Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Hoe lossen we de capaciteitsparadox op?
Wie vandaag de weg op gaat, kan er niet naast kijken. Het toenemende aantal kleinere, maar meer frequente zendingen verhoogt de maatschappelijke hinder zienderogen. Die trend versterkt meteen ook de capaciteitsparadox. Enerzijds komen er steeds meer vrachtwagens op de weg, anderzijds zien we de vulgraad almaar verslechteren.
Productiviteit opdrijven zonder werklast te verhogen
Met het vizier op een steeds meer digitale toekomst, loopt er bij het Harelbeekse bedrijf Altachem een proefproject met AMR’s. Die Autonomous Mobile Robots moeten voor logistieke efficiëntie zorgen in de productiehal, waarbij de verschillende stappen niet langer apart, maar als één geolied geheel zullen verlopen.
We zullen nooit stoppen met veranderen
De fabriek van de toekomst staat vandaag al in Libramont. Het is een van de thuishavens van de Franse schoonheids- en cosmeticareus L’Oréal. De fabriek werkt er met innovatieve technologieën en ideeën, steeds met het oog op duurzame ontwikkeling én op een volledig CO2-neutrale manier.
Logistiek dienstverlener moderniseert distributiecentrum
Wisselen van WMS is geen sinecure. Dat ondervond ook de Nederlandse logistiek dienstverlener Nabuurs. Met het pakket Reflex WMS van Hardis Group had het bedrijf wel de juiste keuze gemaakt, maar de samenwerking met de implementatiepartner liep niet zoals gehoopt.
Organiseren op de groei
Eind 2020 nam het bloeiende Belgische parafarmaciebedrijf Medi-Market Group zijn intrek in een nieuw magazijn in Nijvel. Aan die verhuizing ging een intens traject vooraf. Een verhelderend gesprek over de grote logistieke uitdagingen hadden we met Peter Bos, CIO Medi-Market Group en supply chain director Medi-Supply.
25 jaar Business Logistics
Business Logistics/Value Chain viert feest, want het magazine bestaat een volle 25 jaar! De tijden zijn er niet naar om uitbundig te vieren, dus beperken we ons tot een terugblik op 25 jaar logistiek en supply chain management. Toen we in 1992 met de voorloper ‘Logistiek Management’ startten, was voor velen de term logistiek een begrip uit het leger, meer niet.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Sector Transport/Logistiek blijft voorzichtig aanwerven
Ondanks de ongunstige economische context zijn de Belgische werkgevers van plan in de loop van het eerste kwartaal van 2023 personeel te blijven aanwerven. Dat blijkt uit de nieuwste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten.
Dachser neemt Müller Fresh Food Logistics over
Logistiek dienstverlener Dachser neemt de Nederlandse Transportgroep A. Müller B.V. over. Müller is actief in de markt onder de naam Müller Fresh Food Logistics. In 2021 genereerden de 770 food logistieke medewerkers van het bedrijf zo’n 90 miljoen euro aan inkomsten, waarmee het een van de toonaangevende aanbieders van food logistiek in Nederland is.
Maak dit jaar werk van voorraadtraining
(Advertorial) Een efficiënt voorraadbeheer leidt tot 30% kostenbesparing, zonder in te boeten op klantenservice. Dé vraag die zich stelt: heb je een optimale voorraad? Beantwoord je deze vraag puur op buikgevoel met ‘ja’, weet dan dat er meer nodig is om hier juist op te antwoorden.
Carrefour België test thuisbezorging door autonome AI-robots
Voor het eerst in Europa test Carrefour België de thuisbezorging van boodschappen door een honderd procent autonome robot die uitgerust is met artificiële intelligentie (AI). Om deze dienst in Europa te ontwikkelen, werkt Carrefour België samen met de Turkse ontwikkelaar Delivers.AI .
Zuivelproducent Amalthea verbetert processen met AI-oplossing van Infor
Amalthea, een Nederlandse leverancier van geitenkaas en biologische koeienkaas, gebruikt voortaan Infor Coleman AI, de geïntegreerde artificiële intelligentie-oplossing van Infor, om de kwaliteit en opbrengst van de kaas te verbeteren, klanten te binden en duurzaamheid te bevorderen.
DB Schenker dan toch in de etalage
Eerder dit jaar werd al gemeld dat Deutsche Bahn zijn logistieke dochter DB Schenker wel eens van de hand zou kunnen doen. Het ziet er nu naar uit dat de Duitse nationale spoormaatschappij die stap concretiseert en een volledige verkoop van DB Schenker overweegt.
Trimble neemt Transporeon over voor 1,88 miljard euro
Het cloudgebaseerde transportmanagement softwareplatform Transporeon wordt overgenomen door Trimble, een Amerikaans technologiebedrijf dat wereldwijde industrieën ondersteunt in o.a. bouw & constructie, landbouw, georuimtelijk, natuurlijke hulpbronnen en nutsvoorzieningen, overheden en transport.
PSA Antwerp sluit twee contracten voor vernieuwing Europa Terminal
De Belgische terminaloperator PSA Antwerp heeft twee overeenkomsten getekend om grootschalige werken uit te voeren voor de renovatie van zijn Europa Terminal op de rechteroever van de Schelde. De Haven van Antwerpen en PSAA hebben die renovatie nodig om hun behandelingscapaciteit voor de volgende generatie schepen (Ultra Large Container Vessels – UCLV’s) te vergroten.
Aerit lanceert thuisbezorgingsdienst per drone in Zweden
Aerit, een duurzame drone-bezorgdienst gevestigd in Stockholm, heeft met succes een proefproject voltooid waarbij drones producten leveren aan huishoudens in een gebied van 100 vierkante kilometer in het Zweedse Norrtälje. De vluchten, uitgevoerd buiten de visuele zichtlijn (‘beyond visual line of sight’ of BVLOS), bezorgden kruidenierswaren en andere producten aan huizen in de omgeving van de supermarkt ICA Nära Gräddö Skärgårdshandel.
Bridgestone en Bia sluiten partnership voor elektrificatie van wagenparken
Bridgestone Mobility Solutions, aanbieder van banden en oplossingen voor duurzame mobiliteit, en Bia, leverancier van een platform om het opladen van elektrische voertuigen (EV) te voorspellen, monitoren en optimaliseren, bundelen hun krachten om de elektrificatie van wagenparken te bevorderen.