Efficiëntie en energiebesparing in magazijnen: de rol van PVC-gordijnen
In magazijnen en industriële ruimtes staan efficiëntie en energiebesparing centraal. Elk detail telt als het gaat om het optimaliseren van de logistieke stroom en het minimaliseren van energieverbruik. PVC-gordijnen zijn daarvoor een simpele, maar uiterst doeltreffende oplossing. Ze bieden tal van voordelen voor magazijnen en productiefaciliteiten, zowel op het vlak van kostenbesparing als operationele efficiëntie.
Recente artikelen
Brug tussen twee werelden
Een miljoen mensen in nood bereiken in België, zo luidt de missie van de vzw Goods to Give. Om dat te realiseren is een weldoordacht netwerk van afhaalpunten nodig. In opdracht van Goods to Give voerde consultancybureau PwC een netwerkstudie uit. Op basis van de resultaten werden recent drie nieuwe afhaalpunten geopend. Daardoor kunnen ineens veel meer mensen op een kostenefficiënte manier van de nodige non-foodproducten worden voorzien.
Van vijf magazijnlocaties naar één centrale hub
Liefst 65.000 vierkante meter groot is het nagelnieuwe magazijn van Kellanova, het vroegere Kellog Company. Niet alleen is het de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Vanuit de nieuwe logistieke hub zal 21 procent van het Europese volume van Kellanova – goed voor dagelijks 250 ton voeding – naar klanten worden getransporteerd. Niet toevallig bevindt deze strategische uitbreiding zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die al sinds 1995 een hoeksteen vormt in het industriële landschap van Mechelen.
State of Warehouse Operations 2024
Warehouses zijn een fundamenteel onderdeel van moderne supply chains. Ze zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat goederen klanten efficiënt, effectief en op tijd kunnen bereiken. Toch zijn veel van deze warehouses toe aan vernieuwing. Er zijn meer investeringen en middelen nodig om echt effectieve operaties te garanderen en om een belangrijke schakel te worden én blijven bij de ondersteuning van de toekomst van hun organisaties. Om meer te weten te komen, gaf Manhattan Associates marktonderzoeksspecialist Vanson Bourne de opdracht om 2000 supplychainprofessionals in verschillende landen en branches te interviewen.
Het complexe speelveld van voorraadmanagement
Sinds de coronapandemie zijn grote onzekerheden in de supply chain de enige zekerheid. Hoewel de situatie zich enigszins lijkt te stabiliseren, wapenen bedrijven zich maar beter tegen de volgende schokgolf. Intussen neemt ook de complexiteit bij veel organisaties toe, denken we maar aan het stijgende aantal SKU’s. Value Chain Management bracht twee experts op het vlak van FPI (forecasting, planning en inventory management) samen voor een boeiend debat over de huidige en de verwachte ontwikkelingen en de mate waarin tools daarop een antwoord kunnen bieden.
De heftruckmarkt anno 2024
Een van de meest vertrouwde elementen in het magazijn is ongetwijfeld de heftruck. Uiteraard moet ook deze allrounder mee met de snelle ontwikkelingen in de markt. Als CEO van de onafhankelijke heftruckverdeler B-Close volgt Eric Maertens de ontwikkelingen in de sector op de voet. Hij geeft ons een overzicht van de huidige trends, de uitdagingen en de toekomstperspectieven.
De hype van de realiteit onderscheiden
Wie al eens een supply chain conferentie bijwoont, wordt overdonderd door termen als machine learning, de autonome goederenketen en ‘large language models’. Het komt er daarbij op aan de hype van de realiteit te onderscheiden. “De hooggespannen verwachtingen voor Industrie 4.0 zijn nog niet volledig ingelost. Niet zelden verliezen bedrijven de basis uit het oog, nochtans een noodzakelijke voorwaarde voor meer ambitieuze projecten”, meent professor Richard Markoff, verbonden aan de ESCP Business School in Parijs en voormalig supply chain expert bij L’Oréal. Samen met collega-professor Ralf Seifert van de universiteit van Lausanne schreef hij onlangs een tweede versie van de bestseller ‘The Digital Supply Chain.’
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Trends Business Information lanceert ProspectFinder
Artikel - Als onestopshop voor actuele bedrijfsinformatie biedt Trends Top, een merk van Trends Business Information, zijn klanten ook webtools aan voor financiële analyse, prospectie, geomarketing en salesmanagement. Samen met Natch, gespecialiseerd in b2b e-business, stak Trends Top een van die prospectietools in een totaal nieuw kleedje.
Transporeon en Ortec bieden samen oplossing voor optimaal laden en transporteren
Transporeon, aanbieder van geïntegreerde cloud-gebaseerde logistieke platformen, en Ortec, wereldwijd leverancier van mathematische optimaliseringssoftware, kondigen een strategische samenwerking aan om een geavanceerde, datagestuurde oplossing te bieden aan klanten die op zoek zijn naar efficiëntere manieren om ladingen te optimaliseren en toe te wijzen.
Generix Group voldoet aan Europese interoperabiliteitsnormen voor e-invoicing
Eerder deze maand presenteerde Generix Group de ontwikkelingen in het kader van het EURINV-project aan de vertegenwoordigers van het programma ‘Connecting Europe Facility’ van de Europese Commissie. Het ‘Connecting Europe Facility’ programma wordt beheerd door het Uitvoerend Agentschap voor innovatie en netwerken (IENA) binnen de Europese Commissie.
Alibaba gaat leveren met autonome robots
De Chinese e-commercegigant Alibaba gaat op grote schaal autonome robots inzetten voor last-mile leveringen. Die aankondiging was een van de hoogtepunten tijdens de twaalfde editie van Apsara, het jaarlijkse technologie-event van Alibaba Group.
Capaciteit van wegvervoer op Europese spotmarkt op laagste niveau sinds 2017
In vergelijking met augustus 2020 was er in de eerste twee weken van september 14,4% minder wegvervoerscapaciteit beschikbaar op de Europese spotmarkt. Die conclusie trekt Transporeon op basis van de gegevens in zijn Transport Market Monitor (TMM), een online dienst die wordt geleverd door dochteronderneming Tim Consult op basis van transportgegevens van meer dan 1,8 miljoen vrachten per jaar.
First en last mile als succesfactor in retail en logistiek
Whitepaper - In de recente whitepaper, "De first en de last mile als succesfactor in retail en logistiek", kijkt Zetes, een leverancier van supply chain-technologie, naar de uitdagingen voor de e-commerce bij het verbeteren van de klantervaring, van orderpicking, verpakking en verzending tot en met de fysieke bezorging bij de klant.
Aantal XXL warehouses in België, Nederland en Duitsland stijgt sneller
In de periode 2013-2019 werden 424 megadistributiecentra – met elk meer dan 40.000m² vloeroppervlakte – gebouwd of aangekondigd in het logistieke hart van Europa. Daarbij omvat ‘2019’ ook de warehouses die in 2018/2019 werden aangekondigd en in 2020/2021 opengaan.
's Werelds grootste Autostore opslag- en orderpicksysteem op een mezzanine bij TTI, Inc.
Artikel - Elektronicadistributeur TTI, lnc. heeft een assortiment van meer dan 250.000 onderdelen. Om deze ruimtebesparend op te kunnen slaan en snel en efficiënt te kunnen orderpicken, breidde het bedrijf het bestaande distributiecentrum nabij München uit en investeerde het in een AutoStore-oplossing van de intralogistiekspecialist Element Logic.
Digitalisering, het antwoord op stijgende klantverwachtingen
Artikel - De wereld van handel- en productiebedrijven verandert snel. De verwachtingen van de markt zijn de laatste jaren, maanden en zelfs weken sterk geëvolueerd. Als ondernemer wordt u verplicht om zich steeds aan te passen. Digitalisering speelt hierin een cruciale rol.
Linkedin Optimact Pagina
(Advertorial) We willen jullie allemaal bedanken voor uw inschrijving op onze Optimact-bedrijfspagina. Bijna 400 volgers, wat een stijging van 100% betekent in de afgelopen maand. We hebben vorige week de samenwerking met Supply Chain Profs aangekondigd, maar er volgt meer nieuws.