Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Sanitairgroothandel Van Marcke zet in op e-commerce
Sanitairgroothandel Van Marcke blaast dit jaar negentig kaarsjes uit. De Belgische familiale groep, met hoofdzetel in Kortrijk, legde sinds zijn oprichting in 1929 een uitzonderlijk succesvol parcours af en groeide zo uit tot een marktleider in zijn branche.
Hoe de veiligheid garanderen in magazijnen met heftrucks?
Dat investeren in een veilig magazijn loont, daar zijn steeds meer bedrijven van overtuigd. Meer veiligheid betekent immers een hogere productiviteit door minder werkverlet. Bovendien kunnen we zo de kosten door materiële of persoonlijke schade indijken.
Omnichannel is omnipresent
Een consistente on- en offline beleving, WMS-optimalisering en betrokkenheid van de medewerkers. Dat zijn volgens Manhattan Associates in een notendop de belangrijkste uitdagingen voor de supply chain. De softwareleverancier legde tijdens zijn jaarlijkse gebruikersconferentie uit hoe we die in ons voordeel kunnen aanwenden.
Kmo’s weten niet hoe digitaal te transformeren
“De praatfase is voorbij. Vandaag staan we aan het begin van de doefase.” Ook Edward Claeys, gedelegeerd bestuurder van ICT-dienstenleverancier SDE uit Lochristi, ziet een groeiende vraag naar nieuwe oplossingen die bedrijven ondersteunen in hun digitale transformatie.
Online tendering levert concrete benchmark
JLG transporteert jaarlijks duizenden schaarliften, knikarmhoogwerkers en verreikers naar zijn klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Om meer innovatie, digitalisering en transparantie in te bouwen, kiest het bedrijf voor het online tenderplatform van Ticontract.
Rekkenbouwer stroomlijnt organisatiestructuur
Vanaf 2020 integreert Stow al zijn groepsactiviteiten onder de merknaam ‘Stow’. Met die koerswijziging zet de aanbieder van industriële opslagsystemen zijn ambitie kracht bij om uit te groeien tot de mondiale leider binnen de sector. De markt biedt daartoe volgens CEO Jos De Vuyst meer dan ooit de nodige opportuniteiten.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Heppner neemt Segers Internationaal Transport over
Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.
DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport
DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.
Inetum-Realdolmen wordt Inetum
De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.
Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner
“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.
ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!
(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.
AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic
AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten
Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in
Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.
Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden
Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.
UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek
Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.
Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.
B-Close neemt invoerdersactiviteiten Yale over van Hilaire Van der Haeghe
B-Close, een onafhankelijke Belgische onderneming actief in de verdeling en het onderhoud van A-merkheftrucks, neemt vanaf 1 november 2024 de Belgische distributierechten voor het heftruckmerk Yale over. Daarmee laat Hilaire Van der Haeghe (HH Group) zijn bedrijfstak HH Industry over aan B-Close en focust zich verder op zijn kernactiviteiten in de distributie van technisch materieel en diensten voor de landbouw- en groensector.