Agilox breidt productportfolio uit met intelligente dolly mover

Agilox, aanbieder van logistieke robots, breidt zijn assortiment autonome mobiele robots (AMR’s) uit met de nieuwe omnidirectionele Dolly Mover Agilox ODM. De dolly mover kan lasten met een maximumgewicht van 300kg tot een maximale hefhoogte van 250mm opnemen en naar hun bestemming transporteren. Het intelligente AMR-concept met Agilox X-swarm-technologie opent daarmee nieuwe toepassingsgebieden en andere industriesegmenten. De nieuwe Agilox ODM is namelijk ontworpen voor kleine ladingdragers (zoals bakken) die veel worden gebruikt in met name de elektronicasector en de farmaceutische industrie.

De Agilox ODM rijdt autonoom en navigeert vrij op de productievloer of in het magazijn. Net als Agilox ONE en Agilox OCF maakt Agilox ODM gebruik van een omnidirectioneel aandrijfconcept. Daardoor kan het toestel zowel dwars door de gangpaden van de stelling worden verplaatst als ter plaatse worden gedraaid, waardoor het ook in de krapste ruimtes kan manoeuvreren. De lithium-ijzerfosfaat (LiFePO4) accu zorgt dan weer voor korte oplaadtijden en lange gebruikscycli.
 
De Agilox AMR’s hebben geen centraal besturingssysteem nodig, waardoor geen aanpassingen aan de bestaande infrastructuur nodig zijn. Dankzij autonome routebepaling kunnen de voertuigen ook zonder hulp obstakels ontwijken. Als het door de grootte of de beschikbare ruimte niet mogelijk is om voorbij het gedetecteerde obstakel te komen, berekenen de AMR’s binnen enkele seconden een nieuwe route om hun bestemming zo snel mogelijk alsnog te bereiken.
 
Als de logistieke robots eenmaal in gebruik zijn genomen, organiseren ze zich volgens het (decentrale) principe van ‘swarm intelligence’. Dat betekent dat ze meerdere keren per seconde informatie uitwisselen om de hele vloot in staat te stellen de meest efficiënte route te berekenen en mogelijke impasses te voorkomen voordat deze kunnen optreden. Ook de afstemming van voertuigen door de klant behoort dankzij de swarm-technologie tot het verleden. Daardoor kan de klant het werkgebied van de voertuigen binnen enkele minuten uitbreiden of eenvoudig een ​​Agilox AMR verplaatsen voor tijdelijk gebruik in een andere ruimte of bijvoorbeeld bij een dochteronderneming.
 
Een ander voordeel is de gemengde werking van de Agilox-vloot in een ‘zwerm’. De kleinere voertuigen uit de Agilox ONE- en ODM-serie kunnen dan bijvoorbeeld de montagewerkplekken of e-Kanban-stellingen voeden, terwijl de Agilox OCF-voertuigen de pallets transporteren. Dat kan volgens de producent eenvoudig worden gerealiseerd aangezien de Agilox AMR’s allemaal dezelfde besturings- en wifi-infrastructuur gebruiken.

Foto: Agilox

Recente nieuwsberichten

Voor een succesvolle COVID-19-vaccinatiedistributie, moeten we meer doen om afval te verminderen en het vertrouwen opbouwen in de koude keten

(Advertorial) Nu er steeds nieuws komt over succesvolle COVID-19 vaccinproeven, krijgen mensen over de hele wereld hoop dat de dagen van lockdowns, social distancing en mondkapjes binnenkort voorbij zijn. Maar het optimisme dat we een einde kunnen maken aan deze pandemie wanneer een vaccin op de markt komt, wordt uitgedaagd door de extreme temperatuurgevoeligheid en variabiliteit van zowel ultrabevroren, bevroren als gekoelde formuleringen.

Gebr. Heinemann kiest voor Rental Fleet Management van Jungheinrich

Gebr. Heinemann is als reisretailbedrijf wereldwijd actief. Het bedrijf exploiteert ongeveer 600 ‘duty free & travel value shops’, merkboetieks en concept stores onder licentie op internationale luchthavens, evenals winkels aan grensovergangen en aan boord van cruiseschepen.

Lineas neemt Independent Rail Partner in Nederland over

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas versterkt zijn aanwezigheid in de haven van Rotterdam en Nederland met de overname van operator Independent Rail Partner (IRP). De voorbije jaren heeft Lineas zijn Green Xpress Network uitgebreid tot 23 bestemmingen in heel Europa.

Go4Logistics wordt eerste Ultimo implementatiepartner in België

Het Belgische Go4Logistics, ontwikkelaar van oplossingen voor transport- en logistieke bedrijven, breidt per 1 juni zijn dienstverlening uit met Ultimo services. Daarmee wordt het bedrijf de eerste implementatiepartner voor Ultimo in België.

Savoye integreert realtime shipment visibility van Shippeo in Odatio

Savoye, ontwikkelaar van software voor logistiek en supply chain management, doet een beroep op Shippeo om een realtime ‘shipment visibility service’ te voorzien binnen Odatio, het gecombineerde systeem voor magazijn- en transportbeheer dat Savoye recent lanceerde.

Informore voortaan in handen van Caroz

Caroz, ‘The control tower’ uit het Nederlandse Venlo heeft TMS-leverancier Informore overgenomen. Beide bedrijven waren de afgelopen negen jaar al partner in verschillende projecten. Informore, opgericht in 1992, bood als eerste in Europa een transport management systeem aan dat speciaal ontworpen was voor verladers.

Heylen Warehouses start bouw op bedrijvencampus Hoeksche Waard

De Nederlandse gemeente Hoeksche Waard heeft een definitieve vergunning afgeleverd voor de eerste bouwfase van de nieuwe bedrijvencampus op het eiland Hoeksche Waard. Investeerder en ontwikkelaar Heylen Warehouses gaat er een nieuw logistiek gebouw realiseren op het voormalige terrein van de suikerfabriek.

DSV Panalpina neemt Global Integrated Logistics van Agility over

Twee jaar na de overname van het Zwitserse Panalpina kondigt de Deense transport- en logistieke onderneming DSV opnieuw een grote acquisitie aan: Agility Global Integrated Logistics (GIL). Met de overname is een prijskaartje van bijna 3,5 miljard euro (DKK 26 miljard) gemoeid.

GLS test nieuwe oplossingen voor ‘city logistics’ in Brussel

In het kader van zijn duurzaamheidsprogramma ThinkGreen streeft de GLS Group naar de elektrificatie van zijn voertuigenpark. Daarvoor worden over heel Europa voortdurend nieuwe modellen op hun praktische inzetbaarheid getest en kan elke GLS-vestiging de testresultaten van alle testlanden raadplegen.

Colruyt Group zorgt voor eerste stille levering met elektrische truck

Colruyt Group heeft in Brussel een eerste stille levering met een elektrische 44 ton-truck uitgevoerd. Daarmee zet de retailer, die dagelijks 1.000 ton producten aan 24 winkels in het Brussels Gewest levert, een belangrijke stap richting meer duurzaam leveren in een stedelijke context.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.