzienlijke verbeteringen in de niveaus van klantenservice, met betrekking tot nauwkeurigheid en timing bij de verzending van reserveonderdelen en de snelheid van serviceverlening.”

Recente nieuwsberichten

Prologis verhoogt duurzaamheid met Prologis Essentials Marketplace

Prologis, aanbieder van logistiek vastgoed, heeft ‘Prologis Essentials Marketplace’ in Europa gelanceerd. Het betreft een aankoopplatform dat klanten helpt bij het opzetten, integreren of upgraden van hun magazijnactiviteiten met duurzame en kostenbesparende technologieën, producten en diensten.

DPD en Montea ontwikkelen sorteercentrum in Vilvoorde

Als gevolg van de boomende e-commerce door corona heeft DPD Belgium, onderdeel van de Franse Post, een overeenkomst op lange termijn gesloten met vastgoedontwikkelaar Montea. Het Franse koeriersbedrijf investeert 60 miljoen euro in nieuwe depots in België, waarvan 50 miljoen euro in een nieuw, volledig geautomatiseerd sorteercentrum van ongeveer 9.000m².

Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations. Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden.

Agilox lanceert nieuw concept voor Intelligent Guided Vehicles (IGV)

Agilox, de Oostenrijkse ontwikkelaar en producent van intelligente logistieke robots (AGV’s, AGC’s, AMR’s) die ‘swarm intelligence’ gebruiken, introduceert na de ‘ONE’ nu de ‘OCF, voluit ‘omnidirectional counterbalanced forklift’ ofwel omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht.

Hoe krijgen we service, cost en cash opnieuw in evenwicht?

Een tweetal jaar geleden schreef supply chain specialist Bram De Smet een boek over de supply chain driehoek van cost, cast & service, getiteld ‘Supply Chain Strategy and Financial Metrics’. Vandaag is het belangrijker dan ooit om die driehoek in de gaten houden, want de coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat die in heel wat bedrijven helemaal uit evenwicht is geraakt.

3PL’er Nabuurs moderniseert zijn logistieke tools met Hardis Group

Nabuurs, logistiek dienstverlener gespecialiseerd in FMCG-distributie, gaat Reflex WMS van Hardis Group inzetten om een deel van zijn magazijnen aan te sturen en nieuwe commerciële mogelijkheden voor logistieke dienstverlening aan e-commerce-klanten te creëren.

Lineas en Essenscia willen spoorvervoer in de chemiesector opdrijven

De Belgische chemiefederatie Essenscia en spoorvrachtoperator Lineas presenteerden eerder deze week hun bevindingen van hun ‘LessThanWagonLoad’-onderzoeksproject om de modal shift naar het spoor in de chemiesector te vergemakkelijken. De studie, gerealiseerd door een consortium van industriepartners onder leiding van Lineas en gefinancierd door de Europese Unie, ontwikkelde een prototype van een nieuw geautomatiseerd palletladingsysteem voor treinen en een concept voor een multimodale logistieke hub met innovatieve spooroplossingen voor de chemie-industrie in de Haven van Antwerpen.

Versluys Groep richt zijn pijlen op logistiek vastgoed en tekent overeenkomst met luchthaven Oostende

Naast zijn bestaande residentiële vastgoedtak wil projectontwikkelaar Versluys Groep op termijn ook naam maken als logistiek vastgoedspeler. Daartoe heeft de projectontwikkelaar een exclusieve samenwerkingsovereenkomst getekend met de luchthaven Oostende voor de ontwikkeling van bepaalde delen van de luchthaven.

Transporeon biedt vrachtaudit en -betaling aan na overname ControlPay

Transporeon breidt zijn digitale dienstenaanbod verder uit nu het ControlPay heeft overgenomen, een Europese aanbieder van vrachtaudit- en betalingsdiensten. Dankzij de overname zal Transporeon end-to-end-oplossingen kunnen aanbieden, waarbij de laatste stappen in de supply chain rond factuurautomatisering en analyse van betalingsgerelateerde gegevens worden vastgelegd.

Chep Benelux reorganiseert en stelt nieuwe country leaders aan

Volgens Chep’s managing director Vanessa Stark (foto), is een terugkeer naar ‘business as usual’ na de coronacrisis geen optie. De onderneming wil dan ook flexibeler kunnen reageren op de snel veranderende markt en haar klanten in de toekomst nog beter ondersteunen en zorgen dat levensmiddelen iedereen bereiken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.