A&E Gütermann digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Naaigarenfabrikant A&E Gütermann digitaliseert de inventarisatieprocessen in zijn magazijn voor eindproducten in de hoofdvestiging te Gutach im Breisgau (Duitsland). Daartoe implementeert de fabrikant het warehouse execution systeem (WES) ZetesMedea.

A&E Gütermann is een traditionele fabrikant van naaigaren die internationaal actief is. Het bedrijf werd in 1864 door Max Gütermann opgericht en was ooit de grootste zijdegarenproducent ter wereld. Nu maakt het deel uit van het Amerikaanse textielbedrijf Elevate Textiles, Inc.. Met ongeveer 380 medewerkers behaalde A&E Gütermann in 2021 een jaaromzet van 74 miljoen euro.
 
Met een oppervlakte van 12.500m² biedt het magazijn voor eindproducten in Gutach im Breisgau 91.000 voorraadlocaties voor 70.000 verschillende producten. Ongeveer 60 magazijnmedewerkers zorgen voor de goederenbewegingen, waarbij ze nog voornamelijk gebruik maken van papier. Het startsein voor een gefaseerde digitalisering met ZetesMedea, dat bij A&E Gütermann via een interface met het SAP R3 ERP-systeem communiceert, werd in 2022 gegeven. De doorlopende voorraadtelling, voorheen uitgevoerd door teams van twee personen, was het meest geschikt voor de eerste stap naar digitalisering. Het project voor conversie van de inventarisatie was in vier maanden tijd afgerond en A&E Gütermann verwacht dat de investering zichzelf het komende jaar zal terugverdienen.
 
De in SAP gegenereerde tellijsten worden nu digitaal naar ZetesMedea verzonden. Bij A&E Gütermann draait het WES niet alleen als cloudoplossing, maar ook via een app op de Honeywell CT45XP mobiele computers. Gegevens kunnen eenvoudig worden verzameld dankzij de geïntegreerde 2D imager en het inventarisatieproces kan direct vanaf het beginscherm worden gestart. Aangezien papieren lijsten niet meer nodig zijn, kan dit werk nu snel door één medewerker worden uitgevoerd. Zo worden jaarlijks ongeveer 30.000 vellen papier bespaard en halveert de inzet van personeel voor inventarisatie, waardoor andere operators bij het orderpickproces kunnen blijven.
 
Hogere inventarisatiekwaliteit
De medewerker ziet op een 5-inch display naar welke voorraadlocatie hij moet gaan. Nadat de artikelen zijn geteld, wordt de hoeveelheid op de CT45XP ingevoerd en gecontroleerd. Eventuele afwijkingen van het in SAP geboekte voorraadniveau zijn direct zichtbaar en worden meteen aan de medewerker getoond. In dat geval moet het resultaat van de voorraadtelling opnieuw worden gecontroleerd.
Over het algemeen heeft dat tot een aanzienlijke verbetering van de inventarisatiekwaliteit geleid.
 
Automatische archivering is een ander positief effect van het digitale inventarisatieproces met ZetesMedea. Vroeger moesten de records in een map worden verzameld en tien jaar worden bewaard. Nu gebeurt dat in de cloud. Last but not least kunnen nieuwe medewerkers nu sneller aan de slag omdat de instructies van ZetesMedea duidelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn. Met zijn cloudgebaseerde webportal biedt ZetesMedea daarnaast een live overzicht van alle lopende orders en hun status, evenals de mogelijkheid om bestellingen toe te wijzen en te prioriteren.
 
Intussen heeft Gütermann ook het ‘put away’-proces van ongeveer 1.400 magazijnartikelen per dag gedigitaliseerd. Ook hier verwacht het bedrijf vergelijkbare positieve effecten en een foutloze operatie.
Foto: Zetes / A&E Gütermann

Recente nieuwsberichten

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Dematic klantendag bij Radial

Een nieuw distributiecentrum in Groningen met 299 AMR's helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Bent u geïnteresseerd om deze faciliteit live te zien? Verzeker u nu van uw deelname!

Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport

In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.

Montea investeert ruim 50 miljoen euro in uitbreiding in Duitsland

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, verwerft een logistiek park met een totale verhuurbare oppervlakte van 63.500m² in Hamburg. De transactie betekent een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van Montea in Duitsland, een steeds belangrijker wordende markt voor de vennootschap. Naast Hamburg beschikt Montea over nog twee site op Duitse bodem, met name in Mannheim en Leverkusen.

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.