Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
De hoeveelheid verkochte vorkheftrucks, pallet stapelaars en pallettrucks bereikte een all time high in 2022
De transportindustrie is de afgelopen jaren sterk gegroeid, waarbij vorkheftrucks, pallet stapelaars en pallettrucks een belangrijke rol hebben gespeeld. In 2022 bereikte de verkoop van deze machines een all-time high. Maar wat zijn precies de factoren die ervoor gezorgd hebben dat er meer van dit soort machines werden verkocht?
Iedereen mee met S&OP
Om de end-to-end-transparantie binnen zijn wereldwijde organisatie te vergroten, besloot de Deense groep Danfoss in te zetten op gestroomlijnde S&OP-processen. Voor het welslagen van die transformatie waren niet enkel de juiste systemen en processen belangrijk.
Logistieke software moet grip op de keten bieden
De turbulente coronaperiode heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat veel bedrijven hun logistieke ketens onvoldoende onder controle hebben. Heel wat organisaties liepen toen ook tegen de grenzen van hun bedrijfssystemen aan. Om de impact op het huidige IT-landschap in kaart te brengen, bestudeerde het adviesbureau Jeroen van den Berg Consulting twintig logistieke softwareprojecten.
Innovatie en automatisering in veeleisende sector
Ruim een jaar geleden nam DHL Supply Chain zijn intrek in een nagelnieuw distributiecentrum in Laekebeek, bij Sint-Pieters-Leeuw. De uitdaging bestond erin efficiëntie en innovatie te verenigen met strikte reglementering, hoge rotatiesnelheden en strenge eisen op het vlak van flexibiliteit.
Automatisering en duurzaamheid gaan hand in hand
In het najaar van 2023 opent het nieuwe distributiecentrum van Cebeo zijn deuren en poorten. Het DC moet de verdere groei van de organisatie helpen realiseren. Met het oog op een optimale efficiëntie en ergonomie voor zijn medewerkers, zet Cebeo er sterk in op automatisering.
Van regionale naar gecentraliseerde aansturing
De honderdste verjaardag van Olympus in 2019 betekende het startsein voor een digitale transformatie bij het bedrijf. De producent van oplossingen voor de medische industrie herstructureert zijn supply chain van een regiogestuurde naar een wereldwijd georkestreerde organisatie.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Hoe wist Deny Logistics de beladingsgraad met gemiddeld 30% te verhogen?
Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, vertelt Bertrand Deny hoe Deny Logistics de beladingsgraad van zijn vrachtwagens met gemiddeld dertig procent verbeterde door ritplanningssoftware van PTV te implementeren.
Coronacrisis jaagt tekort aan (logistiek) talent de hoogte in
Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het derde kwartaal van 2021 te versnellen.
DFDS en Volvo Trucks werken samen aan elektrische transporten
Transport- en logistiekbedrijf DFDS en Volvo Trucks bundelen hun krachten om elektrisch rijden met zware transporten mogelijk te maken. Als eerste stap zet DFDS een volledig elektrische truck in om onderdelen te leveren aan de Volvo Trucks-fabriek in de buurt van Göteborg.
Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in Port of Limburg
Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in de infrastructuurwerken voor de ontsluiting van het trimodale bedrijventerrein Port of Limburg op de voormalige Ford-terreinen in Genk. De werken worden uitgevoerd in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv.
Smart Transport (Network) Operations; Creating Visibility, Affordability, Resilience & Sustainability (VARS)
Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, gaat Robert Wieggers in op de keuzes die een onderneming moet maken om haar transportoperaties te optimaliseren vanuit zichtbaarheid en controle (Visibility), kostenoogpunt (Affordability), veerkracht en aanpassingsvermogen (Resilience) en duurzaamheid (Sustainability).
Versluys Logistics, luchthaven Oostende-Brugge en haven van Zeebrugge richten gezamenlijk logistiek zee- en luchtvrachtplatform op
In navolging van de exclusieve samenwerkingsovereenkomst die Versluys Logistics vorig jaar sloot met de luchthaven Oostende-Brugge voor de ontwikkeling van ‘Cargo Village’ met logistiek vastgoed op bepaalde delen van de luchthaven, werd nu een intentieverklaring getekend tussen Versluys Logistics en de haven van Zeebrugge.
Brady neemt Nordic ID over
Brady Corporation, met hoofdzetel in Milwaukee, Wisconsin, vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Met de overname van Nordic ID wil het bedrijf zijn positie als wereldwijde full-service leverancier van RFID- en Industrie 4.0-oplossingen versterken.
JooS Consulting lanceert supply chain spin-off Supply Change
Met ‘Supply Change’ lanceert het Belgische JooS Consulting op 1 juni een nieuwe spin-off. Het nieuwe bedrijf zal zich specifiek richten op het detacheren van consultants met logistieke expertise en kwam er door de groeiende vraag naar supply chain en logistieke profielen om processen te ondersteunen en te optimaliseren.
Extra geluiden op elektrische Volvo trucks voor meer veiligheid
Vanaf 1 juli 2021 moeten alle nieuwe elektrische voertuigen in de EU een bepaald geluidsniveau produceren bij snelheden onder en tot en met 20 km/u. Het vereiste geluidsniveau is afhankelijk van de snelheid en wordt hoger naarmate de snelheid toeneemt.
Bezorgkosten blijken belangrijkste factor bij keuze van webshop
Onderzoek van Seven Senders heeft de belangrijkste behoeften van online shoppers in kaart gebracht. In samenwerking met onderzoeksbureau YouGov werden begin dit jaar 8.602 online shoppers in negen Europese landen bevraagd: in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Oostenrijk, Spanje en Zwitserland.