Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Euro 6-vrachtwagens moeten op betalende wegen in België minder betalen per kilometer dan meer vervuilende, oudere trucks. De uitstootnorm is, naast de MMT en de weg waarop de vrachtwagen rijdt, een van de drie parameters die de prijs per kilometer bepaalt.
Exact 50,9% van de betalende kilometers op de Belgische wegen werd in december 2017 afgelegd door Euro 6-vrachtwagens. Samen met Euro 5-trucks bedraagt het percentage 87%. Het Euro 6-aandeel in de betalende kilometers is sinds april 2016 gestaag gegroeid.
 
“Een van de gevolgen die de wetgever nastreefde door de tarieven voor de kilometerheffing ook afhankelijk te maken van de uitstootnorm, was een daling van de meest vervuilende vrachtwagens op onze wegen”, aldus Johan Schoups, van Viapass, de overheidsorganisatie die namens de drie gewesten de kilometerheffing coördineert en controleert. “Hoewel het lagere tarief voor minder vervuilende trucks zeker niet de enige reden is om een oude vrachtwagen te vervangen door een nieuwe, denken we wel dat het een reden is om dat sneller te doen.”
Febetra, een van de Belgische federaties van goederenvervoerders over de weg, deelt die mening. “De kilometerheffing zorgt voor een snellere vergroening van de vloot. Als je voor hetzelfde traject minder kilometerheffing moet betalen dan een concurrent met een oudere en meer vervuilende vrachtwagen, kun je lagere prijzen aanrekenen aan klanten of zelf meer overhouden”, meent directeur Philippe Degraef.
Ook Peter Brock, voorzitter van de afdeling trucks van automobielfederatie Febiac en tevens hoofd van Mercedes-Benz Trucks voor België en Luxemburg, ziet die evolutie. “Door de kilometerheffing hebben vooral bedrijven die veel betalende kilometers rijden hun oudere vrachtwagens versneld vervangen door nieuwe Euro 6-trucks. Hoewel het tariefverschil met Euro 5 in Vlaanderen en Brussel maximaal 2 cent bedraagt, betaal je toch een lager tarief per gereden kilometer op betalende wegen, verbruikt een Euro 6-vrachtwagen minder brandstof en heb je minder onderhoudskosten.”

Recente nieuwsberichten

Bedrijfsbezoek Stoneasy.com: B2B e-commerce van projectplanning tot go-live

Op dinsdag 5 november organiseert B2B e-commerce specialist Natch een exclusief bedrijfsevent bij Stoneasy.com. Stoneasy verbindt wereldwijd natuursteengroeves, transporteurs en de bouwsector. En dat uitsluitend online. Bram Callewier, managing director en oprichter van Stoneasy, vertelt hoe zijn bedrijf in 12 jaar uitgroeide tot een wereldwijde speler die meer dan 1000 containers verscheept naar 150+ klanten in 15 landen.

Dillewijn Zwapak automatiseert nieuw dc met Dematic

Dematic, leverancier van automatiseringstechnologie, software en diensten voor supply chain optimalisering, heeft het nieuwe distributiecentrum van Dillewijn Zwapak in Amstelveen ingericht en geautomatiseerd. Deze groothandel in verpakkingsoplossingen, decoraties en emballage voor bloemen en planten, heeft onlangs vier magazijnlocaties geconsolideerd in één nieuw distributiecentrum voor 14.000 palletplaatsen.

Siemens, Quinaptis en Thomas More Hogeschool Geel koppelen software voor magazijnbeheer met software voor automatisering

Siemens en Quinaptis hebben samen met de Thomas More Hogeschool in Geel een oplossing ontwikkeld om software voor magazijnbeheer en software voor automatisering te koppelen teneinde de processen in een automatisch magazijn te optimaliseren.

Verloopt stadslogistiek in Gent straks over de waterweg?

DHL Express en Blue Line Logistics hebben, in coördinatie met het stadsbestuur van Gent en De Vlaamse Waterweg, een eerste test uitgevoerd om de Gentse binnenstad over het water te beleveren. Op de Pallet Shuttle Barge ZULU 03 werden ter hoogte van de Widauwkaai containers geladen op zogenaamde cubicycles, de cargo-bikes waarmee DHL Express al geruime tijd pakjes in Gent verdeelt.

TomTom Telematics heet nu officieel Webfleet Solutions

Zoals eerder aangekondigd, opereert TomTom Telematics vanaf vandaag – 1 oktober 2019 – onder de nieuwe naam Webfleet Solutions. Het bedrijf zal dezelfde producten en diensten blijven aanbieden waar TomTom Telematics om bekend stond. Hoewel Webfleet Solutions sinds de overname door Bridgestone Europe in april 2019 niet langer deel uitmaakt van de TomTom-groep, blijft het bedrijf een belangrijke partner van TomTom en blijven de file- en kaartoplossingen onderdeel van het dienstenpakket.

Brico en BricoPlanit wapenen zich met Capgemini voor omnichannel toekomst

Maxeda DIY Group heeft Capgemini ingeschakeld voor de migratie van zijn bestaande platform (SAP Enterprise Central Component) naar SAP S/4HANA. Met het nieuwe ERP-platform moet Maxeda klaar zijn voor de toekomst, waar klanten zowel online als offline winkelen.

Europal Packaging bouwt verticaal geïntegreerde fabriek in Doornik

Verpakkingsbedrijf Europal bouwt een tweede fabriek op de industriezone van Blandain in Doornik. De nieuwe state-of-the art fabriek, annex geautomatiseerd hoogbouwmagazijn moet tegen de zomer van 2020 operationeel zijn. De huidige fabriek in Moeskroen wordt behouden en zal dienstdoen als Design & Experience Center enerzijds en als productie-eenheid voor specialiteiten anderzijds.

Grond voor logistiek vastgoed blijft schaars in Vlaanderen

Vlaanderen blijft het zwaartepunt in de sector van het semi-industrieel en logistiek vastgoed, goed voor meer dan driekwart van de transacties in België in de laatste vijf jaar. Dat blijkt uit cijfers van JLL. In de voorbije vijf jaar (2014-2018) registreerde JLL in totaal 7,1 miljoen vierkante meter industriële transacties in Vlaanderen, gemiddeld 1,4 miljoen vierkante meter per jaar.

Ecovolta mikt op kostenreductie met lithium-ionen-tractie-accu

De Zwitserse fabrikant van accusystemen Ecovolta introduceert een kostenverlagende tractie-accu voor vloertransportvoertuigen als vorkheftrucks en hefwagens. De evoTractionBattery vervangt loodaccu’s door gestandaardiseerde lithium-ionen-elementen.

TGW bouwt geautomatiseerd warehouse voor koel- en vriesopslagspecialist Nordfrost

(Advertorial) Nordfrost Group, een internationale specialist op het gebied van koel- en vriesopslag en logistiek, biedt zijn klanten in de voedingsindustrie en horeca een supply chainmanagement vanuit één enkele bron, variërend van shipping, warehousing, orderpicking tot de uiteindelijke distributie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.