Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Is blockchain vereist voor physical internet?
De uitspraak dat blockchain vereist is voor physical internet, of dat beide althans een juiste combinatie zouden vormen, viel tijdens het Pics Supply Chain Café van april 2023, dat werd ingevuld door Jeroen Belien (KU Leuven) en Stefan Creemers (IESEG).
Efficiënt voorraadbeheer wordt kritische succesfactor
De coronapandemie en het conflict in Oekraïne deden supply chains op hun grondvesten daveren. Als gevolg daarvan gingen bedrijven massaal buffervoorraden aanleggen. De vele verstoringen in de keten leidden er ook toe dat steeds meer supply chain netwerken onder de loep worden genomen.
Verstoring in de supply chain vandaag
Een opeenstapeling van verschillende gebeurtenissen heeft de laatste jaren en maanden de meeste ketens zwaar onder druk gezet. Een opslingereffect (bullwhip) viel ons te beurt en daar krijgen we vandaag nog steeds mee af te rekenen. Sommigen zagen al het einde van de globale supply chains in zicht komen na covid, Evergreen, Brexit, de oorlog in Oekraïne en de torenhoge container- en energieprijzen.
Software-integraties zorgen voor end-to-end visibiliteit en efficiëntie
Het Limburgse bedrijf Decomecc is gespecialiseerd in de verwerking van aluminium, stalen en roestvast stalen ‘coils’. Om de complexe opdrachten van klanten op een gestructureerde manier te ontvangen en productiestatussen transparant te delen, investeerde Decomecc in verschillende applicaties en software-integraties.
Maakbedrijven halen productie terug naar huis
Nobi is een producent van slimme, op AI gebaseerde lampen voor valpreventie en -detectie. Het bedrijf heeft internationale ambities, maar kondigde eerder dit jaar aan zijn volledige assemblage toch lokaal, in Aartselaar, uit te voeren. Daar heeft Nobi goede redenen voor, ook al voorzag het initiële businessplan de assemblage in China.
Blik op reinforcement learning
De logistieke sector en maakindustrie ondergaan een snelle transformatie, aangewakkerd door de vooruitgang in datagestuurde technologieën. Met name ‘reinforcement learning’ (RL) toont vandaag een veelbelovend potentieel om supply chain-activiteiten te optimaliseren.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Hoe wist Deny Logistics de beladingsgraad met gemiddeld 30% te verhogen?
Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, vertelt Bertrand Deny hoe Deny Logistics de beladingsgraad van zijn vrachtwagens met gemiddeld dertig procent verbeterde door ritplanningssoftware van PTV te implementeren.
Coronacrisis jaagt tekort aan (logistiek) talent de hoogte in
Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het derde kwartaal van 2021 te versnellen.
DFDS en Volvo Trucks werken samen aan elektrische transporten
Transport- en logistiekbedrijf DFDS en Volvo Trucks bundelen hun krachten om elektrisch rijden met zware transporten mogelijk te maken. Als eerste stap zet DFDS een volledig elektrische truck in om onderdelen te leveren aan de Volvo Trucks-fabriek in de buurt van Göteborg.
Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in Port of Limburg
Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in de infrastructuurwerken voor de ontsluiting van het trimodale bedrijventerrein Port of Limburg op de voormalige Ford-terreinen in Genk. De werken worden uitgevoerd in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv.
Smart Transport (Network) Operations; Creating Visibility, Affordability, Resilience & Sustainability (VARS)
Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, gaat Robert Wieggers in op de keuzes die een onderneming moet maken om haar transportoperaties te optimaliseren vanuit zichtbaarheid en controle (Visibility), kostenoogpunt (Affordability), veerkracht en aanpassingsvermogen (Resilience) en duurzaamheid (Sustainability).
Versluys Logistics, luchthaven Oostende-Brugge en haven van Zeebrugge richten gezamenlijk logistiek zee- en luchtvrachtplatform op
In navolging van de exclusieve samenwerkingsovereenkomst die Versluys Logistics vorig jaar sloot met de luchthaven Oostende-Brugge voor de ontwikkeling van ‘Cargo Village’ met logistiek vastgoed op bepaalde delen van de luchthaven, werd nu een intentieverklaring getekend tussen Versluys Logistics en de haven van Zeebrugge.
Brady neemt Nordic ID over
Brady Corporation, met hoofdzetel in Milwaukee, Wisconsin, vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Met de overname van Nordic ID wil het bedrijf zijn positie als wereldwijde full-service leverancier van RFID- en Industrie 4.0-oplossingen versterken.
JooS Consulting lanceert supply chain spin-off Supply Change
Met ‘Supply Change’ lanceert het Belgische JooS Consulting op 1 juni een nieuwe spin-off. Het nieuwe bedrijf zal zich specifiek richten op het detacheren van consultants met logistieke expertise en kwam er door de groeiende vraag naar supply chain en logistieke profielen om processen te ondersteunen en te optimaliseren.
Extra geluiden op elektrische Volvo trucks voor meer veiligheid
Vanaf 1 juli 2021 moeten alle nieuwe elektrische voertuigen in de EU een bepaald geluidsniveau produceren bij snelheden onder en tot en met 20 km/u. Het vereiste geluidsniveau is afhankelijk van de snelheid en wordt hoger naarmate de snelheid toeneemt.
Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop
Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.