Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Hoe stroomlijn je de goederenketen bij exponentiële groei?
De functionele en stijlvolle oordopjes van Loop Earplugs veroveren de wereld. Amper zeven jaar na de oprichting heeft het bedrijf al acht miljoen stuks verkocht in meer dan 150 landen. De supply chain-afdeling staat voor de complexe uitdaging om die cadans te volgen en de groei van de scale-up te faciliteren. Loop Earplugs omschrijft de rol van de bevoorradingsplanner als een superheld van het team. “Hij zorgt ervoor dat we niet vast komen te zitten of vertragen terwijl we almaar meer orders met toenemende complexiteit verwerken”, luidt het.
Robots-as-a-Service komt eraan
Binnen een context van complexe supply chains, krappe marges en schaarste op de arbeidsmarkt evolueert supply chain-robotisering vaak van een ‘gamechanger’ naar een noodzaak. Het geldt als een absolute voorwaarde om de efficiëntie te verhogen, knelpunten aan te pakken en het serviceniveau te maximaliseren. Toch gaapt er tussen automatiseren en slim automatiseren vaak nog een grote kloof. Tijdens een geanimeerd rondetafelgesprek georganiseerd door Value Chain poneerden specialisten ter zake Werner De Swaef (Knapp), Jasper van Gool (Still) en Simon Popelier (Logflow) een stand van zaken én hun do’s en don’ts.
Impact van abonnementen op de supply chain
Wie de term ‘abonnement’ hoort, denkt wellicht spontaan aan kranten of tijdschriften, maar abonnementen maken veel meer deel uit van ons dagelijkse leven dan we misschien vermoeden. Dat geldt zelfs voor de bedrijfswereld. Vrijwel in alle afdelingen van een onderneming – niet alleen sales en marketing, maar ook bijvoorbeeld supply chain – laat de impact van een abonnementenmodel zich voelen. Expert ter zake Peter Snoeckx vulde met ‘De Retentie-Economie’ een heel boek over werken met abonnementen. In dit artikel geeft hij alvast een kijk op de mogelijkheden.
Snelle groei vraagt om extra inzichten
Tegen een achtergrond van snelle bedrijfsgroei en een volatiele wereldvraag is een allesomvattende planning onontbeerlijk. Het Nederlandse Koppert, een wereldspeler in biologische landbouwoplossingen, zette samen met Anaplan-partner Bluecrux een planningsproces op dat realtime visibiliteit aan vraag- en aanbodzijde genereert. De hoofdgebruikers bij Koppert configureren zelf planningsmodellen, waardoor de externe afhankelijkheid sterk afneemt.
Van verouderd en te klein naar nieuw en future-proof
Al sinds 1953 distribueert het West-Vlaamse Orizon West bakkerijgrondstoffen en benodigdheden. Toen het oude magazijn in Roeselare te krap werd, besloot het bedrijf vanaf nul een nieuw magazijn te bouwen. Dat intensieve traject resulteerde in een ‘state-of-the-art’ warehouse dat Orizon West niet alleen in staat stelt zijn eigen activiteiten uit te breiden, maar ook als logistiek dienstverlener voor derden op te treden.
E-pick-to-light-karren vereenvoudigen pickproces
Flamingo Pet Products is een internationale groothandel voor huisdierenaccessoires en -snacks. Van kerstmutsen voor jouw viervoeter tot originele aquariumdecoratie: het assortiment van 8.500 producten vindt zijn weg naar onder meer dierenwinkels en tuincentra in meer dan zestig landen. Om haar groei te bestendigen verhuisde de onderneming vorig jaar naar een nagelnieuw magazijn en kantoor in Olen. Het pand biedt vandaag ruimte aan 62.000 palletplaatsen. Blikvanger is het e-pick-to-light-systeem, waarmee de magazijnmedewerkers twaalf orders per pickronde verwerken.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
UPS breidt UPS My Choice wereldwijd uit
UPS breidt zijn dienst ‘UPS My Choice’ uit met 96 bijkomende landen en gebieden in de regio Azië/Stille Oceaan, Latijns-Amerika, het Indische subcontinent, het Midden-Oosten en Afrika, en een uitbreiding in Europa. Het totaal komt daardoor op 112.
AirBridgeCargo vestigt Europese hub op Liege Airport
Liege Airport en de Groep Volga-Dnepr hebben een overeenkomst getekend waardoor de luchtvaartmaatschappij AirBridgeCargo een verbintenis met de luchthaven aangaat. Het gaat om een akkoord over tien jaar, waardoor AirBridgeCargo over 25.000m² aan loodsoppervlakte zal beschikken voor zijn verrichtingen.
Van Hessen implementeert Cloud BI en Analytics Services van Inergy
De Nederlandse onderneming Van Hessen is wereldwijd actief in het oogsten, verwerken en distribueren van natuurdarmen, vleesproducten en farmaceutische producten. Voor zijn activiteiten op het vlak van business intelligence (BI) en analytics heeft het bedrijf een samenwerkingsakkoord getekend met Inergy.
Shippeo breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk
Shippeo, aanbieder van het gelijknamige supply chain visibility platform, breidt na Amsterdam zijn activiteiten nu ook uit naar het Verenigd Koninkrijk. Zo wil het bedrijf tegemoetkomen aan de snelgroeiende vraag van verladers naar voorspellende en real-time informatie over Europese wegleveringen.
Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen
Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen.
H.Essers bouwt nieuwe hoofdzetel in Limburg
Logistiek dienstverlener H.Essers groeit met meer dan 10% per jaar. Met die expansie stijgt eveneens het aantal medewerkers, ook in het hoofdkantoor in het Limburgse Genk. Om die medewerkers onderdak te kunnen bieden, koos H.Essers ervoor een nieuw hoofdkantoor te bouwen op zijn bestaande site aan de Transportlaan in Genk Noord.
Witron wendt ervaring aan bij nieuwste generatie stapelkranen
De nieuwste generatie stapelkranen van Witron kan worden ingezet in dynamische distributiecentra voor supermarkten, e-commerce en andere distributiekanalen. Het gestandaardiseerde voertuig is geschikt voor normale omgevingstemperatuur, maar ook voor koel- en vriesruimten en is bedoeld voor continubedrijf, 365 per jaar, 7 dagen per week, 24 uur per dag.
Koninklijke Zeelandia Groep kiest Infor CloudSuite Food & Beverage
De Koninklijke Zeelandia Groep is een Nederlands familiebedrijf met vestigingen in 31 landen en circa 3.200 medewerkers. Al meer dan 100 jaar ontwikkelt, produceert, verkoopt en distribueert het brood- en banketingrediënten die in meer dan 100 landen worden geleverd.
5000 robots aan de slag bij XPO Logistics
XPO Logistics, leverancier van transport- en logistieke oplossingen, is van plan 5.000 intelligente robots in te zetten in zijn logistieke centra in Noord-Amerika en Europa. De aanschaf van de robots kadert in de plannen van XPO om dit jaar 450 miljoen dollar in technologie te investeren.
Still stelt nieuwe multifunctionele heftruck voor
De Still LTX-FF 05/10 kan zowel trekken, stapelen als transporteren. De compacte allrounder trekt aanhangerbelastingen tot 5.000kg en heft lasten van maximaal 1.000kg tot een hoogte van 1.750mm De breedte van de truck (800mm) en de korte draaicirkel van nog geen 1,5 meter zorgen ervoor dat de LTX-FF ook in heel smalle gangpaden nauwkeurig kan werken.