A&E Gütermann digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Naaigarenfabrikant A&E Gütermann digitaliseert de inventarisatieprocessen in zijn magazijn voor eindproducten in de hoofdvestiging te Gutach im Breisgau (Duitsland). Daartoe implementeert de fabrikant het warehouse execution systeem (WES) ZetesMedea.

A&E Gütermann is een traditionele fabrikant van naaigaren die internationaal actief is. Het bedrijf werd in 1864 door Max Gütermann opgericht en was ooit de grootste zijdegarenproducent ter wereld. Nu maakt het deel uit van het Amerikaanse textielbedrijf Elevate Textiles, Inc.. Met ongeveer 380 medewerkers behaalde A&E Gütermann in 2021 een jaaromzet van 74 miljoen euro.
 
Met een oppervlakte van 12.500m² biedt het magazijn voor eindproducten in Gutach im Breisgau 91.000 voorraadlocaties voor 70.000 verschillende producten. Ongeveer 60 magazijnmedewerkers zorgen voor de goederenbewegingen, waarbij ze nog voornamelijk gebruik maken van papier. Het startsein voor een gefaseerde digitalisering met ZetesMedea, dat bij A&E Gütermann via een interface met het SAP R3 ERP-systeem communiceert, werd in 2022 gegeven. De doorlopende voorraadtelling, voorheen uitgevoerd door teams van twee personen, was het meest geschikt voor de eerste stap naar digitalisering. Het project voor conversie van de inventarisatie was in vier maanden tijd afgerond en A&E Gütermann verwacht dat de investering zichzelf het komende jaar zal terugverdienen.
 
De in SAP gegenereerde tellijsten worden nu digitaal naar ZetesMedea verzonden. Bij A&E Gütermann draait het WES niet alleen als cloudoplossing, maar ook via een app op de Honeywell CT45XP mobiele computers. Gegevens kunnen eenvoudig worden verzameld dankzij de geïntegreerde 2D imager en het inventarisatieproces kan direct vanaf het beginscherm worden gestart. Aangezien papieren lijsten niet meer nodig zijn, kan dit werk nu snel door één medewerker worden uitgevoerd. Zo worden jaarlijks ongeveer 30.000 vellen papier bespaard en halveert de inzet van personeel voor inventarisatie, waardoor andere operators bij het orderpickproces kunnen blijven.
 
Hogere inventarisatiekwaliteit
De medewerker ziet op een 5-inch display naar welke voorraadlocatie hij moet gaan. Nadat de artikelen zijn geteld, wordt de hoeveelheid op de CT45XP ingevoerd en gecontroleerd. Eventuele afwijkingen van het in SAP geboekte voorraadniveau zijn direct zichtbaar en worden meteen aan de medewerker getoond. In dat geval moet het resultaat van de voorraadtelling opnieuw worden gecontroleerd.
Over het algemeen heeft dat tot een aanzienlijke verbetering van de inventarisatiekwaliteit geleid.
 
Automatische archivering is een ander positief effect van het digitale inventarisatieproces met ZetesMedea. Vroeger moesten de records in een map worden verzameld en tien jaar worden bewaard. Nu gebeurt dat in de cloud. Last but not least kunnen nieuwe medewerkers nu sneller aan de slag omdat de instructies van ZetesMedea duidelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn. Met zijn cloudgebaseerde webportal biedt ZetesMedea daarnaast een live overzicht van alle lopende orders en hun status, evenals de mogelijkheid om bestellingen toe te wijzen en te prioriteren.
 
Intussen heeft Gütermann ook het ‘put away’-proces van ongeveer 1.400 magazijnartikelen per dag gedigitaliseerd. Ook hier verwacht het bedrijf vergelijkbare positieve effecten en een foutloze operatie.
Foto: Zetes / A&E Gütermann

Recente nieuwsberichten

Datalogic lanceert PowerScanTM 9600 DPX-serie voor DPM-traceerbaarheid

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de PowerScanTM 9600 DPX-serie. Het betreft een industriële handscanner ontworpen voor ‘direct part marking’ (DPM)-toepassingen. De nieuwe serie robuuste scanners biedt verschillende functies en oplossingen voor bedrijven die te maken hebben met uitdagingen op het gebied van traceerbaarheid en leent zich onder meer voor toepassingen in de auto-industrie, de lucht- en ruimtevaart, elektronica, de bandensector en de gezondheidszorg.

Brown Thomas Arnotts verlaagt kosten en verbetert klantervaring met ZetesAthena

Brown Thomas Arnotts, een van de grootste luxeretailers van Ierland, versnelt zijn omnichannelgroei met de ZetesAthena In-Store Management Solution. De oplossing verbetert winkelactiviteiten en ‘click & collect’ diensten door winkelpersoneel te voorzien van intuïtieve software en realtime gegevens. Gevolgen van de implementatie zijn een betere klantervaring en een beter bedrijfsresultaat.

Simac Phi Data en BlooLoc bundelen krachten voor warehouse-efficiëntie

Simac Phi Data, gespecialiseerd in Smart Edge, is een strategisch partnership aangegaan met zijn Belgische sectorgenoot BlooLoc met als doel magazijnen efficiënter te helpen beheren. Met zijn yooBeeEYE-oplossing geeft BlooLoc logistiek verantwoordelijken een visueel overzicht van wat zich waar in een magazijn bevindt. De oplossing vormt volgens de partners een goede aanvulling op de logistieke oplossingen van Simac Phi Data voor voorraadbeheer en warehousing.

Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Güde bestelt automatisch miniloadmagazijn bij Jungheinrich

Güde GmbH laat Jungheinrich, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, een volautomatisch kleingoedmagazijn bouwen voor zijn productie-eenheid in Sauerland (Duitsland). De fabrikant van veerringen, gebogen draadonderdelen en schroef- en asborgingen wil zo zijn capaciteit uitbreiden en zijn processen stroomlijnen om op de voortdurende groei te kunnen reageren en zich op de toekomst voor te bereiden. Voorheen maakte het bedrijf alleen gebruik van handgestuurde hef- en magazijntrucks en rekinstallaties.

Dachser breidt opslagcapaciteit in Nederland uit

Logistiek dienstverlener Dachser gaat wederom een nieuw warehouse voor contractlogistiek in Waddinxveen in gebruik nemen. De bouw van het pand is in volle gang en wordt naar verwachting in juni 2024 opgeleverd. Het warehouse wordt gebouwd op het Distripark Doelwijk aan de A12, waar Dachser momenteel al met vier panden aanwezig is. Het nieuwe warehouse biedt ruimte voor 10.000 pallets, waardoor de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen komt.

Petit Forestier verkleint CO2-uitstoot met TMS van Generix Group

Petit Forestier is een Frans familiebedrijf, opgericht in 1907, dat gespecialiseerd is in koeltransport. Om zijn CO2-uitstoot te helpen verminderen en de prestaties van zijn transportactiviteiten te verbeteren doet het bedrijf een beroep op de TMS-oplossing van Generix Group.

E-bike met aanhangwagens als alternatief voor bestelwagen

De Franse start-up Pelican heeft met de lancering van zijn Pelican Train de elektrische cargofiets naar een volgend niveau getild. De Pelican Train is een e-bike voor goederen, die een of twee geëlektrificeerde aanhangers achter zich aan kan trekken en in staat is tot 500 kilogram aan vracht schoon en geruisloos te vervoeren. Ideaal voor het transport van goederen in dichtbevolkte stedelijke gebieden en op fabrieks- en bedrijventerreinen.

Jungheinrich voorziet nieuwe trucks standaard van telemetrie

Jungheinrich rust alle nieuw bestelde trucks die in zijn Europese fabrieken worden geproduceerd voortaan standaard uit met telemetrie-eenheden. De trucks zijn dus af fabriek volledig ‘netwerkbaar’ en klaar voor intelligente integratie in het magazijn. Met behulp van het vlootmanagementsysteem Jungheinrich FMS kunnen klanten die gegevens gebruiken om hun vloot optimaal in te zetten. Om het Jungheinrich vlootmanagementsysteem te kunnen gebruiken is de Starter Kit beschikbaar. De Starter Kit heeft vijf kernfuncties: voorraadbeheer, locatiebeheer, gebruikersbeheer, draaiuren en de After Sales afdeling Call4Service.

Datalogic investeert in Oversonic Robotics

Medio 2023 berichtten we al over het partnership dat Datalogic – aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering – en Datasensing – een bedrijf uit de Datalogic Group dat gespecialiseerd is in o.a. sensoren en visuele systemen – sloten met Oversonic Robotics. Nu laat Datalogic weten dat het een minderheidsbelang in Oversonic Robotics heeft verworven.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.