Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Automatisering versterkt aankoopbeslissingen
Als familiebedrijf heeft Induscabel de neiging dingen te doen omdat ‘ze altijd al zo werden gedaan’. Lange tijd gold dat ook op het aankoopdepartement, waar medewerkers tot voor kort op zichzelf waren aangewezen om de juiste beslissingen te nemen.
Van EBITDA naar cash
Uiteindelijk draait het allemaal om de centen. Zonder middelen kan een onderneming nu eenmaal niet overleven. Omdat de logistieke stromen doorwerken tot in de boekhouding, is het noodzakelijk ze ook door een financiële bril te bekijken. Tijdens Supply Chain Innovations 2019 reikte Nicholas De Nil, zaakvoerder van adviesbureau Lean2Cash, tien tips aan voor een betere, gezondere cashflow.
Operational excellence is de belangrijkste succesfactor
Met dertig zijn ze intussen al: de Belgische maakbedrijven die zich officieel een fabriek van de toekomst mogen noemen. Ook BMT Aerospace, leverancier van hoogtechnologische precisiecomponenten voor de luchtvaartsector, sleepte dit jaar de Factory of the Future Award in de wacht.
Op weg naar een autonome supply chain
De IT-wereld heeft de race naar autonome supply chain software al een tijdje ingezet. Softwarebedrijf Infor duwt met Infor Nexus het gaspedaal nog wat dieper in. Het datagedreven platform biedt via zijn Control Center transparantie doorheen de hele supply chain en maakt gebruik van onder meer Internet of Things (IoT), geofencing en artificiële intelligentie (AI) om problemen binnen de logistieke keten te voorspellen, te signaleren en er adequaat op te reageren.
Proeven van een kwaliteitstest
Dankzij benchmarkmodellen kunnen we ons bedrijf vergelijken met andere bedrijven, of op zijn minst deelaspecten ervan. Het is echter niet vanzelfsprekend om een objectief beeld te krijgen van de bedrijven waarmee we een benchmarkoefening maken.
Bedrijven worstelen met digitale transformatie
Dat organisaties intussen het belang van digitale transformatie inzien, daar bestaat geen twijfel over. Dat blijkt ook uit de bedragen die wereldwijd naar digitale transformatietechnologieën vloeien. Verwacht wordt dat bedrijven tegen 2021 meer dan 2 biljoen dollar zullen spenderen aan hardware, software en services die die transformatie ondersteunen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nieuwe aanstellingen bij Prologis
Op 1 januari 2023 benoemde Prologis Björn Thiemann als senior vice president, regional head Northern Europe. In zijn nieuwe functie leidt hij alle operaties en ontwikkelingsactiviteiten in Noord-Europa, die Duitsland, België, Nederland en de Scandinavische landen omvatten.
Sector Transport/Logistiek blijft voorzichtig aanwerven
Ondanks de ongunstige economische context zijn de Belgische werkgevers van plan in de loop van het eerste kwartaal van 2023 personeel te blijven aanwerven. Dat blijkt uit de nieuwste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten.
Dachser neemt Müller Fresh Food Logistics over
Logistiek dienstverlener Dachser neemt de Nederlandse Transportgroep A. Müller B.V. over. Müller is actief in de markt onder de naam Müller Fresh Food Logistics. In 2021 genereerden de 770 food logistieke medewerkers van het bedrijf zo’n 90 miljoen euro aan inkomsten, waarmee het een van de toonaangevende aanbieders van food logistiek in Nederland is.
Maak dit jaar werk van voorraadtraining
(Advertorial) Een efficiënt voorraadbeheer leidt tot 30% kostenbesparing, zonder in te boeten op klantenservice. Dé vraag die zich stelt: heb je een optimale voorraad? Beantwoord je deze vraag puur op buikgevoel met ‘ja’, weet dan dat er meer nodig is om hier juist op te antwoorden.
Carrefour België test thuisbezorging door autonome AI-robots
Voor het eerst in Europa test Carrefour België de thuisbezorging van boodschappen door een honderd procent autonome robot die uitgerust is met artificiële intelligentie (AI). Om deze dienst in Europa te ontwikkelen, werkt Carrefour België samen met de Turkse ontwikkelaar Delivers.AI .
Zuivelproducent Amalthea verbetert processen met AI-oplossing van Infor
Amalthea, een Nederlandse leverancier van geitenkaas en biologische koeienkaas, gebruikt voortaan Infor Coleman AI, de geïntegreerde artificiële intelligentie-oplossing van Infor, om de kwaliteit en opbrengst van de kaas te verbeteren, klanten te binden en duurzaamheid te bevorderen.
DB Schenker dan toch in de etalage
Eerder dit jaar werd al gemeld dat Deutsche Bahn zijn logistieke dochter DB Schenker wel eens van de hand zou kunnen doen. Het ziet er nu naar uit dat de Duitse nationale spoormaatschappij die stap concretiseert en een volledige verkoop van DB Schenker overweegt.
Trimble neemt Transporeon over voor 1,88 miljard euro
Het cloudgebaseerde transportmanagement softwareplatform Transporeon wordt overgenomen door Trimble, een Amerikaans technologiebedrijf dat wereldwijde industrieën ondersteunt in o.a. bouw & constructie, landbouw, georuimtelijk, natuurlijke hulpbronnen en nutsvoorzieningen, overheden en transport.
PSA Antwerp sluit twee contracten voor vernieuwing Europa Terminal
De Belgische terminaloperator PSA Antwerp heeft twee overeenkomsten getekend om grootschalige werken uit te voeren voor de renovatie van zijn Europa Terminal op de rechteroever van de Schelde. De Haven van Antwerpen en PSAA hebben die renovatie nodig om hun behandelingscapaciteit voor de volgende generatie schepen (Ultra Large Container Vessels – UCLV’s) te vergroten.
Aerit lanceert thuisbezorgingsdienst per drone in Zweden
Aerit, een duurzame drone-bezorgdienst gevestigd in Stockholm, heeft met succes een proefproject voltooid waarbij drones producten leveren aan huishoudens in een gebied van 100 vierkante kilometer in het Zweedse Norrtälje. De vluchten, uitgevoerd buiten de visuele zichtlijn (‘beyond visual line of sight’ of BVLOS), bezorgden kruidenierswaren en andere producten aan huizen in de omgeving van de supermarkt ICA Nära Gräddö Skärgårdshandel.