Agilox lanceert nieuw concept voor Intelligent Guided Vehicles (IGV)

Agilox, de Oostenrijkse ontwikkelaar en producent van intelligente logistieke robots (AGV’s, AGC’s, AMR’s) die ‘swarm intelligence’ gebruiken, introduceert na de ‘ONE’ nu de ‘OCF, voluit ‘omnidirectional counterbalanced forklift’ ofwel omnidirectionele vorkheftruck met contragewicht.

De vorkheftrucks van de eerder gelanceerde ONE-productlijn werken zonder centraal besturingssysteem, wat betekent dat de voertuigen volledig autonoom door de productiefaciliteit of het magazijn navigeren. De intelligent geleide voertuigen organiseren hun routes volgens de gedecentraliseerde principes van ‘swarm intelligence’ (zwermintelligentie), waardoor zij flexibeler zijn dan traditionele AGV’s.
Met de nieuwe OCF zorgt Agilox voor een uitbreiding op zijn programma IGV’s. Waar de ONE is uitgerust met een schaarlift om te functioneren als een apparaat voor het hanteren van lasten en de lading dus binnen de voertuigcontour transporteert, is de OCF ontworpen volgens de principes van de vorkheftruck met contragewicht. Daardoor kan hij pallets, boxen en andere ladingdragers met een maximaal gewicht van 1500kg oppakken, naar de bestemming vervoeren en neerzetten tot op een hoogte van maximaal 1600 mm.
Terwijl de ONE-voertuigen voornamelijk worden gebruikt voor materiaaltoevoer in de productie, maakt de OCF klassieke intralogistieke taken mogelijk bij inkomende en uitgaande goederen, orderverzamelen en opslag. Daarnaast kan de OCF worden gebruikt bij de productie, op voorwaarde dat het transport palletgebonden is.
 
Net als de ONE gebruikt de OCF een omnidirectioneel aandrijfconcept. De IGV kan daardoor ook zijwaarts door smalle gangpaden rijden, ter plaatse draaien en manoeuvreren in krappe ruimtes. De lithium-ion batterijtechnologie (LiFePO4) zorgt voor een korte oplaadtijd en een lange gebruiksduur. Zo zouden drie minuten opladen zorgen voor een gebruiksduur van één uur.
De IGV-wagenparken kunnen via een open API-interface worden verbonden met softwaresystemen van klanten (ERP, WMS, MES en dergelijke). Een optionele IO-box maakt de integratie van externe infrastructuren in het intelligente besturingssysteem mogelijk. Denk aan rolpoorten en stationaire transportsystemen. Een analysemodule voorziet de gebruiker van alle relevante bedrijfsgegevens en KPI’s.
 
De OCF-pilotreeks is al met succes getest in Vorchdorf, Oostenrijk. De serieproductie begint op korte termijn. De eerste OCF’s zullen in het eerste kwartaal van 2021 aan klanten worden geleverd.

Foto: AGILOX

Recente nieuwsberichten

ECS verhoogt wekelijkse afvaarten naar Noord-Ierland van 2 naar 18 sinds Brexit

Sinds de Brexit ondervindt de logistieke sector heel wat gevolgen voor de dagelijkse werking. Niet enkel administratief, maar ook geografisch. ECS, actief op het vlak van supply chain en intermodaal transport, merkt dat ook aan het stijgende aantal rechtstreekse afvaarten van West-Europa naar de Republiek Ierland en Noord-Ierland.

H.Essers neemt het Spaanse Coral Transports & Stocks over

Logistiek dienstverlener H.Essers, vandaag actief in 19 landen met 85 vestigingen, verwerft de activiteiten van Coral Transports & Logistics. Dat Spaanse familiebedrijf heeft ruim 25 jaar ervaring in het behandelen, stockeren en vervoeren van chemische goederen en gevarengoed en is Seveso-gecertificeerd.

Raben Group en Corneel Geerts Transportgroup worden partners

Corneel Geerts Transportgroup heeft een partnership gesloten met Raben Group. In oorsprong een Nederlands bedrijf, is Raben Group nu gevestigd in Polen. Het bedrijf, met 90 jaar ervaring op de teller, heeft eigen vestigingen in 14 landen, met name in Oost-Europa en ook Duitsland.

Bedrijven hebben onvoldoende kennis van EDI

Bij meer dan de helft (59%) van de bedrijven is onvoldoende kennis aanwezig over electronic data interchange (EDI). Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Descartes, softwareleverancier voor de supply chain en logistiek, bij 126 supply chain professionals die zich met EDI bezighouden.

Wegvervoer start-up Trucksters opent eerste vestiging in België

De jonge Spaanse wegvervoerder Trucksters heeft zijn eerste Belgische vestiging geopend in Brussel. De Madrileense start-up noemt België een belangrijke regio met veel bedrijven die kunnen profiteren van zijn express-wegtransportdiensten. Als directeur van de nieuwe vestiging is Grégory Truijens aangesteld.

Jungheinrich optimaliseert elektrische heftrucks series 2 en 3

Jungheinrich zorgt voor een herlancering van zijn elektrische heftrucks series 2 en 3. De heftrucks werden geoptimaliseerd op het gebied van hydraulica, veiligheid en software. Intussen is de eerste truck van de nieuwe generatie voor de internationale markt in de fabriek van Jungheinrich in Moosburg (Duitsland) van de band gerold.

Ontdek hoe u uw magazijn kan optimaliseren met de solution picker van Vanas

(Advertorial) Er bestaan heel wat systemen die u kunnen helpen om de productiviteit in uw magazijn te verhogen. Zo kan u sneller en foutloos werken, plaats besparen en uw klanten beter bedienen. Maar welke systemen zijn nu juist de ideale oplossing voor uw magazijn?

Van Looy Group stelt Ruben Coetsier aan als business development manager

Recent vervoegde Ruben Coetsier het team van consultancy en ingenieursbureau Van Looy Group als business development manager voor de Benelux. Ruben Coetsier kan bogen op meer dan 20 jaar ervaring in de logistieke sector. Voorheen was hij verantwoordelijk voor de service supply chain optimaliseringsprojecten en de aftermarket business bij PwC, Strategy & Operations.

Toyota lanceert met Traigo80 nieuw gamma elektrische 80-volt-heftrucks

Toyota Material Handling Europe introduceert een nieuwe generatie elektrische 80-volt-heftrucks voor zware lasten zowel binnen als buiten. De nieuwe elektrische Toyota Traigo80 heftruck is er in uitvoeringen met een hefvermogen van 2 tot 3,5 ton en een hefhoogte tot 6,5 meter.

Innovatie in intralogistiek

(Advertorial) Het aanbod aan oplossingen voor vraagstukken in de intralogistiek is de afgelopen jaren flink toegenomen. Maar biedt dat aanbod antwoord op elke vraagstuk? Inther Group noemt drie redenen om zelf flink te investeren in innovatie: de toenemende vraag naar orderpickcapaciteit, het grote belang van betrouwbaarheid en de noodzaak om snel te schakelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.