Innovation in agriculture and food processing
(Advertorial) With our global population expected to reach 10 billion by 2050, experts estimate we’ll need to increase food yields by 50% compared to 2013 levels. Additionally, agriculture and food supply chains will need to be transformed to handle climate change and reduce consumption of natural resources. Innovation and technology will be part of the solution with corporations and startups exploring new opportunities and collaborations to drive a more sustainable and productive food supply chain.
Recente artikelen
Welke hardware heb ik nodig bij een WMS-implementatie?
Efficiënt en doeltreffend werken is binnen de logistiek steeds belangrijker. Door afname in foutmarges en toename in snelheid en real time inzicht kunnen organisaties groeien en de concurrentie positie verbeteren. Wanneer je aan de slag gaat met een Warehouse Management Systeem, sta je tevens voor de keuze van de juiste tools.
Moet mijn magazijn geautomatiseerd worden?
Nu de pandemie een verschuiving heeft veroorzaakt van de winkelstraat naar online, investeren bedrijven, die in deze uitdagende marktomstandigheden willen blijven draaien, en masse in magazijnautomatisering. Andrey Kazachkov, Hoofd van de magazijnautomatisering van First Line Software, een vooraanstaande leverancier van software op maat, laat weten welke vragen u moet stellen alvorens de knoop door te hakken.
Supply Chain Visibility
The PICS Supply chain Cafés are 1 hour’s interactive lunch sessions, where an industry expert is invited to present a supply chain topic in 20 minutes, followed by a lively debate among all participants. This supply chain Café was led by Kris Van Ransbeek, a long-time supply chain practitioner.
Kosten voor wegvervoer zullen fors stijgen
Jaarlijks stelt het Nederlandse onderzoeksbureau Panteia in opdracht van evofenedex en TLN een rapport op over kostenonwikkelingen in het wegtransport. Uit het nieuwste rapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2021-2022’ blijkt dat de verwachte kostenontwikkeling in het goederenvervoer over de weg voor 2022 tussen de +3,5% en +5,7% ligt.
Strategische keuze voor glasheldere procesbeheersing
Voor AGC Glass Europe in Mol staat torenhoge kwaliteit voorop. Om zijn marktpositie in de automotive markt te versterken, streeft de glasfabrikant naar continue procesverbeteringen. Een methode die zijn waarde op dat vlak intussen heeft bewezen, is DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve and Control).
Bouwstenen voor een toekomstbestendig netwerk
Vraagpatronen trekken zich steeds minder aan van historische trends. Verstoringen in de supply chain zijn schering en inslag. COVID-19 heeft daar nog een flinke schep chaos bovenop gedaan. Hoewel de grootste golven intussen zijn gaan liggen, is een terugkeer naar het tijdperk van voor de pandemie weinig waarschijnlijk.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems
Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.
“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”
Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.
Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID
Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.
Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index
Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.
Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren
Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.
Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux
Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.
Panattoni betreedt de Belgische markt
Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”
Consafe Logistics breidt uit naar België
Om zijn groeiende aantal Europese klanten lokaal te kunnen ondersteunen, breidt WMS-leverancier Consafe Logistics uit naar België. Daarbij is Guido Vangenechten (foto) aangesteld als country manager.
H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom
H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.
Onderzoek onthult ware omvang emissies in binnenvaart
Onder de naam ‘Meten op schepen’, werden in Nederland een jaar lang metingen uitgevoerd op negentien schepen. Die metingen hebben een gedetailleerd inzicht opgeleverd in de emissies en de bepalende factoren daarvoor in de binnenvaartsector. Dit ‘high-definitie telemetrie’-project, uitgevoerd door Covadem, Shipping Technology, Nestra, TNO en het EICB in opdracht van de Topsector Logistiek, heeft tot belangrijke inzichten en conclusies geleid.