Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar

(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.

Recente artikelen

Hoe stroomlijn je de goederenketen bij exponentiële groei?

De functionele en stijlvolle oordopjes van Loop Earplugs veroveren de wereld. Amper zeven jaar na de oprichting heeft het bedrijf al acht miljoen stuks verkocht in meer dan 150 landen. De supply chain-afdeling staat voor de complexe uitdaging om die cadans te volgen en de groei van de scale-up te faciliteren. Loop Earplugs omschrijft de rol van de bevoorradingsplanner als een superheld van het team. “Hij zorgt ervoor dat we niet vast komen te zitten of vertragen terwijl we almaar meer orders met toenemende complexiteit verwerken”, luidt het.

Robots-as-a-Service komt eraan

Binnen een context van complexe supply chains, krappe marges en schaarste op de arbeidsmarkt evolueert supply chain-robotisering vaak van een ‘gamechanger’ naar een noodzaak. Het geldt als een absolute voorwaarde om de efficiëntie te verhogen, knelpunten aan te pakken en het serviceniveau te maximaliseren. Toch gaapt er tussen automatiseren en slim automatiseren vaak nog een grote kloof. Tijdens een geanimeerd rondetafelgesprek georganiseerd door Value Chain poneerden specialisten ter zake Werner De Swaef (Knapp), Jasper van Gool (Still) en Simon Popelier (Logflow) een stand van zaken én hun do’s en don’ts.

Impact van abonnementen op de supply chain

Wie de term ‘abonnement’ hoort, denkt wellicht spontaan aan kranten of tijdschriften, maar abonnementen maken veel meer deel uit van ons dagelijkse leven dan we misschien vermoeden. Dat geldt zelfs voor de bedrijfswereld. Vrijwel in alle afdelingen van een onderneming – niet alleen sales en marketing, maar ook bijvoorbeeld supply chain – laat de impact van een abonnementenmodel zich voelen. Expert ter zake Peter Snoeckx vulde met ‘De Retentie-Economie’ een heel boek over werken met abonnementen. In dit artikel geeft hij alvast een kijk op de mogelijkheden.

Snelle groei vraagt om extra inzichten

Tegen een achtergrond van snelle bedrijfsgroei en een volatiele wereldvraag is een allesomvattende planning onontbeerlijk. Het Nederlandse Koppert, een wereldspeler in biologische landbouwoplossingen, zette samen met Anaplan-partner Bluecrux een planningsproces op dat realtime visibiliteit aan vraag- en aanbodzijde genereert. De hoofdgebruikers bij Koppert configureren zelf planningsmodellen, waardoor de externe afhankelijkheid sterk afneemt.

Van verouderd en te klein naar nieuw en future-proof

Al sinds 1953 distribueert het West-Vlaamse Orizon West bakkerijgrondstoffen en benodigdheden. Toen het oude magazijn in Roeselare te krap werd, besloot het bedrijf vanaf nul een nieuw magazijn te bouwen. Dat intensieve traject resulteerde in een ‘state-of-the-art’ warehouse dat Orizon West niet alleen in staat stelt zijn eigen activiteiten uit te breiden, maar ook als logistiek dienstverlener voor derden op te treden.

E-pick-to-light-karren vereenvoudigen pickproces

Flamingo Pet Products is een internationale groothandel voor huisdierenaccessoires en -snacks. Van kerstmutsen voor jouw viervoeter tot originele aquariumdecoratie: het assortiment van 8.500 producten vindt zijn weg naar onder meer dierenwinkels en tuincentra in meer dan zestig landen. Om haar groei te bestendigen verhuisde de onderneming vorig jaar naar een nagelnieuw magazijn en kantoor in Olen. Het pand biedt vandaag ruimte aan 62.000 palletplaatsen. Blikvanger is het e-pick-to-light-systeem, waarmee de magazijnmedewerkers twaalf orders per pickronde verwerken.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Bakkersbedrijf Van der Meulen kiest voor Toyota truckvloot

Van der Meulen is een Fries bakkersbedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in melba toast, beschuit en roggebrood. Gezien de stijgende groei in export stapt het bedrijf over op een complete Toyota truckvloot. In totaal omvat de truckvloot 8 elektrische heftrucks en 12 verschillende magazijntrucks zoals elektrische stapelaars en elektrische pallettrucks.

Walmart regelt personeelsplanning met JDA

De Amerikaanse retailgigant Walmart zet voortaan JDA Workforce Management in als basis voor zijn geavanceerde, voorspellende planningssysteem. Daardoor kunnen 1,1 miljoen winkelmedewerkers van 4,600 winkels wereldwijd de planning inzien, diensten aanpassen en open diensten invullen.

Belgische bedrijfsleiders hinken achterop op vlak van AI

Terwijl de hele wereld volop AI-technologie (artificiële intelligentie) aan het implementeren is, lijden Belgische organisaties nog aan koudwatervrees. Zo blijkt uit onderzoek van Avanade, aanbieder van digitale oplossingen binnen het Microsoft-ecosysteem.

Gebrek aan strategisch ownership vertraagt digitale transformatie in bedrijven

Volgens het ‘2019 Digital Means Business Report’ van technologiedienstenbedrijf NTT is slechts 11% van de ondernemingen zeer tevreden met degenen die verantwoordelijk zijn voor hun digitale transformatie, ondanks het feit dat bijna driekwart van hen al volop in het traject zitten.

UPS investeert in transportbedrijf dat zelfrijdende vrachtwagens test

UPS Ventures heeft een minderheidsinvestering gedaan in het autonome transportbedrijf TuSimple. Samen testen beide bedrijven zelfrijdende vrachtwagens op de weg in Arizona om te bepalen of de voertuigen de diensten en efficiëntie van het UPS-netwerk kunnen verbeteren.

UPTR verkrijgt objectieve cijfers over milieu en mobiliteit

UPTR (de beroepsvereniging voor Belgische transport- en logistieke ondernemingen) pleit er al geruime tijd voor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit. De vereniging lijkt nu zijn eerste slag thuis te hebben gehaald, want Viapass geeft gedetailleerde gegevens vrij in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.

Samsung en Microsoft versterken samen connectiviteit tussen mobiele apparaten en platformen

Samsung en Microsoft breiden hun langdurige strategische samenwerking uit om naadloze productiviteitservaringen op verschillende apparaten, applicaties en diensten aan te bieden. Met de introductie van de Samsung Galaxy Note10 worden de populairste productiviteitsoplossingen van Microsoft voor smartphones nu naadloos geïntegreerd in Galaxy-producten en -diensten.

Kevin Samuelson nieuwe CEO bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudoplossingen, heeft Kevin Samuelson aangesteld als nieuwe chief executive officer. Samuelson, voorheen CFO bij Infor, volgt daarmee Charles Phillips op die sinds 2010 als CEO actief was. Charles Philips is benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur van Infor.

Onderzoek wijst op grote kansen voor elektrische stadslogistiek

Omdat het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtwagens snel toeneemt, ligt voor ondernemers het elektrificeren van het goederenvervoer van en naar de stad voor de hand. Maar die stap roept ook allerlei vragen over de haalbaarheid op.

DHL Express België test elektrische bestelwagen StreetScooter

Bij wijze van proefproject zet de koerierdienst gedurende een maand de elektrische StreetScooter in voor een klant in de automobielsector, met de bedoeling dringende wisselstukken op een meer duurzame manier te vervoeren. De test, die kadert in het ‘GoGreen’-programma van DHL, moet uitwijzen of het haalbaar is om elektrische bestelwagens op niet stedelijke routes in te zetten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.