Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Euro 6-vrachtwagens moeten op betalende wegen in België minder betalen per kilometer dan meer vervuilende, oudere trucks. De uitstootnorm is, naast de MMT en de weg waarop de vrachtwagen rijdt, een van de drie parameters die de prijs per kilometer bepaalt.
Exact 50,9% van de betalende kilometers op de Belgische wegen werd in december 2017 afgelegd door Euro 6-vrachtwagens. Samen met Euro 5-trucks bedraagt het percentage 87%. Het Euro 6-aandeel in de betalende kilometers is sinds april 2016 gestaag gegroeid.
 
“Een van de gevolgen die de wetgever nastreefde door de tarieven voor de kilometerheffing ook afhankelijk te maken van de uitstootnorm, was een daling van de meest vervuilende vrachtwagens op onze wegen”, aldus Johan Schoups, van Viapass, de overheidsorganisatie die namens de drie gewesten de kilometerheffing coördineert en controleert. “Hoewel het lagere tarief voor minder vervuilende trucks zeker niet de enige reden is om een oude vrachtwagen te vervangen door een nieuwe, denken we wel dat het een reden is om dat sneller te doen.”
Febetra, een van de Belgische federaties van goederenvervoerders over de weg, deelt die mening. “De kilometerheffing zorgt voor een snellere vergroening van de vloot. Als je voor hetzelfde traject minder kilometerheffing moet betalen dan een concurrent met een oudere en meer vervuilende vrachtwagen, kun je lagere prijzen aanrekenen aan klanten of zelf meer overhouden”, meent directeur Philippe Degraef.
Ook Peter Brock, voorzitter van de afdeling trucks van automobielfederatie Febiac en tevens hoofd van Mercedes-Benz Trucks voor België en Luxemburg, ziet die evolutie. “Door de kilometerheffing hebben vooral bedrijven die veel betalende kilometers rijden hun oudere vrachtwagens versneld vervangen door nieuwe Euro 6-trucks. Hoewel het tariefverschil met Euro 5 in Vlaanderen en Brussel maximaal 2 cent bedraagt, betaal je toch een lager tarief per gereden kilometer op betalende wegen, verbruikt een Euro 6-vrachtwagen minder brandstof en heb je minder onderhoudskosten.”

Recente nieuwsberichten

Virtual Supply Chain Innovations 2020

Momenteel zijn we bij Value Chain druk in de weer met het op punt stellen van de virtuele editie van Supply Chain Innovations 2020. Het wordt een ontdekking voor ons allen om binnen te stappen in ons virtuele gebouw en in contact te komen met de partners.

Lehning Laboratories schakelt Zetes in om aan traceability voorschriften te voldoen

Het Franse Lehning Laboratories produceert sinds 1935 homeopathische en natuurlijke geneesmiddelen. Volgens de nieuwe Richtlijn inzake vervalste geneesmiddelen (FMD) moeten producenten van natuurgeneesmiddelen voortaan een VOID-zegel op de productverpakkingen aanbrengen.

Swissport vlakt ‘superpieken’ af met Slot Booking app van Nallian

Swissport Cargo Services is de eerste afhandelaar op de cargohub van Brussels Airport die de Slot Booking app van Nallian gebruikt in combinatie met een systeem voor zelfregistratie aan een kiosk. Sinds het gebruik van de applicatie kan de afhandelaar niet alleen pieken afvlakken en betere service bieden, maar ook het stressniveau bij de medewerkers verlagen en het personeel efficiënter plannen.

Guillaume Hoffmann nieuwe managing director van Sage Belux

Sinds 1 oktober staat Guillaume Hoffmann aan het hoofd van het Belgisch-Luxemburgse filiaal van Sage, leverancier van oplossingen voor bedrijfsbeheer in de cloud. De 46-jarige Guillaume Hoffmann startte zijn loopbaan bij Sage 16 jaar geleden als hoofd verkoop, waarna hij commercieel verantwoordelijke van de noordelijke regio werd.

Swisslog versterkt AutoStore afdeling met nieuwe zakelijk directeur

Om de Europese AutoStore-activiteiten te optimaliseren en verder te ontwikkelen, heeft het Zwitserse intralogistiekbedrijf Swisslog recent Jens Schmale tot hoofd van Swisslog AutoStore Europe benoemd. Voordat hij bij Swisslog aan de slag ging, was Jens Schmale onder meer directeur van een lokaal actieve AutoStore-distributeur en gedurende vele jaren sales manager in de sector industriële vrachtwagens.

Igus stelt smeermiddelvrije xiros film geleiderol voor labellingtechnologie voor

Igus komt met een nieuwe zwarte geleiderol voor de verpakkings- en labellingtechnologie. Het installatieklare systeem bestaat uit zwart geanodiseerde aluminium buizen en xiros polymeer kogellagers. Xiros polymeer kogellagers worden voornamelijk in de verpakkings- en levensmiddelentechnologie gebruikt aangezien ze smeermiddel- en onderhoudsvrij en hygiënisch zijn en ze een laag losbreekmoment kennen.

Chep ambieert regeneratieve supply chain tegen 2025

Brambles, wereldwijd aanbieder van duurzame supply chain-oplossingen en in de Benelux actief onder het merk Chep, lanceert zijn nieuw vijfjarenplan rond duurzaamheid. Daarmee gaat Chep een stap verder in zijn streven naar de circulaire economie.

Acht mythes over warehouse automatisering

In vrijwel alle sectoren maakt robottechnologie steeds meer haar opgang en wordt ze steeds vaker toegepast om ondernemingen te helpen groeien. Een toenemend aantal bedrijven overweegt tegenwoordig hun warehouse te automatiseren om in hun respectieve markt concurrentieel te blijven en hun concurrentiepositie te versterken.

Markt voor logistiek vastgoed houdt stand in Vlaanderen

JLL focust op de industriële vastgoedmarkt in Vlaanderen en maakt de balans op na drie trimesters in 2020. In dit bijzondere jaar heeft de transactionele markt zelfs tijdens de lockdown niet stilgelegen, zo blijkt. Het wijzigende consumentengedrag en de vrees voor een wijdverspreide heropflakkering van het coronavirus hebben de marktvraag in de eerste jaarhelft sterk beïnvloed.

Spoorverbinding Luik - China heeft ondertussen dagelijkse frequentie

Begin juli 2020 arriveerde in het trimodale havengebied Renory (ten zuiden van Luik) de eerste trein met medische apparatuur rechtstreeks vanuit Chengdu, de hoofdstad van de Chinese provincie Sichuan. De aanvankelijke frequentie van de spoorverbinding – één keer per maand – werd algauw opgevoerd en ondertussen sporen er dagelijks treinen met goederen vanuit China rechtstreeks naar Renory.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.