Innovation in agriculture and food processing
(Advertorial) With our global population expected to reach 10 billion by 2050, experts estimate we’ll need to increase food yields by 50% compared to 2013 levels. Additionally, agriculture and food supply chains will need to be transformed to handle climate change and reduce consumption of natural resources. Innovation and technology will be part of the solution with corporations and startups exploring new opportunities and collaborations to drive a more sustainable and productive food supply chain.
Recente artikelen
De hype van de realiteit onderscheiden
Wie al eens een supply chain conferentie bijwoont, wordt overdonderd door termen als machine learning, de autonome goederenketen en ‘large language models’. Het komt er daarbij op aan de hype van de realiteit te onderscheiden. “De hooggespannen verwachtingen voor Industrie 4.0 zijn nog niet volledig ingelost. Niet zelden verliezen bedrijven de basis uit het oog, nochtans een noodzakelijke voorwaarde voor meer ambitieuze projecten”, meent professor Richard Markoff, verbonden aan de ESCP Business School in Parijs en voormalig supply chain expert bij L’Oréal. Samen met collega-professor Ralf Seifert van de universiteit van Lausanne schreef hij onlangs een tweede versie van de bestseller ‘The Digital Supply Chain.’
Rethinking Supply Chain
In vijf jaar tijd is er op supply chain vlak veel veranderd. Dus besloot Bram Desmet, professor aan de Vlerick Business School en CEO van Solventure, een derde boek te schrijven. In ‘Rethinking Supply Chain’ focust hij op strategisch gedreven, duurzame en veerkrachtige supply chains. Het boek moet bedrijven aan het denken zetten over hoe ze het duurzaamheidsaspect aan hun supply chain driehoek kunnen koppelen en waarom het zo belangrijk is te evolueren naar S&OP 2.0, bijvoorbeeld.
Actie in je magazijn: kies voor magazijnrobots
(Advertorial) Klanten verwachten vandaag de dag dat hun bestelling zo snel mogelijk wordt geleverd, het liefst nog dezelfde dag. Dit legt een enorme druk op bedrijven en hun magazijnen, die daarvoor veerkrachtig en duurzaam moeten opereren.
Case study Optima T
Om de veiligheid van hun werknemers, apparatuur en materialen in hun ultramoderne CO2- neutrale magazijn te garanderen, heeft OptimaT zich laten adviseren bij A-SAFE, experts op het gebied van veiligheidsoplossingen.
Het project resulteerde in de installatie van een reeks oplossingen in de faciliteiten, waaronder barrières om de veiligheid van voetgangers in het magazijn te verbeteren en barrières bij laadkades, om een buffer te bieden tussen werknemers die in dit gebied werken en vorkheftrucks die er gebruikt worden.
Verhoogde veiligheid, kostenbesparingen en hoge ROI voor Katoen Natie na samenwerking met A-SAFE
Katoen Natie, een wereldwijd logistiek dienstverlener met vestigingen in 39 landen en 50.000 medewerkers wereldwijd, wil personeel, voorraad en hun pand in Gent beschermen.
Met ongeveer 1.000 medewerkers en 350.000 vierkante meter aan magazijnen en kantoren, heeft Katoen Natie samen met A-SAFE, een toonaangevende producent van veiligheidsoplossingen, een veilige werkomgeving gecreëerd.
De samenwerking tussen Katoen Natie en A-SAFE begon in 2018 via een aanbestedingsproces. A-SAFE kwam als beste naar voren en sindsdien blijven ze nauw samenwerken. Dimitri Raman, Operationeel Directeur bij Katoen Natie: “A-SAFE is geselecteerd tijdens een aanbesteding en daarnaast hebben we ook de producten zelf getest en in die producttesten, samen met de al onafhankelijke testen van A-SAFE, kwamen zij als beste uit de bus.” De samenwerking leidde tot plaatsing van effectieve veiligheidsoplossingen met een terugverdientijd van één tot twee jaar na installatie.
Drankenfabrikant Campari kiest voor A-SAFE’s recept voor verhoogde efficiëntie en veiligheid
Het bedrijf
Campari is een Italiaans drankenbedrijf dat in 1860 is opgericht. Ze zijn een van de grootste spelers in de industrie en opereren in meer dan 190 markten wereldwijd. De groep heeft wereldwijd ongeveer 4500 medewerkers in dienst en is de zesde grootste groep in de sterke drankenindustrie wereldwijd. Ons hoofdkantoor bevindt zich in Sesto San Giovanni, terwijl het aantal productielocaties is gestegen van 8 in 2004 tot de huidige 23, waarvan er 4 in Italië zijn. Hun andere Europese fabrieken bevinden zich in Frankrijk, Schotland en Griekenland. Ze hebben ook fabrieken in de Verenigde Staten, Jamaica, Canada, Mexico, Argentinië, Brazilië en Australië.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Voor een succesvolle COVID-19-vaccinatiedistributie, moeten we meer doen om afval te verminderen en het vertrouwen opbouwen in de koude keten
(Advertorial) Nu er steeds nieuws komt over succesvolle COVID-19 vaccinproeven, krijgen mensen over de hele wereld hoop dat de dagen van lockdowns, social distancing en mondkapjes binnenkort voorbij zijn. Maar het optimisme dat we een einde kunnen maken aan deze pandemie wanneer een vaccin op de markt komt, wordt uitgedaagd door de extreme temperatuurgevoeligheid en variabiliteit van zowel ultrabevroren, bevroren als gekoelde formuleringen.
Gebr. Heinemann kiest voor Rental Fleet Management van Jungheinrich
Gebr. Heinemann is als reisretailbedrijf wereldwijd actief. Het bedrijf exploiteert ongeveer 600 ‘duty free & travel value shops’, merkboetieks en concept stores onder licentie op internationale luchthavens, evenals winkels aan grensovergangen en aan boord van cruiseschepen.
Lineas neemt Independent Rail Partner in Nederland over
De Europese private spoorvrachtoperator Lineas versterkt zijn aanwezigheid in de haven van Rotterdam en Nederland met de overname van operator Independent Rail Partner (IRP). De voorbije jaren heeft Lineas zijn Green Xpress Network uitgebreid tot 23 bestemmingen in heel Europa.
Go4Logistics wordt eerste Ultimo implementatiepartner in België
Het Belgische Go4Logistics, ontwikkelaar van oplossingen voor transport- en logistieke bedrijven, breidt per 1 juni zijn dienstverlening uit met Ultimo services. Daarmee wordt het bedrijf de eerste implementatiepartner voor Ultimo in België.
Savoye integreert realtime shipment visibility van Shippeo in Odatio
Savoye, ontwikkelaar van software voor logistiek en supply chain management, doet een beroep op Shippeo om een realtime ‘shipment visibility service’ te voorzien binnen Odatio, het gecombineerde systeem voor magazijn- en transportbeheer dat Savoye recent lanceerde.
Informore voortaan in handen van Caroz
Caroz, ‘The control tower’ uit het Nederlandse Venlo heeft TMS-leverancier Informore overgenomen. Beide bedrijven waren de afgelopen negen jaar al partner in verschillende projecten. Informore, opgericht in 1992, bood als eerste in Europa een transport management systeem aan dat speciaal ontworpen was voor verladers.
Heylen Warehouses start bouw op bedrijvencampus Hoeksche Waard
De Nederlandse gemeente Hoeksche Waard heeft een definitieve vergunning afgeleverd voor de eerste bouwfase van de nieuwe bedrijvencampus op het eiland Hoeksche Waard. Investeerder en ontwikkelaar Heylen Warehouses gaat er een nieuw logistiek gebouw realiseren op het voormalige terrein van de suikerfabriek.
DSV Panalpina neemt Global Integrated Logistics van Agility over
Twee jaar na de overname van het Zwitserse Panalpina kondigt de Deense transport- en logistieke onderneming DSV opnieuw een grote acquisitie aan: Agility Global Integrated Logistics (GIL). Met de overname is een prijskaartje van bijna 3,5 miljard euro (DKK 26 miljard) gemoeid.
GLS test nieuwe oplossingen voor ‘city logistics’ in Brussel
In het kader van zijn duurzaamheidsprogramma ThinkGreen streeft de GLS Group naar de elektrificatie van zijn voertuigenpark. Daarvoor worden over heel Europa voortdurend nieuwe modellen op hun praktische inzetbaarheid getest en kan elke GLS-vestiging de testresultaten van alle testlanden raadplegen.
Colruyt Group zorgt voor eerste stille levering met elektrische truck
Colruyt Group heeft in Brussel een eerste stille levering met een elektrische 44 ton-truck uitgevoerd. Daarmee zet de retailer, die dagelijks 1.000 ton producten aan 24 winkels in het Brussels Gewest levert, een belangrijke stap richting meer duurzaam leveren in een stedelijke context.