Warehouse Management
Optimalisatie van bestaand magazijn als antwoord op ruimtegebrek
(Advertorial) De logistieke sector kampt vandaag de dag met twee grote uitdagingen. Martijn Rijnbeek, System Sales Manager bij Kardex, deelt zijn inzichten over de veranderende logistieke sector en de uitdagingen en innovaties die bedrijven helpen hun operaties te optimaliseren.
Recente artikelen
Een nieuw WMS: wat zijn de voordelen? Welke ROI?
(Whitepaper) Het is nu duidelijk dat de efficiëntie van logistieke operaties een beslissende factor is in het behalen van de commerciële doelstellingen van elk bedrijf.
Navigeren door complex magazijnlandschap
In tijden van volatiliteit en onzekerheid zetten supply chains best in op een proactieve aanpak en een groot aanpassingsvermogen. Dat geldt uiteraard ook voor magazijnen. Gelukkig zijn er naast uitdagingen ook opportuniteiten, zo blijkt uit het 2024 trendrapport ‘Navigating change’ van Consafe Logistics. In die whitepaper belicht de softwareleverancier vier supply chain trends en hun impact op de magazijnen van vandaag.
Case Bol.com
Bol.com rekent op Reflex WMS voor het beheer van zijn nieuwe distributiecentrum in het Nederlandse Waalwijk. De e-handelaar liet zich overtuigen door de robuuste oplossing met korte leercurve, die zich 100% aanpast aan zijn logistieke processen en goederenstromen.
Case Renault
Renault Group is enkele jaren geleden gestart met een omvangrijk transformatieproject om zijn supply chain te digitaliseren, waarbij de autofabrikant de inhouse ontwikkelde logistieke oplossing in al zijn fabrieken vervangt door Reflex WMS. De doelstellingen zijn een beter beheer in realtime van de opslagruimtes en middelen, meer betrouwbare voorraadinformatie en traceerbaarheid en automatisering van bepaalde processen.
Case AB InBev
Na succesvolle implementaties in drie andere DC’s in België is ‘s werelds grootste bierbrouwer AB InBev nu ook in Charleroi live met Reflex WMS van leverancier Hardis Group. Het nieuwe WMS maakt de logistieke operaties van AB InBev niet alleen efficiënter, ze kunnen ook sneller worden aangepast aan nieuwe omstandigheden, vertelt sales operations support manager Bart Jansseune. “We kunnen veel korter op de bal spelen, eventuele wijzigingen doen we gewoon zelf.”
Case Wibra
Sinds het bedrijf drie jaar geleden van eigenaar wisselde, waait er een nieuwe wind door de DC’s en winkels van Wibra. De nieuwe directie koos voor vernieuwing: de uitstraling van de winkel is strakker en uitnodigender geworden, de papieren folders hebben plaatst gemaakt voor online campagnes en er wordt gebruik gemaakt van influencers. En dat terwijl de formule van discount-retailer intact is gebleven, namelijk kleding, schoonmaakartikelen en nog veel meer, tegen de laagste prijs. “Het winkelbeeld is veranderd maar er is ook meer dynamiek in het assortiment gekomen”, vertelt Böhmer. “Met name bij de kleding is er een snellere wisseling in seizoenscollecties waardoor klanten altijd wat nieuws ontdekken en vaker naar de winkel komen.”
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Wageningen University & Research neemt Toyota waterstofheftruck in gebruik
Het Praktijkonderzoek Plant en Omgeving van de Wageningen University & Research (WUR) in het Nederlandse Lelystad heeft zijn eerste waterstofheftruck in gebruik genomen. Het betreft de Toyota Traigo waterstofheftruck met een brandstofcel van Plug Power.
Meer SKU’s per palletsectie
(Advertorial) Meer small items op dezelfde beperkte plaats. En bovendien minder voorraad per SKU inslaan en de druk op de servicegraad blijven beheersen? Ongestoorde picking met steeds voldoende voorraad en géén stockbreuken in een lopende batch?
Ikea lanceert nieuw winkelconcept met medewerking van Swisslog
Ikea heeft een nieuw winkelconcept gelanceerd met een geautomatiseerd systeem voor kleine onderdelen. Als onderdeel van het ‘Store of the Future’-programma van de Zweedse meubelgigant werd de ‘micro-fulfilment’ proefoplossing voltooid in de Ikea-winkel in Zagreb, Kroatië.
Phi Data stelt Bart Anthonissen aan als key account manager voor klanten in de havens
Phi Data, creator en integrator van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie en lokalisatie, heeft Bart Anthonissen aangetrokken als key account manager voor de bedrijven actief in de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Ook de logistieke hub in het Antwerpse Grobbendonk komt onder zijn vleugels terecht.
Zweedse retailer Axfood schakelt opnieuw Witron in
De Zweedse voedselretailer Axfood heeft logistiek partner Witron de opdracht gegeven voor het ontwerp, de implementatie, het onderhoud en de systeemexploitatie van een e-commerce DC voor Food Retail in het Zweedse Göteborg. Witron implementeert nu al het 100.000m² grote omnichannel-distributiecentrum in Bålsta (bij Stockholm) voor Axfood.
Newpharma rust nieuw DC uit met goods-to-man technologie van Scallog
Binnenkort consolideert Newpharma zijn activiteiten in een nieuw distributiecentrum in Wandre, op een terrein nabij de Autonome Haven van Luik. Het moderne magazijn met een oppervlakte van 20.000m², op termijn uitbreidbaar tot 50.000m², zal worden uitgerust met technologie ontwikkeld door de Franse aanbieder van roboticaoplossingen Scallog.
Stow richt Stow Robotics op en neemt Raiser Robotics over
Stow Group, wereldwijd aanbieder van industriële opslagoplossingen, kondigt de oprichting aan van Stow Robotics, een nieuwe unit die zich toelegt op magazijnautomatisering. Stow Robotics hergroepeert alle bestaande oplossingen voor magazijnautomatisering voor zowel pallets als bakken, zoals de Stow Atlas 2D palletshuttles die in 2020 zijn gelanceerd, en de daaraan verbonden diensten en teams.
Leuze lanceert nieuwe sensor voor detectie van multipacks
Leuze, met hoofdkantoor in Owen/Teck in Zuid-Duitsland, is aanbieder van schakel- en meetsensoren, identificatiesystemen, datatransmissie- en beeldverwerkingsoplossingen en machineveiligheidscomponenten en -systemen. De leverancier heeft zijn assortiment dynamische referentie-diffuse sensoren uitgebreid met de DRT 25C.R multipack sensor.
Coolblue schakelt Inther Group in voor holistisch retourproces
Coolblue bedient klanten in België, Nederland en Duitsland en beschikt daarbij over een eigen infrastructuur met eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie, eigen reparatie én eigen fysieke winkels. De retailer bouwt klantreizen per producttype, waaronder ook het retourproces.
Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel
Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening start reeds vanaf de initiële planning en omvat analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.