Optimalisatie van bestaand magazijn als antwoord op ruimtegebrek
(Advertorial) De logistieke sector kampt vandaag de dag met twee grote uitdagingen. Martijn Rijnbeek, System Sales Manager bij Kardex, deelt zijn inzichten over de veranderende logistieke sector en de uitdagingen en innovaties die bedrijven helpen hun operaties te optimaliseren.
Recente artikelen
Brug tussen twee werelden
Een miljoen mensen in nood bereiken in België, zo luidt de missie van de vzw Goods to Give. Om dat te realiseren is een weldoordacht netwerk van afhaalpunten nodig. In opdracht van Goods to Give voerde consultancybureau PwC een netwerkstudie uit. Op basis van de resultaten werden recent drie nieuwe afhaalpunten geopend. Daardoor kunnen ineens veel meer mensen op een kostenefficiënte manier van de nodige non-foodproducten worden voorzien.
Van vijf magazijnlocaties naar één centrale hub
Liefst 65.000 vierkante meter groot is het nagelnieuwe magazijn van Kellanova, het vroegere Kellog Company. Niet alleen is het de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Vanuit de nieuwe logistieke hub zal 21 procent van het Europese volume van Kellanova – goed voor dagelijks 250 ton voeding – naar klanten worden getransporteerd. Niet toevallig bevindt deze strategische uitbreiding zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die al sinds 1995 een hoeksteen vormt in het industriële landschap van Mechelen.
State of Warehouse Operations 2024
Warehouses zijn een fundamenteel onderdeel van moderne supply chains. Ze zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat goederen klanten efficiënt, effectief en op tijd kunnen bereiken. Toch zijn veel van deze warehouses toe aan vernieuwing. Er zijn meer investeringen en middelen nodig om echt effectieve operaties te garanderen en om een belangrijke schakel te worden én blijven bij de ondersteuning van de toekomst van hun organisaties. Om meer te weten te komen, gaf Manhattan Associates marktonderzoeksspecialist Vanson Bourne de opdracht om 2000 supplychainprofessionals in verschillende landen en branches te interviewen.
Het complexe speelveld van voorraadmanagement
Sinds de coronapandemie zijn grote onzekerheden in de supply chain de enige zekerheid. Hoewel de situatie zich enigszins lijkt te stabiliseren, wapenen bedrijven zich maar beter tegen de volgende schokgolf. Intussen neemt ook de complexiteit bij veel organisaties toe, denken we maar aan het stijgende aantal SKU’s. Value Chain Management bracht twee experts op het vlak van FPI (forecasting, planning en inventory management) samen voor een boeiend debat over de huidige en de verwachte ontwikkelingen en de mate waarin tools daarop een antwoord kunnen bieden.
De heftruckmarkt anno 2024
Een van de meest vertrouwde elementen in het magazijn is ongetwijfeld de heftruck. Uiteraard moet ook deze allrounder mee met de snelle ontwikkelingen in de markt. Als CEO van de onafhankelijke heftruckverdeler B-Close volgt Eric Maertens de ontwikkelingen in de sector op de voet. Hij geeft ons een overzicht van de huidige trends, de uitdagingen en de toekomstperspectieven.
De hype van de realiteit onderscheiden
Wie al eens een supply chain conferentie bijwoont, wordt overdonderd door termen als machine learning, de autonome goederenketen en ‘large language models’. Het komt er daarbij op aan de hype van de realiteit te onderscheiden. “De hooggespannen verwachtingen voor Industrie 4.0 zijn nog niet volledig ingelost. Niet zelden verliezen bedrijven de basis uit het oog, nochtans een noodzakelijke voorwaarde voor meer ambitieuze projecten”, meent professor Richard Markoff, verbonden aan de ESCP Business School in Parijs en voormalig supply chain expert bij L’Oréal. Samen met collega-professor Ralf Seifert van de universiteit van Lausanne schreef hij onlangs een tweede versie van de bestseller ‘The Digital Supply Chain.’
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Werkgevers voorzichtig optimistisch om aan te werven in Q3/2023
Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de activiteit op de Belgische arbeidsmarkt in de zomermaanden positief moeten evolueren, ook al zullen de werkgevers voorzichtig blijven in hun beslissingen om aan te werven. Van de 510 Belgische werkgevers die eind april 2023 door ManpowerGroup werden bevraagd, is immers 38% van plan hun personeelsbestand tegen eind september 2023 uit te breiden, terwijl 15% het aantal medewerkers plant te verminderen.
Siemens integreert realtime supply chain intelligence in Siemens Xcelerator
Siemens Digital Industries Software integreert het Supplyframe Design-to-Source Intelligence platform met zijn Siemens Xcelerator portfolio van software en diensten. De volledig geïntegreerde oplossing, die nu beschikbaar is, moet zorgen voor een meer veerkrachtige supply chain door realtime inzicht te bieden in de wereldwijde beschikbaarheid van componenten, vraag, kosten, compliance en bijbehorende data op het moment van ontwerp.
Snijden in je voorraad? Bekijk eerst je assortiment
(Advertorial) Consumenten verwachten telkens meer. Dus wil je als bedrijf al snel je assortiment uitbreiden. Alleen zorgt dat soms voor te hoge voorraden en te grote voorraden zijn nooit een goed voorteken. Dan maar snijden in je voorraad?
CMB.Tech & Ford Trucks bouwen samen dual fuel waterstoftrucks
CMB.Tech, gevestigd in Antwerpen, bouwt, bezit, exploiteert en ontwerpt grote maritieme en industriële toepassingen die werken op waterstof en ammoniak. Samen met Ford Trucks gaat CMB.Tech nu zorgen voor de conversie van Ford F-Max trucks naar dual fuel waterstoftrucks.
Kilometerheffing leverde afgelopen werkingsjaar 838,41 miljoen euro op
De kilometerheffing voor vrachtwagens in ons land heeft in haar zevende werkingsjaar (van 1 april 2022 tot en met 31 maart 2023) 838,41 miljoen euro tol gegenereerd. Dat is 2% meer dan de 822,4 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor, zo blijkt uit de cijfers van Viapass, de interregionale entiteit die namens de drie gewesten de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert.
De Ando Group neemt IT-bedrijven Amista en Blents over
De Belgische ICT-spelers Amista en Blents maken voortaan deel uit van de Ando Group, gespecialiseerd in SAP-oplossingen, data-integratie en document automation. Door deze uitbreiding telt de Ando Group in totaal zo’n 250 medewerkers. Tot de groep behoren ook bedrijven als Anrova Solutions, RecoMatics, V-Chain, Zeibur en Domani Business Solutions.
Hoe evolueert ons geluk in 2023?
Sinds 2017 brengt het UGent-NN Nationaal Geluksonderzoek het geluksniveau van de bevolking in kaart. In een nieuwe studie gaan de onderzoekers een stapje verder en willen ze het geluk in onze samenleving opvolgen door gedurende een periode van zes maanden geïnteresseerde deelnemers maandelijks via een online vragenlijst te bevragen.
Bottobo Robotics integreert etaLINK 1000 oplaadsysteem van Wiferion
De Europese leverancier van autonome mobiele robots, Bottobo Robotics, zal zijn AMR’s voortaan standaard uitrusten met de inductieve oplaadtechnologie van Wiferion. Tegen het einde van 2025 zal die leverancier van energieoplossingen duizenden van zijn nieuwe etaLINK 1000 oplaadsystemen hebben geleverd aan het snelgroeiende roboticabedrijf in Turkije.
Atlas Copco Power Tools Distribution in Hoeselt breidt logistieke activiteiten verder uit
Atlas Copco, wereldwijde producent van onder andere mobiele compressoren en vacuümpompen, zal vanaf juni 2023 de logistieke activiteiten in Hoeselt (Power Tools Distribution Hoeselt, kortweg PTD) uitbreiden met een extra gamma vacuümproducten gekend onder het merk Leybold.
A&E Gütermann digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea
Naaigarenfabrikant A&E Gütermann digitaliseert de inventarisatieprocessen in zijn magazijn voor eindproducten in de hoofdvestiging te Gutach im Breisgau (Duitsland). Daartoe implementeert de fabrikant het warehouse execution systeem (WES) ZetesMedea.