Volautomatisch bakkenmagazijn voor Locinox
Locinox, een snelgroeiend bedrijf, opende onlangs een nieuwe site om aan hun groeiende logistieke behoeften te voldoen.
Recente artikelen
Partnerinformatie: Zo wordt de supply chain efficiënter door technologie
De toeleveringsketen staat sinds 2020 buitensporig onder druk door de reactie op de pandemie en wordt nu verder belast door de crisis in Oekraïne en Europa. Ondertussen blijft de publieke vraag naar goederen stijgen. Supply chain-technologie helpt bij het aanpakken van veel van de problemen achter de supply chain-crisis.
Hoe mens en robot samen richting topprestaties werken
De vraag naar flexibele en uitvoerbare magazijnoplossingen is urgenter dan ooit tevoren. Om aan deze vraag te voldoen, is automatisering essentieel. Benieuwd wat er nodig is om zo efficiënt mogelijk om te gaan met geautomatiseerde workflows en hoe mens en robot optimaal kunnen samenwerken?
Hoe werken wielnaven. Wanneer is het tijd om te veranderen?
De wielnaaf biedt een veilig bevestigingspunt voor het wiel. Het wordt met bouten of tapeinden aan de as bevestigd, wat ervoor zorgt dat het wiel goed wordt uitgelijnd en op zijn plaats wordt gehouden. Lagersteun: In de deze hubs zoals weergegeven op de afbeelding kunnen vanaf worden gebruikt autoonderdelen24.be zich lagers waardoor het wiel soepel rond de as kan draaien.
LMS krijgt nieuw kader voor verdere groei
In 2022 werd Equans Digital in Frankrijk gelanceerd. Nu volgt de organisatie hetzelfde pad ook in onze contreien. Daarbij wordt alle digitale knowhow van Equans Belux gebundeld onder de naam Equans Digital. Binnen die nieuwe organisatie krijgt LMS (Logistics Management System) een belangrijke plaats toebedeeld.
Internet of Things als gamechanger voor logistiek en industrie
De laatste jaren ontdekken steeds meer bedrijven het potentieel van IoT-oplossingen. Geen wonder, want de komst van nieuwe technologieën zoals 5G, drijft ook het aantal interessante ‘use cases’ op. Aan de hand van enkele sprekende voorbeelden, belicht Emmanuel Routier, vice president Smart Industries bij Orange Business, de mogelijkheden en de strategie op het vlak van IoT.
Een levenslijn voor apothekers en ziekenhuizen
De logistieke sector speelt in ons land een cruciale rol in de bevoorrading van essentiële sectoren, waarvan de gezondheidszorg er één is. In die logistieke keten vinden we Livlina, een logistiek dienstverlener voor de Belgische farma-industrie en onderdeel van de Febelcogroep.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor
Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.
TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa
Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.
Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België
Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.
Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering
MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).
MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot
Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.
Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen
Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.
De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”
Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren
Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.
Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten
Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.
Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp
Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.
Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor
In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.