Kwaliteitsborging met AI in de autoproductie van BMW Group
Binnen AIQX-initiatief vertrouwt BMW Group op netwerkcamera's van Axis Communications voor innovatieve kwaliteitsinspectie in autoproductie
Als toonaangevend bedrijf in de auto-industrie is de BMW Group al vele jaren pionier op het gebied van innovatieve digitale ontwikkelingen. Een bijzondere focus ligt daarbij op kunstmatige intelligentie (AI) voor geautomatiseerde kwaliteitsborging tijdens productieprocessen. Netwerkcamera's van Axis Communications worden gebruikt in combinatie met in-house technologieën van de BMW Group - waaronder AIQX (Artificial Intelligence Quality Next).
Recente artikelen
Containers en bestelwagens met zonnecellen
Tegen 2050 wil Europa klimaatneutraal zijn en dus moeten we massaal gaan elektrificeren, ook in de logistiek. Maar moet de stroom daarvoor volledig van batterijen komen? Kunnen we er ook zonne-energie voor inzetten, via PV-panelen? Volgens Enfoil kan het, maar dan eerder via een PV-folie. Enfoil is een spin-off van Imec, UHasselt en TNO. Het bedrijf produceert een flexibele, robuuste PV-folie op maat. Daarmee kun je zonne-energie in transport inzetten op manieren die tot voor kort onmogelijk waren.
3PL-aanbieders zijn hefboom voor automatisering
E-commerce en de bijhorende vraag naar logistieke diensten lijken non-stop in een stroomversnelling te zitten. De dringende vraag om toenemende volumes almaar sneller en efficiënter verwerkt te krijgen, zorgt permanent voor nieuwe uitdagingen. Het gebruik van AI, robots, drones en andere digitale transformatietechnologieën brengt de sector voor logistiek en supply chain telkens weer naar een hoger niveau. Alleen vraagt het gebruik van die technologie iedere keer een sprong van zowel e-commercebedrijven als 3PL-aanbieders.
Ingrediënten voor succesvolle crossborder e-commercelogistiek
E-commerce gaat steeds vaker over de grenzen heen. Hoewel de groei momenteel getemperd wordt door de economische malaise, zijn de vooruitzichten op lange termijn rooskleurig. Maar ‘crossborder e-commerce’ brengt ook heel wat uitdagingen met zich mee, met hogere kosten en de naleving van een rist regels voorop. Hoe organisaties wereldwijd daarmee omgaan, werd onlangs uitgebreid onderzocht.
Het belangrijkste proces
In een conventioneel magazijn bestaat de belangrijkste activiteit in het verzamelen en verzendklaar maken van orders. Het magazijn wordt immers afgerekend op zowel service als kosten. Service levels worden veelal gemeten op basis van klachten van klanten. En die klachten hebben vaak betrekking op het niet ontvangen van het juiste product of van de juiste hoeveelheden. En wat de kostenzijde betreft: in het gemiddelde magazijn maakt de loonmassa zestig tot zeventig procent van de totale kosten uit. Van die zestig tot zeventig procent komt nog eens gemiddeld zestig procent op rekening van het orderverzamelen en verzendklaar maken. Als we de kosten willen drukken en efficiënter willen werken, kijken we best eerst naar de grootste kostenposten. Vandaar de drang om dit proces zo optimaal mogelijk, maar ook zo kwalitatief mogelijk uit te voeren.
Digitale bedrijfscultuur met focus op procesverbetering
De markt verandert snel en vraagt een versnelling hoger te schakelen, maar de locatie waarop je werkt laat niet toe verder uit te breiden. Dat was het vraagstuk dat Umicore in Hoboken op zijn bord kreeg. De business unit Precious Metals Refining gaat de uitdaging aan door in te zetten op ‘operational excellence’, ofwel operationele uitmuntendheid. Daarbij is een belangrijke rol weggelegd voor digitalisering en automatisering.
Supply chains benchmarken met DEA
Jezelf met anderen vergelijken kan erg verrijkend zijn. Belangrijk daarbij is wel dat je het op de juiste manier doet. Zo zijn de traditionele methodes vaak op enquêtes gebaseerd en daardoor niet altijd even objectief. Een methode die meer betrouwbare resultaten oplevert, is Data Envelopment Analysis. Prof. dr. ir. Sander de Leeuw, chair in operations research and logistics aan de Wageningen University, legt uit hoe die methode werkt en wat de pro’s en contra’s zijn.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Evonik gebruikt autonome robot voor onderhouds- en inspectietaken
In het kader van een innovatieproject maakt Evonik, actief in de gespecialiseerde chemische industrie, gebruik van een autonome robot bij het verrichten van onderhouds- en inspectietaken op kritieke locaties. Het project wordt geïmplementeerd in een van Evoniks chemische fabrieken, in samenwerking met drie partners van het bedrijf.
Rijnberg Transport automatiseert magazijn voor Elopak met Swisslog
Swisslog heeft de opdracht gekregen om het bijna 25 meter hoge magazijn van Rijnberg Transport in Terneuzen te automatiseren. Concreet zal Swisslog er automatische kranen van meer dan 20 meter hoog en transportbanen plaatsen voor de in- en uitvoer van het gereed product voor drankkartonfabrikant Elopak.
Klimaatneutraal goederentransport via het water uitgetest in Gent
Urban Waterway Logistics, POM Oost-Vlaanderen en Provincie Oost-Vlaanderen hebben in het centrum van Gent een testvaart met bouwmaterialen georganiseerd. Er werd gebruikgemaakt van een zero-emissie stadsboot, met een laadvermogen van 25 ton.
Contargo breidt containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum uit
Logistiek dienstverlener Contargo gaat zijn containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum met 11.000m² uitbreiden. Er wordt zo’n 15 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van onze terminal en de overslagcapaciteit. Zo zal onder meer een tweede overslagkraan in gebruik worden genomen.
Uturn introduceert shipment notifier
Met de shipment notifier wil het platform voor containertransport Unifier ervoor zorgen dat elke containervervoerder in Europa zijn planning optimaal kan matchen met de vraag van opdrachtgevers. Zo krijgt de vervoerder voortaan automatisch ritten te zien die in de planning passen, waardoor hij niet meer door het platform hoeft te scrollen.
Drie kwart van de consumenten ervaart leveringsfouten bij online bestellingen
Maar liefst 77% van de Belgische en Nederlandse consumenten heeft de afgelopen drie maanden een leveringsfout ervaren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Descartes. Het onderzoek moet retailers en logistieke organisaties inzicht bieden in de voorkeuren en zorgen van consumenten over hun aankopen en bezorgingen.
VK architects+engineers is de nieuwe eigenaar van Van Looy Group
VK architects+engineers heeft Van Looy Group overgenomen. Via de acquisitie wil VK architects+engineers de toenemende vraag naar gespecialiseerde dienstverlening invullen. Het bedrijf ziet ook veel potentieel in de kruisbestuiving tussen de verschillende expertises.
Active Ants vergroot capaciteit van Autostore in Roosendaal
Active Ants, dochteronderneming van de Bpost Group, heeft de capaciteit van de Autostore in haar fulfilment center in Roosendaal vergroot naar ruim 98.000 opslagbakken. Bij de opening van dit warehouse eind december 2020 bestond de Autostore nog uit 51.000 opslagbakken.
Krachtige e-trucks met ergonomische sturing
Tijdens World of Material Handling in het Duitse Mannheim stelde Linde Material Handling zijn nieuwste producten en langverwachte innovaties voor. Blikvangers tijdens de reveal show waren de heftrucks 1252 E en 1252 X. De vorkheftrucks koppelen krachtige elektrische aandrijving aan een verbeterde ergonomie.
Swisslog gaat nieuw magazijn van Virto automatiseren
Aanbieder van intralogistieke oplossingen Swisslog wordt verantwoordelijk voor de automatisering van het nieuwe magazijn van Virto Group, een toonaangevende speler in de sector van diepgevroren groenten voor retail, foodservice en industrie.