Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
De hoeveelheid verkochte vorkheftrucks, pallet stapelaars en pallettrucks bereikte een all time high in 2022
De transportindustrie is de afgelopen jaren sterk gegroeid, waarbij vorkheftrucks, pallet stapelaars en pallettrucks een belangrijke rol hebben gespeeld. In 2022 bereikte de verkoop van deze machines een all-time high. Maar wat zijn precies de factoren die ervoor gezorgd hebben dat er meer van dit soort machines werden verkocht?
Iedereen mee met S&OP
Om de end-to-end-transparantie binnen zijn wereldwijde organisatie te vergroten, besloot de Deense groep Danfoss in te zetten op gestroomlijnde S&OP-processen. Voor het welslagen van die transformatie waren niet enkel de juiste systemen en processen belangrijk.
Logistieke software moet grip op de keten bieden
De turbulente coronaperiode heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat veel bedrijven hun logistieke ketens onvoldoende onder controle hebben. Heel wat organisaties liepen toen ook tegen de grenzen van hun bedrijfssystemen aan. Om de impact op het huidige IT-landschap in kaart te brengen, bestudeerde het adviesbureau Jeroen van den Berg Consulting twintig logistieke softwareprojecten.
Innovatie en automatisering in veeleisende sector
Ruim een jaar geleden nam DHL Supply Chain zijn intrek in een nagelnieuw distributiecentrum in Laekebeek, bij Sint-Pieters-Leeuw. De uitdaging bestond erin efficiëntie en innovatie te verenigen met strikte reglementering, hoge rotatiesnelheden en strenge eisen op het vlak van flexibiliteit.
Automatisering en duurzaamheid gaan hand in hand
In het najaar van 2023 opent het nieuwe distributiecentrum van Cebeo zijn deuren en poorten. Het DC moet de verdere groei van de organisatie helpen realiseren. Met het oog op een optimale efficiëntie en ergonomie voor zijn medewerkers, zet Cebeo er sterk in op automatisering.
Van regionale naar gecentraliseerde aansturing
De honderdste verjaardag van Olympus in 2019 betekende het startsein voor een digitale transformatie bij het bedrijf. De producent van oplossingen voor de medische industrie herstructureert zijn supply chain van een regiogestuurde naar een wereldwijd georkestreerde organisatie.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Programma Smart Warehouse Knowledge 2021
Aanstaande donderdag 18 maart 2021 organiseert Value Chain Smart Warehouse Knowledge 2021 – The Online Summit for Warehouse Management. Download hier het programmaboekje waar u alle praktische informatie, het gedetailleerde programma en informatie van de deelnemende partners terugvindt.
Belgische CEO’s zijn optimistisch, maar hebben toch kopzorgen
Maar liefst 82% van de Belgische CEO’s denkt dat de globale economische groei in 2021 zal verbeteren, tegenover 22% in 2020. Dat blijkt uit de 24ste editie van de CEO Survey, een onderzoek dat PwC in januari en februari 2021 voerde bij ruim 5.050 CEO’s wereldwijd, onder wie 50 Belgische.
Avanos Medical implementeert integrated business planning met OMP op SAP S/4HANA
Avanos Medical, met hoofdzetel in Alpharetta, Georgia (VS), is als leverancier van medische apparatuur in 90 landen actief. De onderneming nam een belangrijke strategische beslissing door up te graden van SAP ECC naar SAP S/4HANA. Even belangrijk voor Avanos was dat hun supply chain planning oplossing compatibel zou zijn met het nieuwe SAP-platform.
DHL Express opent duurzame CityHub op Blue Gate Antwerp
DHL Express, de internationale expressdienst van Deutsche Post DHL Group, heeft op Blue Gate Antwerp een nieuwe CityHub voor de Antwerpse regio geopend. Dit stadsdistributiecentrum vervangt het service center nabij de Noorderlaan en zal wekelijks gemiddeld 50.000 pakjes ophalen en leveren in de Scheldestad en de randgemeenten.
Werkkledingspecialist Dassy breidt fulfilmentcenter uit met TGW
Dassy Europe is een Belgische leverancier van gespecialiseerde werkkleding, waaronder werkbroeken, jassen, beschermingsuitrusting en veiligheidsschoenen. Het bedrijf is in 20 landen actief en levert aan meer dan 1.000 gespecialiseerde handelaars.
Sorteercentrum van PostNL én toegangsweg vormen sluitstuk van MG Park De Hulst
Het bedrijvenpark MG Park De Hulst, aan het Kanaal in Willebroek, krijgt er de komende maanden een groot depot bij én een nieuwe toegangsweg, die zal aansluiten op de Koning Boudewijnlaan. Daarmee zit het hele bouwproject nu in de laatste rechte lijn: nog voor het einde van het jaar zal de volledige werf afgerond zijn.
Supply Chain Portal
(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – Outbound controltower Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman Cases op www.incore.be
Chep Benelux initieert transportsamenwerking tussen klanten
Chep biedt wereldwijd duurzame supply chain-oplossingen aan, met als basis palletpooling. Gezien zijn wereldwijde netwerk van klanten en transporteurs heeft de aanbieder een goede kijk op de goederenstromen van al zijn klanten. Op basis van die data zoekt Chep naar synergieën tussen transportstromen van klanten en stelt hen optimaliseringsmogelijkheden voor.
Onderzoek ABN Amro: Transportsector herstelt zich fors in 2021
Uit het rapport ‘Op weg naar het einde’ van ABN Amro blijkt dat de Nederlandse transportsector in 2021 met 2,5% zal groeien na een krimp (-4%) in 2020. Een andere opvallende bevinding in de sectorprognose Transport en Logistiek 2021-2022 is dat vooral de zee- en de kustvaart profiteren van het herstel van de industriële productie.
Jungheinrich richt zich met zijn Strategie 2025+ op winstgevende groei
Jungheinrich zal zich de komende jaren richten op het verhogen van de rendabiliteit, efficiëntie en duurzaamheid. Dat deelde het bedrijf in Hamburg mee op de voorstelling van zijn nieuwe strategie 2025+. Jungheinrich heeft zijn strategische groeidoelstelling voor 2020 al een jaar eerder bereikt dan gepland en wil zijn nieuwe strategie gebruiken om in de komende jaren nog meer waarde te creëren voor zijn stakeholders - klanten, medewerkers, aandeelhouders, handelspartners en de maatschappij.