Warehouse Management
Optimalisatie van bestaand magazijn als antwoord op ruimtegebrek
(Advertorial) De logistieke sector kampt vandaag de dag met twee grote uitdagingen. Martijn Rijnbeek, System Sales Manager bij Kardex, deelt zijn inzichten over de veranderende logistieke sector en de uitdagingen en innovaties die bedrijven helpen hun operaties te optimaliseren.
Recente artikelen
Van winkel naar mini fulfillment center
Corona of niet, altijd staat de klant centraal. Dat vindt ook het Amerikaanse Kendra Scott, dat gespecialiseerd is in juwelen en modeaccessoires. In het heetst van de pandemie kreeg het bedrijf het evenwel lastig om vanuit het dc zijn klanten nog te bedienen.
Supply chain als succesfactor
Pgb-Europe geldt als een mooi voorbeeld van hoe een efficiënte supply chain uitgroeit tot een verkoopargument. De aanbieder van bevestigingsmaterialen en gereedschappen wapent zich voor de toekomst met een gerobotiseerd palletmagazijn en een nieuw WMS en ERP-systeem.
Welke banden kies je best voor jouw heftrucks?
Feit: uiterlijk lijken alle heftruckbanden op elkaar. De verleiding kan dan ook groot zijn om gewoon de goedkoopste te nemen. Toch doen we dat maar beter niet. Bij onze keuze moeten we immers rekening houden met een hele reeks factoren. Volgend overzicht helpt je alvast op weg naar de ideale banden voor lange en efficiënte ritten.
Voedingsindustrie stelt heftrucks voor grote uitdagingen
Sowieso zijn de eisen aan heftrucks in de voedingssector heel hoog. COVID-19 zet nog eens extra druk. Om geen knik in de bevoorradingsketen te krijgen, is het essentieel om levensmiddelen te allen tijde snel, efficiënt én veilig te behandelen in het magazijn.
Nichemarkt met emotionele dimensie
De markt van logistiek dienstverleners is een van de meest competitieve ter wereld. Om zich binnen dat spectrum te onderscheiden, blijkt een nichestrategie vaak succesvol. Een van de sectoren met een grote behoefte aan specialisatie is ontegensprekelijk de fashion- en lifestylebranche.
Koninklijke Mosa
Al meer dan 135 jaar produceert Koninklijke Mosa BV een rijk scala aan tegels en zet deze af in meer dan 50 landen verspreid over vier continenten. Vandaag de dag ontwerpt, ontwikkelt en produceert Mosa haar tegels nog altijd in Maastricht, de stad waar het bedrijf in 1883 werd opgericht.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)
(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.
Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen
Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.
Cordeel Group lanceert maatconcept voor magazijn van de toekomst
Het Belgische familiale bouwbedrijf Cordeel Group introduceert Nexus Logistics: een nieuw maatconcept voor logistieke magazijnen. Daarin brengt het bedrijf zijn kennis en ervaring uit verschillende domeinen samen in een totaalpakket dat circulair en duurzaam is en mee moet evolueren met de klant.
Kardex Mlog moderniseert bij Würth in Zwitserland
Würth International, wereldwijd handelaar in bevestigings- en montagematerialen, heeft Kardex Mlog opdracht gegeven het hoogbouwmagazijn in het logistieke centrum Landquart (Zwitserland) te moderniseren. Daarbij gaat het om de twee magazijnkranen van Kardex Mlog die er al sinds 2008 hun diensten bewijzen. Enkele machinecomponenten worden inmiddels echter niet langer door de fabrikant gemaakt en zijn daarom niet meer verkrijgbaar. Om de beschikbaarheid van de kranen ook in de toekomst te waarborgen, moeten ze worden aangepast aan de laatste technische ontwikkelingen. De opdracht moet in zeer korte tijd tussen oktober en december 2025 worden uitgevoerd en afgerond zonder onderbreking van de operationele activiteiten.
Brady kiest Vanas voor automatisering van nieuw magazijn
Brady Corporation vervaardigt en levert totaaloplossingen voor de identificatie en beveiliging van mensen, producten en plaatsen. Voor de automatisering van zijn nieuwe Europese distributiecentrum in het Oost-Vlaamse Zele deed Brady een beroep op Vanas Engineering, aanbieder van totaaloplossingen voor de intralogistiek. Onder meer de implementatie van interne transport- en sorteersystemen en tien verticale liftsystemen voor opslag en orderpicking van snel roterende items moeten Brady ondersteunen om meer oplossingen uit te leveren in heel Europa.
Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize
Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.
De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.
Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen
Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.
Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging
Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.
Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor
De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.
Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport
Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.