Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren. Het intelligente AMR-concept met Agilox X-swarm-technologie opent daarmee nieuwe toepassingsgebieden en andere industriesegmenten. De nieuwe Agilox ODM is namelijk ontworpen voor kleine ladingdragers (zoals bakken) die veel worden gebruikt in met name de elektronicasector en de farmaceutische industrie.

De Agilox ODM rijdt autonoom en navigeert vrij op de productievloer of in het magazijn. Net als Agilox ONE en Agilox OCF maakt Agilox ODM gebruik van een omnidirectioneel aandrijfconcept. Daardoor kan het toestel zowel dwars door de gangpaden van de stelling worden verplaatst als ter plaatse worden gedraaid, waardoor het ook in de krapste ruimtes kan manoeuvreren. De lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4) accu zorgt dan weer voor korte oplaadtijden en lange gebruikscycli.
 
De Agilox AMR’s hebben geen centraal besturingssysteem nodig, waardoor geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur nodig zijn. Dankzij autonome routebepaling kunnen de voertuigen ook zonder hulp obstakels ontwijken. Als het door de grootte of de beschikbare ruimte niet mogelijk is om voorbij het gedetecteerde obstakel te komen, berekenen de AMR’s binnen enkele seconden een nieuwe route om hun bestemming zo snel mogelijk alsnog te bereiken.
 
Als de logistieke robots eenmaal in gebruik zijn genomen, organiseren ze zich volgens het (decentrale) principe van ‘swarm intelligence’. Dat betekent dat ze meerdere keren per seconde informatie uitwisselen om de hele vloot in staat te stellen de meest efficiënte route te berekenen en mogelijke impasses te voorkomen voordat deze kunnen optreden. Ook de afstemming van voertuigen door de klant behoort dankzij de swarm-technologie tot het verleden. Daardoor kan de klant het werkgebied van de voertuigen binnen enkele minuten uitbreiden of eenvoudig een ​​Agilox AMR verplaatsen voor tijdelijk gebruik in een andere ruimte of bijvoorbeeld bij een dochteronderneming.
 
Een ander voordeel is de gemengde werking van de Agilox-vloot in een ‘zwerm’. De kleinere voertuigen uit de Agilox ONE- en ODM-serie kunnen dan bijvoorbeeld de montagewerkplekken of e-Kanban-stellingen voeden, terwijl de Agilox OCF-voertuigen de pallets transporteren. Dat kan volgens de producent eenvoudig worden gerealiseerd aangezien de Agilox AMR’s allemaal dezelfde besturings- en wifi-infrastructuur gebruiken.

Foto: Agilox

Recente nieuwsberichten

Dachser combineert European Logistics en Food Logistics nu ook in Nederland

Logistiek dienstverlener Dachser, met hoofdzetel in het Duitse Kempten, heeft een huurovereenkomst getekend voor een nieuwe opslag- en crossdocklocatie in het Nederlandse Waddinxveen, vlak bij Rotterdam. Die locatie wordt het eerste gecombineerde European Logistics en Food Logistics centrum van Dachser buiten Duitsland. De nieuwe locatie zal in het derde kwartaal van 2025 operationeel zijn en ongeveer 50 nieuwe banen scheppen.

OMP en Bluecrux mikken met gezamenlijk aanbod op efficiëntere supply chain in life sciences sector

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, en Bluecrux, aanbieder van value chain consultancy en technologie, gaan samen een combinatie van hun flagship platformen aanbieden. Concreet betreft het Unison Planning van OMP enerzijds – een ‘best-of-suite’ supply chain planning platform dat end-to-end (E2E) mogelijkheden biedt, gaande van strategisch netwerkontwerp tot gedetailleerde productieplanning – en Binocs van Bluecrux anderzijds – een ‘best-of-breed’ systeem voor resource management dat speciaal is afgestemd op de uitdagingen van planning in laboratoria en de life sciences industry. Na tien jaar samenwerken willen beide partners met dit gezamenlijke aanbod naar eigen zeggen een ongeziene waardepropositie leveren aan klanten in de life sciences industry.

Getac lanceert Essentials Suite voor robuuste IT-operaties

Getac Technology Corporation, leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, heeft de Essentials Suite op de markt gebracht. Het betreft een reeks softwareoplossingen die bedrijven moet helpen uitdagende operationele situaties op te lossen en de efficiëntie van remote personeel in verschillende sectoren te verbeteren.

Onderhoud als tool voor een veiligere laad- en losomgeving

(Advertorial) Uit een publicatie van de Arbeidsinspectie in Nederland blijkt dat logistiek koploper blijft als het gaat om dodelijke slachtoffers. Onze sector blijkt nogal halsstarrig als het gaat om veiligheid, Al jaren staan we ook bovenaan op lijstjes over ongevallen en verzuim. In 2023 ging het immers in 290 keren mis en werd een ongeval gerapporteerd.

Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Snack Connection transformeert productieproces met ERP van Aptean

Snack Connection B.V. is een Nederlandse private label-fabrikant die zich toelegt op de inkoop, de verwerking, het mixen en verpakken van noten, pitten, zaden, zuidvruchten en aanverwante artikelen. Het bedrijf levert aan diverse Europese retailers. Omdat Snack Connection zijn bestaande ERP-systeem wilde vervangen en operational excellence wilde stimuleren in zijn twee productielocaties in Giessen en Bergschenhoek, ging het op zoek naar een nieuwe softwareoplossing. De keuze viel op de cloudgebaseerde ERP-oplossing van Aptean, wereldwijd leverancier van branchespecifieke softwareoplossingen.

Qimarox introduceert de Prorunner PR2 verticale transporteur

Qimarox, fabrikant van oplossingen voor materiaalbehandeling zoals verticale transporteurs en palletiseersystemen, stelt de Prorunner PR2 voor. Deze nieuwe verticale transporteur bouwt verder op de Prorunner mk1 en kan worden ingezet in een breed scala aan industriële toepassingen.

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.