Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar

(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.

Recente artikelen

Magazijnautomatisering op kruissnelheid

Het is alweer acht jaar geleden dat Stichd verhuisde naar een nieuw pand in het Nederlandse Tilburg. Aanvankelijk volstond de grotere ruimte om de activiteiten van het dochterbedrijf van Puma op te vangen, maar met de gestage uitbreiding van het assortiment steeg ook de nood om te automatiseren. Na een grondige analyse haalde het bedrijf het Flashpick-systeem van TGW Logistics Group in huis. Dat systeem helpt Stichd de groeikansen optimaal te benutten.

Supply chain optimalisering via slimme ontwerpen en simulaties

In zijn transitie naar een multinationale onderneming ging bouwmaterialenproducent Etex op zoek naar een geïntegreerde aanpak om de supply chain rond zijn 250 productiesites en distributiecentra efficiënter te organiseren. Wat begon als eenvoudige Excel-berekeningen, is geëvolueerd naar een datagedreven methode voor optimalisering en simulatie, waarbij in de toekomst het belang van AI toeneemt. De actualiteit bewijst – helaas – dat die oefeningen geen overbodige luxe zijn.

Shuttlesysteem als mijlpaal in ‘never ending journey’

Toen DRiV zijn automatiseringstraject in Willebroek aanvatte, wist het bedrijf wel waar het startte, maar niet waar het zou eindigen. Vast staat wel dat de keuze voor de OSR, het shuttlesysteem van Knapp, een sleutelmoment was. Dat systeem vormt vandaag de basis voor alle volgende automatisering die DRiV bij zijn verdere groei moet helpen. Tijdens Supply Chain Innovations in Antwerpen gaf Thomas Thys, senior program manager - supply chain operations EMEA bij DRiV (Tenneco Group) tekst en uitleg bij het volledige traject.

Magazijnautomatisering voor efficiëntere voedingslogistiek

In de logistieke wereld blijft de vraag naar geschikte arbeidskrachten het beschikbare aanbod ver overstijgen. Daardoor is de druk om te automatiseren de laatste jaren alleen maar toegenomen. Waagde de Belgische Distrilog Group zich tot dusver enkel aan kleine stapjes op dat pad naar automatisering, met de aanschaf van een AGV-vloot voor zijn magazijn in Willebroek zet het bedrijf voor het eerst een grotere stap. Philip Salaerts, CEO van het familiebedrijf, maakt zich alvast sterk dat het niet de laatste zal zijn.

De waarde van goede managementpraktijken

De Nederlander Pieter Peelen is als technisch bedrijfskundige gespecialiseerd in ondernemerschap, innovatie en strategie. Daarnaast is hij de auteur van het boek ‘Beter is meer’, waarin hij bedrijven een leidraad aanreikt om twee keer zo productief te worden. In deze bijdrage voor Value Chain Management toont hij aan hoe we als bedrijf relatief snel meer waarde, winst en rust kunnen creëren. Daarbij vormen goede managementpraktijken de rode draad.

Duurzame verslogistiek

Sinds de Benelux-divisie van HelloFresh zeven jaar geleden de shift naar elektrische leveringen inzette, heeft de bezorger van maaltijdboxen een heel traject afgelegd op zoek naar de meest aangewezen oplossing. Dankzij gepersonaliseerde elektrische bestelwagens en zogenaamde snellaadpleinen ontvangt 94 procent van de klanten nu al zijn goederen via emissievrij transport.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Skechers breidt intralogistiek in EDC Luik uit met Inther

Vanuit het Europees distributiecentrum (EDC) van Skechers in Luik bedient de Amerikaanse schoenengigant alle kanalen: de klanten van de eigen webshop, de Skechers Retail stores en de wholesale klanten. Omdat Skechers Europa, maar ook wereldwijd, de komende jaren een verdere groei voorziet, is er beslist de automatisering in het EDC uit te breiden.

Jungheinrich introduceert nieuwe orderpicker voor kleine goederen

Jungheinrich stelt met de EKM 202 de nieuwste generatie van zijn orderpicker voor kleine goederen voor. De laadcapaciteit van het toestel is verdubbeld in vergelijking met het vorige model, wat het erg geschikt maakt voor het orderpicken van eender welk type kleine goederen zonder pallets.

Gebrek aan digivaardigheid houdt vooruitgang tegen

Nederlandse managers beschouwen minder digivaardige collega’s als een belemmering voor de digitale vooruitgang van de eigen organisatie. Bijna een kwart van de managers geeft aan zich om die reden te ergeren aan een gebrek aan digivaardigheid op de werkvloer.

Cegeka creëert gratis blockchain starterskit voor bedrijven

Technologische dienstverlener Cegeka ondervindt dat bedrijven sterk geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van blockchain, maar dat de drempel vaak nog te hoog ligt om erin te investeren. Daarom stelt Cegeka op zijn website een gratis DIY-blockchain starterskit ter beschikking die de technologie toegankelijker moet maken voor bedrijven.

Km-heffing voor vrachtwagens: wat verandert er op 1 januari?

Op 1 januari 2019 worden in België twee wijzigingen doorgevoerd in de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. In Wallonië worden de tarieven geïndexeerd.

SAS bundelt Belgische en Nederlandse sales teams

Vanaf 1 januari 2019 worden de sales-afdelingen van SAS in België, Nederland en Luxemburg ondergebracht in één organisatiestructuur. Jeroen van Godtsenhoven, country manager voor SAS België en Luxemburg, zal die Benelux salesdivisie gaan leiden.

VIL reikt Lean and Green prijzen uit

VIL heeft drie Lean and Green Stars en een Lean and Green award uitgereikt. De award wordt toegekend aan bedrijven of organisaties die van plan zijn hun CO₂-uitstoot met 20% te reduceren. Wie daar ook effectief in slaagt, wint de Lean and Green Star.

Snellere doorlooptijden voor import van containers in Antwerpse haven

NxtPort, een dataplatform voor en door de logistieke sector, lanceert twee nieuwe diensten die de doorlooptijden van containers aanzienlijk moeten verkorten. Dankzij een gedigitaliseerde data-uitwisseling worden de administratieve processen voor het importeren en doorvoeren van containers versneld, wat moet leiden tot kortere wachttijden, minder files en minder capaciteitsverlies in en rond de haven van Antwerpen.

Ordina helpt nu ook Nederlandse Douane te automatiseren

De Belgische Douane doet al langer een beroep op Ordina voor de erg complexe planning van douanecontroles. De komende jaren zal Ordina nu ook de Nederlandse Douane (onderdeel van de Belastingdienst) bijstaan om het douanetoezicht te optimaliseren en ervoor te zorgen dat het controleproces efficiënt verloopt en het bedrijfsleven geen onnodige vertragingen oploopt.

Transportbedrijven hebben nood aan datastrategie

Voor veel bedrijven in transport en logistiek is IT tot nu toe vooral een valkuil, die de toch al kleine marges nog kleiner maakt. Maar door een slim gebruik van data kunnen bedrijven ook geld verdienen. Dat blijkt uit een rapport van Panteia, in opdracht van Transport en Logistiek Nederland, TVM verzekeringen en ING.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.