Innovation in agriculture and food processing
(Advertorial) With our global population expected to reach 10 billion by 2050, experts estimate we’ll need to increase food yields by 50% compared to 2013 levels. Additionally, agriculture and food supply chains will need to be transformed to handle climate change and reduce consumption of natural resources. Innovation and technology will be part of the solution with corporations and startups exploring new opportunities and collaborations to drive a more sustainable and productive food supply chain.
Recente artikelen
Welke hardware heb ik nodig bij een WMS-implementatie?
Efficiënt en doeltreffend werken is binnen de logistiek steeds belangrijker. Door afname in foutmarges en toename in snelheid en real time inzicht kunnen organisaties groeien en de concurrentie positie verbeteren. Wanneer je aan de slag gaat met een Warehouse Management Systeem, sta je tevens voor de keuze van de juiste tools.
Moet mijn magazijn geautomatiseerd worden?
Nu de pandemie een verschuiving heeft veroorzaakt van de winkelstraat naar online, investeren bedrijven, die in deze uitdagende marktomstandigheden willen blijven draaien, en masse in magazijnautomatisering. Andrey Kazachkov, Hoofd van de magazijnautomatisering van First Line Software, een vooraanstaande leverancier van software op maat, laat weten welke vragen u moet stellen alvorens de knoop door te hakken.
Supply Chain Visibility
The PICS Supply chain Cafés are 1 hour’s interactive lunch sessions, where an industry expert is invited to present a supply chain topic in 20 minutes, followed by a lively debate among all participants. This supply chain Café was led by Kris Van Ransbeek, a long-time supply chain practitioner.
Kosten voor wegvervoer zullen fors stijgen
Jaarlijks stelt het Nederlandse onderzoeksbureau Panteia in opdracht van evofenedex en TLN een rapport op over kostenonwikkelingen in het wegtransport. Uit het nieuwste rapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2021-2022’ blijkt dat de verwachte kostenontwikkeling in het goederenvervoer over de weg voor 2022 tussen de +3,5% en +5,7% ligt.
Strategische keuze voor glasheldere procesbeheersing
Voor AGC Glass Europe in Mol staat torenhoge kwaliteit voorop. Om zijn marktpositie in de automotive markt te versterken, streeft de glasfabrikant naar continue procesverbeteringen. Een methode die zijn waarde op dat vlak intussen heeft bewezen, is DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve and Control).
Bouwstenen voor een toekomstbestendig netwerk
Vraagpatronen trekken zich steeds minder aan van historische trends. Verstoringen in de supply chain zijn schering en inslag. COVID-19 heeft daar nog een flinke schep chaos bovenop gedaan. Hoewel de grootste golven intussen zijn gaan liggen, is een terugkeer naar het tijdperk van voor de pandemie weinig waarschijnlijk.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit
Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.
Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024
Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.
Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic
Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.
Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering
Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.
Hardis Group opent vestiging in Italië
Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).
Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor
Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.
TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa
Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.
Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België
Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.
Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering
MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).
MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot
Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.