Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Spider krijgt versterking in zijn web
Precies twintig jaar geleden startte Montech met de bouw van zijn Spider palletiseerrobot. Sindsdien is de robotfabrikant uit Beringen blijven inspelen op de behoeften van de veranderende markt. Het nieuwste paradepaardje binnen het gamma is de deltarobot ‘Fast Pecker’, die in staat is zeer efficiënt dozen of kratten te vullen.
Het beste nog beter maken
Het Stores Service Centre (SSC) van Boots UK, de grootste farmaceutische ‘health and beauty’-retailer in het Verenigd Koninkrijk, is een van de grootste geautomatiseerde logistieke centra wereldwijd. Het SSC staat in Nottingham en bedient meer dan 2.500 Boots-winkels in het land, met 8.500 leveringen per week.
Cloud eXperience Center in Vilvoorde
In zijn gloednieuwe Cloud eXperience Center in Vilvoorde toont Oracle hoe bedrijven innovatieve technologie kunnen inzetten om hun digitale transformatie te versnellen. Het softwarehuis wil daarmee vooral inspiratie bieden. In het Cloud eXperience Center demonstreert Oracle onder meer hoe nieuwe technologie kan helpen om een bedrijf beter te managen, om nieuwe markten aan te boren en om efficiënter te werken.
De medewerkers maken het verschil
Met het oog op de verwachte groei heeft Lasaulec 24 nieuwe verticale liftmodules geïnstalleerd. De nieuwe modules komen bovenop de acht modules die de technische groothandel uit Heerenveen in 2012 al had aangeschaft. Zeventig tot tachtig procent van de ruim 150.000 SKU’s ligt straks in deze verticale opslagsystemen van Modula, die worden aangestuurd door software van Vanas Engineering.
Investering van 114 miljoen euro voor nieuw distributiecentrum
Eind februari nam DHL Express op Brussels Airport officieel zijn nieuwe distributiecentrum in gebruik. De hub op de luchthaven is de op twee na grootste van DHL in Europa. Wereldwijd staat het dc in de top vijf. Met de nieuwe hub komt DHL tegemoet aan de vraag naar meer capaciteit in het wereldwijde netwerk.
Insourcen om meer service te leveren
De Finse fabrikant van schuurpapier Mirka neemt het beheer van het magazijn in Opglabbeek weer in eigen handen nadat het jarenlang vertrouwd had op de diensten van DHL. Die beslissing viel niet alleen omwille van de systematische groei van de logistieke activiteiten, maar ook met het oog op een aangepaste strategie die focust op het onderhoud van de schuurmachines.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic
Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.
Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering
Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.
Hardis Group opent vestiging in Italië
Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).
Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor
Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.
TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa
Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.
Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België
Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.
Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering
MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).
MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot
Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.
Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen
Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.
De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”
Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren
Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.