Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Bezint eer ge aan magazijnautomatisering begint
De wisselvallige economie, de krappe arbeidsmarkt en de stijgende vraag naar e-commerce. Het zijn maar enkele van de factoren die ervoor hebben gezorgd dat magazijnen zeer uitdagende omgevingen zijn geworden. Automatisering kan een treffend antwoord op die uitdagingen zijn, maar alleen als je het slim aanpakt. Zo is goed voorbereid aan de start komen cruciaal. Twee experts van St. Onge Company nemen ons mee door de do’s én de don’ts.
Robotisering in de (haven)praktijk
In de retail is er een periode voor en een periode na corona. Zo zag ook doe-het-zelfretailer Intergamma zijn online verkoop tijdens en na de pandemie een hoge vlucht nemen. Hoog tijd om die groeiactiviteit ook logistiek beter te ondersteunen, vond kersvers CEO Joost de Beijer. Samen met zijn logistieke partner Katoen Natie investeerde Intergamma het afgelopen jaar in een nieuw gerobotiseerd opslag- en pickingsysteem van AutoStore.
Retailers pareren toenemende druk met software voor unified supply chain
Supply chains vormen een complex netwerk van fabrikanten, distributeurs en retailers. Hun onderlinge verbondenheid is nodig om te kunnen voldoen aan de groeiende verwachtingen van klanten, maar maakt supply chains ook kwetsbaar voor storingen. Tenzij ze erin slagen voldoende wendbaarheid en flexibiliteit aan de dag te leggen.
Nieuwe planningsorganisatie als antwoord op onzekerheid
Supply chains zijn vandaag aan heel wat risico’s onderhevig. Daarbij springen externe risico’s zoals oorlogen en aardbevingen het meest in het oog, maar onderhuids spelen interne risico’s organisaties evenzeer parten. Reckitt besloot bij zijn supply chain planning transformatie op die interne risico’s te focussen, om uiteindelijk ook meer weerbaar te worden tegen externe risico’s. Hoe het bedrijf dat aanpakt, vernemen we van Albert Lupano, senior vice president Group Supply Service Transformation bij Reckitt.
Impact van de reshoring race
De verregaande verstoringen van de voorbije jaren hebben heel wat supply chains door elkaar geschud. Om minder kwetsbaar te worden, hebben veel fabrikanten van elektronica en technologische producten besloten hun chemicaliën en componenten in andere oorden te gaan halen. Daarnaast zetten ze vaker fabrieken neer op locaties die zij als veiliger beschouwen. Hoe die bedrijven hun nieuwe netwerken vandaag vormgeven, werd neergepend in een whitepaper, die we hier voor u samenvatten.
Vriesverse voorraden in het vizier
Vandaag heeft Ardo liefst zeventien productie-, verpakkings- en distributiesites in acht landen. Van daaruit verdeelt het bedrijf wereldwijd een breed gamma diepgevroren groenten, kruiden en fruit. Een grote uitdaging voor het bedrijf bestaat erin de voorraden efficiënt te managen. Daarom vatte Ardo een transitietraject aan richting een grotere transparantie en een beter reactievermogen. Daarbij speelt de planningsoplossing Anaplan, die door Bluecrux werd geïmplementeerd, een toonaangevende rol.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Shippeo breidt supply chain visibility platform uit met Ocean & Parcel Tracking
Aanbieder van oplossingen voor supply chain visibility Shippeo voegt nieuwe Ocean- en Parcel-trackingmogelijkheden toe aan zijn platform. Daarmee kunnen bedrijven elke stap van hun leveringen volgen, vanaf de leverancier tot en met de levering aan de eindklant.
DP World neemt in wereldprimeur kinetisch draadloos netwerk in gebruik
De Antwerpse haventerminal van DP World is de eerste terminal in Europa en zelfs ter wereld die gebruik maakt van een flexibel draadloos backbone netwerk (BT’s Rajant Wireless mesh technology). Dit veilige en stabiele netwerk presteert uitermate goed dankzij zijn grote bandbreedte en de end-to-end dekking op een grote oppervlakte.
Fusie DSV en Panalpina weldra een feit
De Zwitserse logistieke groep Panalpina is overstag gegaan voor het verhoogde overnamebod van in totaal 4,6 miljard Zwitserse frank (zo’n 4,1 miljard euro) van zijn Deense concurrent DSV. Daarmee komt een einde aan een overnamestrijd van ruim twee maanden tussen beide partijen.
Eerste autonoom varend schip op de Noordzee
Enkele zeemijl voor de kust van het Nederlandse Den Helder zijn voor het eerst proeven gehouden met een autonoom varend schip op de Noordzee. Daartoe werd de SeaZip 3, een schip van SeaZip Offshore Services, uitgerust met intelligente aansturing waarmee aanvaringen moeten worden voorkomen.
Toyota Material Handling huldigt nieuw hoofdkantoor in Willebroek in
Toyota Material Handling Belgium en het Europese hoofdkantoor Sales & Marketing van de producent zijn voortaan onder één dak verenigd. Het nieuwe gebouw met een bruikbare oppervlakte van 12.562m² in het bedrijventerrein Park De Hulst in Willebroek werd deze week officieel ingehuldigd door het management van Toyota Material Handling Belgium en Europe.
UPS vervoert medische stalen met onbemande drones
Als nieuwe logistieke dienst gaat UPS medische stalen transporteren met drones. Daarvoor gaat het een samenwerking aan met Matternet, actief in autonome dronetechnologie. Het droneproject gaat van start bij het ziekenhuis WakeMed gelegen op de campus in de stad Raleigh (North Carolina, VS).
Eurostar optimaliseert personeels- en onderhoudsplanning met Ordina
Eurostar, dat hogesnelheidstreinverbindingen aanbiedt tussen het vasteland en het Verenigd Koninkrijk, doet een beroep op Ordina voor de optimalisering van zijn personeels- en onderhoudsplanning. De oplossing moet enerzijds de uurroosters van de conducteurs, de managers en het controlekamerpersoneel optimaliseren.
Drie jaar Belgische kilometerheffing, geen feest volgens UPTR
Sinds 1 april 2016 kent België drie gewestelijke tolgebieden voor vrachtvervoer van meer dan 3,5 ton. Daarbij moeten alle vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton een constant ingeschakelde On Board Unit (OBU) aan boord hebben wanneer ze op de openbare weg rijden.
Haven van Zeebrugge gewapend voor alle Brexit-scenario’s
Wat de uitkomst van de Brexit-onderhandelingen ook mag zijn, dat die een forse impact zullen hebben op de Haven van Zeebrugge staat buiten kijf. Gedelegeerd bestuurder Joachim Coens benadrukte tijdens Supply Chain Innovations 2019 in Antwerpen dat de haven klaar is om elk scenario op te vangen.
Willemen Groep gaat voor digitale transformatie met Avanade
Willemen Groep is een van de grootste Belgische familiebedrijven actief in bouw- en wegenbouw. In de loop van de jaren nam de Groep meerdere bedrijven over. Die bedrijven hanteerden tot nu toe elk hun eigen systemen, wat het moeilijk maakte om in real-time businessinzichten en financiële overzichten van de hele Groep te verkrijgen.