Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Brug tussen twee werelden
Een miljoen mensen in nood bereiken in België, zo luidt de missie van de vzw Goods to Give. Om dat te realiseren is een weldoordacht netwerk van afhaalpunten nodig. In opdracht van Goods to Give voerde consultancybureau PwC een netwerkstudie uit. Op basis van de resultaten werden recent drie nieuwe afhaalpunten geopend. Daardoor kunnen ineens veel meer mensen op een kostenefficiënte manier van de nodige non-foodproducten worden voorzien.
Van vijf magazijnlocaties naar één centrale hub
Liefst 65.000 vierkante meter groot is het nagelnieuwe magazijn van Kellanova, het vroegere Kellog Company. Niet alleen is het de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Vanuit de nieuwe logistieke hub zal 21 procent van het Europese volume van Kellanova – goed voor dagelijks 250 ton voeding – naar klanten worden getransporteerd. Niet toevallig bevindt deze strategische uitbreiding zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die al sinds 1995 een hoeksteen vormt in het industriële landschap van Mechelen.
State of Warehouse Operations 2024
Warehouses zijn een fundamenteel onderdeel van moderne supply chains. Ze zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat goederen klanten efficiënt, effectief en op tijd kunnen bereiken. Toch zijn veel van deze warehouses toe aan vernieuwing. Er zijn meer investeringen en middelen nodig om echt effectieve operaties te garanderen en om een belangrijke schakel te worden én blijven bij de ondersteuning van de toekomst van hun organisaties. Om meer te weten te komen, gaf Manhattan Associates marktonderzoeksspecialist Vanson Bourne de opdracht om 2000 supplychainprofessionals in verschillende landen en branches te interviewen.
Het complexe speelveld van voorraadmanagement
Sinds de coronapandemie zijn grote onzekerheden in de supply chain de enige zekerheid. Hoewel de situatie zich enigszins lijkt te stabiliseren, wapenen bedrijven zich maar beter tegen de volgende schokgolf. Intussen neemt ook de complexiteit bij veel organisaties toe, denken we maar aan het stijgende aantal SKU’s. Value Chain Management bracht twee experts op het vlak van FPI (forecasting, planning en inventory management) samen voor een boeiend debat over de huidige en de verwachte ontwikkelingen en de mate waarin tools daarop een antwoord kunnen bieden.
De heftruckmarkt anno 2024
Een van de meest vertrouwde elementen in het magazijn is ongetwijfeld de heftruck. Uiteraard moet ook deze allrounder mee met de snelle ontwikkelingen in de markt. Als CEO van de onafhankelijke heftruckverdeler B-Close volgt Eric Maertens de ontwikkelingen in de sector op de voet. Hij geeft ons een overzicht van de huidige trends, de uitdagingen en de toekomstperspectieven.
De hype van de realiteit onderscheiden
Wie al eens een supply chain conferentie bijwoont, wordt overdonderd door termen als machine learning, de autonome goederenketen en ‘large language models’. Het komt er daarbij op aan de hype van de realiteit te onderscheiden. “De hooggespannen verwachtingen voor Industrie 4.0 zijn nog niet volledig ingelost. Niet zelden verliezen bedrijven de basis uit het oog, nochtans een noodzakelijke voorwaarde voor meer ambitieuze projecten”, meent professor Richard Markoff, verbonden aan de ESCP Business School in Parijs en voormalig supply chain expert bij L’Oréal. Samen met collega-professor Ralf Seifert van de universiteit van Lausanne schreef hij onlangs een tweede versie van de bestseller ‘The Digital Supply Chain.’
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Robotpakken in de logistiek nog niet voor morgen
Exoskeletons of robotpakken geven het menselijk lichaam meer kracht en uithoudingsvermogen. Vandaag worden exoskeletons succesvol ingezet voor revalidatie in de gezondheidssector en vinden ze hun eerste toepassingen in de industrie. De vraag is of de technologie ook bij logistieke operaties, zoals orderpicking, verpakken, stapelen, laden en lossen, voor ondersteuning kan zorgen.
Manhattan Associates stimuleert robotisering in DC’s
Het ‘Manhattan Automation Network’ is een nieuw programma van Manhattan Associates, in samenwerking met enkele leveranciers van oplossingen voor magazijnautomatisering, om de ontwikkeling en implementatie van automatisering en robotica in distributiecentra te versnellen.
Weerts Supply Chain breidt uit naar Limburg
Weerts Supply Chain (WSC), de logistieke poot van het Waalse familiebedrijf Weerts Group, breidt na thuisbasis Luik en Vorst (Audi), nu ook uit naar Vlaanderen. In het kader van zijn uitbreidingsstrategie investeert WSC in een eerste fase in twee nieuwe projecten in Limburg.
Nachtbehandeling van containers op gemengde gevoelens onthaald
Positief nieuws voor de Belgische transportwereld, want na jarenlange vraag van de transportfederaties en maandenlang onderhandelen gaat containerbehandelaar PSA Antwerp op 3 juni van start met een proefproject van zes maanden voor de nachtbehandeling van trucks op zijn containerterminals (Europa Terminal en Noordzee Terminal).
UPS gaat voor hernieuwbare energie
De Amerikaanse koerierdienst heeft een samenwerking opgezet met Clean Energy Fuels Corp om in de komende zeven jaar 170 miljoen gallon (zowat 643,5 miljoen liter) aan hernieuwbaar aardgas (RNG) aan te kopen. Hernieuwbaar aardgas speelt een belangrijke rol in de strategie die UPS uitwerkte om zijn alternatieve brandstofverbruik op te trekken tot 40% van de totale grondbrandstof tegen 2025.
Artificiële intelligentie drukt stempel op online winkelen
Uit de Q1 Shopping Index van Salesforce, een analyse van het online winkelgedrag van 500 miljoen consumenten, blijkt dat het eerste kwartaal van dit jaar de eerste keer in de recente geschiedenis was dat onderzoeksresultaten over online winkelen niet werden gedomineerd door mobiel.
Platooning in de logistieke sector heeft bewezen potentieel
Het pilootproject van DB Schenker, MAN Truck & Bus en Fresenius University of Applied Sciences naar de toepassing van platooning op de Duitse snelwegen is met succes afgesloten. Uit de eerste praktijktest ter wereld met vrachtwagenkonvooien voor reële logistieke activiteiten blijkt dat elektronisch gekoppelde vrachtwagens een veilige en technisch betrouwbare oplossing vormen, die eenvoudig kan worden geïmplementeerd in de activiteiten van logistieke bedrijven.
Crown stelt nieuwe compacte dubbele stapelaar voor
Met de DS 3040 introduceert Crown een nieuwe heftruck die de prestaties van een stapelaar combineert met de flexibiliteit van een pallettruck. Met een hefvermogen van maximaal twee ton en hefhoogten tot 2300 millimeter is de nieuwe meeloopstapelaar in de eerste plaats ontworpen voor gebruik in krappe winkel- of magazijnomgevingen.
Eerstesteenlegging Log!Ville
Op 22 mei 2019 wordt op het Wetenschapspark Universiteit Antwerpen in Niel de eerste steen gelegd van Log!Ville. Dat moet een open demo- & innovatiecentrum worden, waar logistieke bedrijven in Vlaanderen nieuwe toepassingen en concepten kunnen ontdekken en demonstreren.
Databril gecombineerd met pick-by-voice zet scanner opzij
CIM Logistics doet zijn intrede op de Nederlandse WMS-markt met de spraakgestuurde pick-by-vision-applicatie Prolag Go, een hybride oplossing die pick-by-voice en pick-by-vision combineert. Het systeem is gebaseerd op orderpicking met pick-by-vision; de door CIM ontwikkelde app Prolag Go draait namelijk op een databril.