Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Brug tussen twee werelden
Een miljoen mensen in nood bereiken in België, zo luidt de missie van de vzw Goods to Give. Om dat te realiseren is een weldoordacht netwerk van afhaalpunten nodig. In opdracht van Goods to Give voerde consultancybureau PwC een netwerkstudie uit. Op basis van de resultaten werden recent drie nieuwe afhaalpunten geopend. Daardoor kunnen ineens veel meer mensen op een kostenefficiënte manier van de nodige non-foodproducten worden voorzien.
Van vijf magazijnlocaties naar één centrale hub
Liefst 65.000 vierkante meter groot is het nagelnieuwe magazijn van Kellanova, het vroegere Kellog Company. Niet alleen is het de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Vanuit de nieuwe logistieke hub zal 21 procent van het Europese volume van Kellanova – goed voor dagelijks 250 ton voeding – naar klanten worden getransporteerd. Niet toevallig bevindt deze strategische uitbreiding zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die al sinds 1995 een hoeksteen vormt in het industriële landschap van Mechelen.
State of Warehouse Operations 2024
Warehouses zijn een fundamenteel onderdeel van moderne supply chains. Ze zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat goederen klanten efficiënt, effectief en op tijd kunnen bereiken. Toch zijn veel van deze warehouses toe aan vernieuwing. Er zijn meer investeringen en middelen nodig om echt effectieve operaties te garanderen en om een belangrijke schakel te worden én blijven bij de ondersteuning van de toekomst van hun organisaties. Om meer te weten te komen, gaf Manhattan Associates marktonderzoeksspecialist Vanson Bourne de opdracht om 2000 supplychainprofessionals in verschillende landen en branches te interviewen.
Het complexe speelveld van voorraadmanagement
Sinds de coronapandemie zijn grote onzekerheden in de supply chain de enige zekerheid. Hoewel de situatie zich enigszins lijkt te stabiliseren, wapenen bedrijven zich maar beter tegen de volgende schokgolf. Intussen neemt ook de complexiteit bij veel organisaties toe, denken we maar aan het stijgende aantal SKU’s. Value Chain Management bracht twee experts op het vlak van FPI (forecasting, planning en inventory management) samen voor een boeiend debat over de huidige en de verwachte ontwikkelingen en de mate waarin tools daarop een antwoord kunnen bieden.
De heftruckmarkt anno 2024
Een van de meest vertrouwde elementen in het magazijn is ongetwijfeld de heftruck. Uiteraard moet ook deze allrounder mee met de snelle ontwikkelingen in de markt. Als CEO van de onafhankelijke heftruckverdeler B-Close volgt Eric Maertens de ontwikkelingen in de sector op de voet. Hij geeft ons een overzicht van de huidige trends, de uitdagingen en de toekomstperspectieven.
De hype van de realiteit onderscheiden
Wie al eens een supply chain conferentie bijwoont, wordt overdonderd door termen als machine learning, de autonome goederenketen en ‘large language models’. Het komt er daarbij op aan de hype van de realiteit te onderscheiden. “De hooggespannen verwachtingen voor Industrie 4.0 zijn nog niet volledig ingelost. Niet zelden verliezen bedrijven de basis uit het oog, nochtans een noodzakelijke voorwaarde voor meer ambitieuze projecten”, meent professor Richard Markoff, verbonden aan de ESCP Business School in Parijs en voormalig supply chain expert bij L’Oréal. Samen met collega-professor Ralf Seifert van de universiteit van Lausanne schreef hij onlangs een tweede versie van de bestseller ‘The Digital Supply Chain.’
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Planzer realiseert betere traceerbaarheid met handhelds van Panasonic
Voor Planzer Transport AG, een Zwitsers logistiek familiebedrijf met 59 locaties in eigen land en 9 buitenlandse vestigingen, is de traceerbaarheid van goederen tijdens het transport erg belangrijk. Om de status van zendingen te actualiseren kan het bedrijf niet meer zonder zijn mobiele apparaten, die het niet alleen inzet bij nationaal transport en temperatuurgecontroleerd transport volgens de GDP-richtlijnen, maar ook gebruikt bij pakket- en nachttransport.
Coop vertrouwt voor uitbreiding opnieuw in Witron
Sinds 2014 levert de Noorse supermarktketen Coop vanuit zijn 52.000m² grote centrale distributiecentrum in Oslo 17.000 verschillende droge, verse en bevroren producten aan 1.200 winkels in heel Noorwegen, gaande van grote drukke supermarkten in de stedelijke gebieden tot heel kleine winkels in het uiterste noorden, op 2000 km afstand van het dc.
Wordt Amazon de nieuwe Uber voor vrachtvervoer?
Amazon zou sinds vorig jaar een nieuwe online dienst aan het uittesten zijn om vrachtwagenchauffeurs te matchen met verladers. Dat heeft de Amerikaanse nieuwszender CNBC vernomen uit bronnen die nauw bij het project betrokken zijn. Door een dergelijke online vrachtdienst te lanceren, zou Amazon niet alleen zijn bestaande netwerk van transporteurs beter kunnen beheren en vracht beter toewijzen dan vandaag het geval is.
DHL Express keert terug naar West-Vlaanderen
Projectontwikkelaar Global Estate Group is in Roeselare, op een terrein van bijna 13.000m², gestart met de eerste funderingen en grondwerken van het nieuwste Service Center in West-Vlaanderen. Het betreft een distributiecentrum waar de inkomende goederen niet worden opgeslagen, maar meteen worden ingeladen bij de uitgaande goederen.
IT-bedrijf Simply Deliver treedt toe tot iShare-netwerk
Startup Simply Deliver heeft als eerste IT-bedrijf in Nederland het toetredingsproces van het iShare-afsprakenstelsel succesvol afgerond. Voortaan hebben partijen die via het platform van Simply Deliver data delen, de zekerheid dat hun data veilig en betrouwbaar worden gedeeld, ook wanneer die partijen geen commerciële relatie met elkaar hebben of niet eerder met elkaar data hebben gedeeld.
Motrac Handling & Cleaning neemt Lauwers Heftruck Service over
Motrac Handling & Cleaning, exclusieve invoerder en verdeler van Linde Material Handling producten voor België, heeft de activiteiten van branchegenoot Lauwers Heftruck Service uit Dottenijs overgenomen. Het familiebedrijf Lauwers is al bijna dertig jaar actief als onderhouds- en herstelbedrijf voor de Linde magazijn- en heftrucks en is uitgegroeid tot een belangrijke regionale leverancier van materiaal voor goederenbehandeling.
Wereldwijde one-stop-shop voor heftrucks, hoogwerkers en verreikers
Jungheinrich, aanbieder van intralogistieke oplossingen, gaat op het vlak van materieelverhuur internationaal samenwerken met Riwal. De Riwal Holding Group, met hoofdkantoor in Nederland, is internationaal gespecialiseerd in de verhuur en verkoop van hoogwerkers en verreikers.
Ford creëert robot in combinatie met zelfrijdende auto voor autonome thuisleveringen
Autoconstructeur Ford bouwt samen met Agility Robotics aan een oplossing voor de autonome levering van pakketten aan huis. Daarbij zullen zelfrijdende auto’s worden uitgerust met een robot die zelfstandig uit de auto kan stappen en het pakket tot aan de deur van de bestemmeling brengt.
Meer nauwkeurige winkelvoorraad en snellere picking dankzij native IoT-support
Manhattan Associates introduceert voor het eerst een Store Inventory- and Fulfilment-oplossing (SIF) voor omnichannel fulfilment in de retail, gebaseerd op IoT. De SIF-oplossing van de softwareleverancier beschikt nu over native RFID-ondersteuning, wat de nauwkeurigheid van de winkelvoorraad en de snelheid van de afhandeling van de winkelorders aanzienlijk moet verbeteren.
Weerts Supply Chain bouwt op Liège Trilogiport
Weerts Supply Chain (WSC), het Luikse familiebedrijf actief in transport en logistiek, en de Autonome Haven van Luik hebben een concessieovereenkomst getekend voor 21 hectare land op het multimodale logistieke platform Liège Trilogiport, langs het Albertkanaal in Hermalle-sous-Argenteau - Oupeye.